Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hur fixar man en sned bild utan att förlora exif?
- Trådstartare rahl
- Start datum
rahl
Aktiv medlem
Ja. Man tar bort svarta saker runt om och sparar in det som ett nytt fil(spara som). Hur gör man annars för att spara in som samma fil?är det verkligen exif data som ändras? Verkar osannolikt.
rahl
Aktiv medlem
Där kan man välja med äldsta eller nyaste först men då läser den av exifjo du verkar ha rätt i att picasa mixtrar med exifdata (lite googlande säger så).
rahl
Aktiv medlem
Jag testade nu att välja crop och spara - inte spara som - så för vi se hur det blirEn lösning som verkar användbar är ju att använda ett annat program (som inte rör exif) för manipulering - gimp t ex, det finns säkert fler men jag är dåligt orienterad i windowsvärlden.
Gucco
Avslutat medlemskap
Datum
Om du högerklickar på mappen bilderna ligger i, kan du ställa om datum.
Redigera mappbeskrivning.
Under "visa" när du klickat upp en bild, ska du bocka i "egenskaper... då dyker all Exifinformation upp till höger om bilden.
Men det var kanske inte det du undrade över...
Har du inte den svenska versionen av Picasa?
Om du högerklickar på mappen bilderna ligger i, kan du ställa om datum.
Under "visa" när du klickat upp en bild, ska du bocka i "egenskaper... då dyker all Exifinformation upp till höger om bilden.
rahl
Aktiv medlem
Jag har den svenska version men deras redigering är inte den bästaOm du högerklickar på mappen bilderna ligger i, kan du ställa om datum.
Jag vill typ reta en sned bild utan att ändra exif
The_SuedeII
Aktiv medlem
Nej, EXIF sparas inte i "det svarta runtom".
I en normal bildfil med TIFF-uppbyggnad (exempelvis jpg!) ser filen ut så här ungefär:
::::::::::::::::::::::::::::::::
Filhuvud, MSB/LSB
................................
Lista över ingående delar:
--del1, position i filen, innehåll
--del2, position i filen, innehåll
--del3, position i filen, innehåll
--osv....
DEL1
--data, data, data
DEL2
--data, data, data
DEL3
--data, data, data
Bild-datan ligger i EN av datadelarna. EXIF ligger i en annan. Tumnagel, extra EXIF, ITPC och annat kan man lägga till i del 3,4,5 om man vill.
Ett riktigt bildbehandlingsprogram behöver inte ändra i någon av de andra delarna för att man ändrar i själva bild-delen. Det man ändrar om man arbetar i en bild är oftast fälten "last modified date" och "image dimensions".
Kan ändra i Picasa så att det tittar på "creation date" i stället för som nu verkar vara fallet "last modified date"?
Alternativet "spara som" tillverkar ju en ny fil. Denna fil har naturligtvis dagens datum. Hur blev det när du använda "spara" i stället?
Ska du använda "spara", så se till att du har kopior på orginalbilderna, det är alltid bra att ha om något skulle hända.
I en normal bildfil med TIFF-uppbyggnad (exempelvis jpg!) ser filen ut så här ungefär:
::::::::::::::::::::::::::::::::
Filhuvud, MSB/LSB
Lista över ingående delar:
--del1, position i filen, innehåll
--del2, position i filen, innehåll
--del3, position i filen, innehåll
--osv....
DEL1
--data, data, data
DEL2
--data, data, data
DEL3
--data, data, data
Bild-datan ligger i EN av datadelarna. EXIF ligger i en annan. Tumnagel, extra EXIF, ITPC och annat kan man lägga till i del 3,4,5 om man vill.
Ett riktigt bildbehandlingsprogram behöver inte ändra i någon av de andra delarna för att man ändrar i själva bild-delen. Det man ändrar om man arbetar i en bild är oftast fälten "last modified date" och "image dimensions".
Kan ändra i Picasa så att det tittar på "creation date" i stället för som nu verkar vara fallet "last modified date"?
Alternativet "spara som" tillverkar ju en ny fil. Denna fil har naturligtvis dagens datum. Hur blev det när du använda "spara" i stället?
Ska du använda "spara", så se till att du har kopior på orginalbilderna, det är alltid bra att ha om något skulle hända.
bildsten
Aktiv medlem
Gratisprogrammet Faststone Image Viewer kan rotera bilder (och en massa annat också), dels i steg om 90 grader via en ikon i verktygsfältet överst, och då förändras inte tidsstämpeln, dels i valfrit antal grader med ett annat verktyg i en palett, men då ändras tidsstämpeln i utforskaren. Den kan dock återställas med ett verktyg som lämpligt nog heter ändra tidsstämpel och grundinstälningen är just att ge tillbaka bilden den tid och det datum den hade vid fototillfället. Där finns också möjligheten att ändra till valfritt datum mm i filens tidsstämpel (det som syns i utforskaren) eller att ta bort exif och annat metadata helt.
Gucco
Avslutat medlemskap
Jag har den svenska version men deras redigering är inte den bästa
Jag vill typ reta en sned bild utan att ändra exif![]()
Picasa är inte riktigt ett bildbehandlingsprogram jag skulle använda... snarare ett gratis basic alternativ till Lightroom för katalogisering. Jag rekommenderar att du använder ett annat bildbehandlingsprogram för korrigeringar. Varför inte Photoshop elements?
rahl
Aktiv medlem
För att jag har inte råd med photoshopPicasa är inte riktigt ett bildbehandlingsprogram jag skulle använda... snarare ett gratis basic alternativ till Lightroom för katalogisering. Jag rekommenderar att du använder ett annat bildbehandlingsprogram för korrigeringar. Varför inte Photoshop elements?
Torparfarsan
Avslutat medlemskap
För att jag har inte råd med photoshop![]()
Varför då inte prova GIMP, som är gratis.
rahl
Aktiv medlem
För att man har väl inte samma funktion i GIMP? jag gillar hightligts/shadow och annat som finns i ps.Varför då inte prova GIMP, som är gratis.
rahl
Aktiv medlem
Nej men man kan ha trial i alla fall i 30 dagarmen ps var väl inte aktuellt pga kostnaden?
SD40T-2
Avslutat medlemskap
För att jag har inte råd med photoshop![]()
Är det Photoshop Elements du inte har råd med?
Kostar 744:- på Dustin
Senast ändrad:
rahl
Aktiv medlem
Nej photoshop cs5Är det Photoshop Elements du inte har råd med?
Kostar 744:- på Dustin
pellepiano
Aktiv medlem
För att man har väl inte samma funktion i GIMP? jag gillar hightligts/shadow och annat som finns i ps.
Fins ett script för GIMP ...
http://registry.gimp.org/node/116