Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fixar man sin braiga hemsida på enklaste sätt? Kan detta funka?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Många av oss kan göra våra hemsidor själva. Det kan även jag. Problemet är att detta tar tid och energi från fotograferandet.

Jag har fått erbjudande om att få min hemsida designad och upplagd genom ett företag som presenterar följande referenser.

http://www.referenser.com

Kolla sidorna och tyck till om designen. Jag talar inte om pris, för jag vill inte ha den diskussionen. Jag vill bara be er bedömma layout och design av sidor de gjort.

Arleklint skrev:
Men vad tycker du om sidorna jag frågade kring?

Satte klona i universums vackraste kvinnas sida och lade stängde snabbt igen det fönstret för det hände inget. Såg en räknare som laddade bilder. Det var ett drygt hundratal som skulle laddas. Jag fick genast dåligt intryck av sidan och utgick därför att deras övriga referenser var lika sunkiga och oanvändbara. Det tog alltså mer än tre sekunder och ladda sidan Yvonne Rydings sida, vilket är betydligt mer än mitt tålamod på ett bredband. Jag valde därför inte att ödsla mer tid på dessa sidor.

Är detta svar nog på eder fråga?

De verkar duktiga. Hoppas bara de kodar sina hemsidor så alla kan se dem som de skall ses så är det ju också bra, jag hade inga problem med det. Deras sidor kanske var lite lika varandra om man säger så. De följer samma mönster

Rent designmässigt är de är ju rena och snygga även om den där gröna blomsidan inte var så jättefin kanske. De flesta passar ju iallafall till foton, be dem att göra en ljus sida bara och inte en brun ;)

Sedan kan man ju fråga sig om det är inte så svårt och tidskrävande att koda sig en egen sida då dessa inte var så avancerade. Beror ju iofs på om de har någon sorts administrationsfunktion och databaser och allt möjligt godis.

Men jag vet ju inte hur mycket du har att göra, och du kanske inte tycker det är lika skoj att designa hemsidor som jag :)

Senast ändrad:
Sidan är bra. Det känns dock lite tråkigt att det bara står "fotograf" och sen en länk, lite för annonymt. Annars har jag inget att invända. Är det ett bra pris så kör!

En del av deras exempel använder popups för att visa fotografier och det är jag i vart fall allergisk mot och stänger oftast ned sådana sidor direkt (men det är ju bara jag det). Annars var sidorna snygga även om jag inte kollade på alla.

Gå efter din egen magkänsla, det är ju trots allt du själv som ska trivas med sidan! :) Trivs du med den så trivs säkert någon annan också med den.

Lycka till!

/Johan

Jodå, jag tror nog det skulle kunna fungera. Less is more, brukar man säga ibland. Grafiken och upplägget var av det avancerade slaget, men inte så att det blev irriterande.
Peter Dahl, Bo Joelsson och Helene Scmitz tyckte jag fungerade bra. Undvik Yvonne Rydings sajt, den tar lång tid på sig innan den kommer till skott.

Om någon betalar för mig vill jag också vara med där. Det tar väl ungefär lika lång tid för någon att samla ihop pengar till det som det tar för mig att skapa vettiga bilder till galleriet. En sponsor och jag startar väl nästan båda från noll.

Har själv fått samma erbjudande från dem 2ggn.
Både via telefon & mail.

Kollade tidigare runt med några de gjort sidorna till, de var inte så glada längre...
Såg att de lyckats få bort dessa sidor nu.

Hej.
Jag tycker att de är helt ok. Är i och för sig inte själv duktig på det här med hemsidor - jag skulle inte kunna göra min själv.
Har fått troligtvis samma erbjudande och tänker hoppa på.
w

Arleklint skrev:
Många av oss kan göra våra hemsidor själva. Det kan även jag. Problemet är att detta tar tid och energi från fotograferandet.

Jag har fått erbjudande om att få min hemsida designad och upplagd genom ett företag som presenterar följande referenser.

http://www.referenser.com

Kolla sidorna och tyck till om designen. Jag talar inte om pris, för jag vill inte ha den diskussionen. Jag vill bara be er bedömma layout och design av sidor de gjort.

Några frågor att ställa sig kanske, hur löser du med uppdatering gör dom det eller ska du göra det själv? hur är bildarkivet uppbyggd, nån databas så du bara kan ladda upp bilder? eller måste du skapa en sida och länkar till bilderna manuellt? Är sidorna gjorda så att det fungerar på alla webläsare och även andra os som mac os efter som många som håller på med bilder sitter med det? bara lite tankar

Uppdateringar kan jag göra själv. Jag får tillgång till ftp-server.

Jag förutsätter att det skall funka i alla browsrar, men det får man grilla dom på.

Testa gärna ni som har mac:ar!

Min browser blockar popupfönster. Givetvis ville även jag kolla på Yvonnes sida, men den blockades effektivt, och jag önskades välkommen åter (efter att ha väntat ganska länge på alla bilder som skulle laddas). Oförlåtligt fel i hemsidesammanhang, jag gissar att om man inte heter Yvonne Ryding väntar folk ca 1 sekund innan de klickar vidare, och då får du inte visa några bilder! Inte jättekul om företaget som gjort sidan inte löst den typ av helt basala problem, och inte har koll på att man inte gärna sitter och väntar på sidladdning! Nog kan du hitta bättre webbfixare.

mvh

Bent

Jag kollade en sida, massor med bilder som skulle laddas, sen sa det *bonk* och tack för besöket kom upp.

Jag är ingen fan av sidor som kommer upp i en popupruta, dessutom har många popupstoppare och är man inte jätteintresserad så surfar man vidare.

Kolla bara att det inte är Comitnet som reggar domänen eftersom de reggar den på sig själva.

//Anna-Karin

Bildgalleri = viktigt

I PS Elements 2.0 och i de flesta bildbeh pgr så kan man ju skapa Webbgallerier. Tyvärr så anser jag att det i PS Elements 2.0 var ganska B.

Så jag "byggde" om det själv. Funkar precis som vanligt men utan massa onödiga "textfält" som gör att bilden hamnar så långt ner på sin tex. hemsida.

Kolla gärna på min sida hur galleriet ser ut. Håller dock på att bygga sidan just nu så den är lite fattig på info... Men ändå;-)

www.ligga.nu

Mv. C

Jag tycker det är märkligt att referenser.com inte kodar sina sidor i xhtml, vilket de flesta duktiga webbdesignerna har övergått till. Det finns gott om okända webbdesigners (som mig själv :p) som utan problem kan skapa sidor som mäter sig med referenser.com's. Priset lär också bli rätt mkt lägre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar