ANNONS
Annons

Hur fixa mörkt porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arstam

Ny medlem
Har tagit detta foto på två små gossar, och gillar verkligen själva bilden, men den är ju så mörk att man knappt ser dem. Har själv testat ta fram dem med hjälp av kurvor, men.. hur kan man göra? Några tips?

Bilagor

• fotohjälp.jpg
    fotohjälp.jpg
    6 KB · Visningar: 960
Arstam skrev:
Har tagit detta foto på två små gossar, och gillar verkligen själva bilden, men den är ju så mörk att man knappt ser dem. Har själv testat ta fram dem med hjälp av kurvor, men.. hur kan man göra? Några tips?

Jag tycker det ser bra ut, lite mörkt kanske men inte så det stör.

Jag är fullständig nybörjare på detta och började använda PS först igår men jag var tvungen att testa annars lär jag mig ju inget.

Använde kurvor och har sedan bara skärpat till ögonen något.

Men som sagt så är jag helt okunnig i detta än så länge.
/Charlotte

Eller just det, jag har använt "plåstret" också för kinderna bla blev jätteljusa och lite lustiga i färgen. Visste inte hur jag skulle fixa det men testade "plåstret" och det blev iallafall bättre.

Bilagor

• fotohjälp.jpg
    fotohjälp.jpg
    22.2 KB · Visningar: 905
Hej Sandra!
Försök att justera med nivåer (Levels) i stället. Du får jobba lite på känn...dra vitpunkten ganska mycket till vänster och efterjustera med gråpunkten. Det blir lite grynigt när man jobbar med den lilla lågupplösta du lagt upp här...men jag tror nog att man kan rädda bilden (ganska huggligt) om man jobbar på originalfilen.

/Bernt

Bilagor

• boys.jpg
    boys.jpg
    23.8 KB · Visningar: 887
Jag gjorde istället om den till svartvitt och behöll endast den gröna kanalen. För att ljusa upp den använde jag filtret skugga i Photoshop på mycket låg nivå.

Tyvärr är det för mycket jpeg-artefakter i bilden för att det ska gå att göra någon bra bild, så jag la även till lite gausisk oskärpa för att mjuka till den. På en större bild så kan det säkert bli mycket bra!

Bilagor

• help.jpg
    help.jpg
    12.4 KB · Visningar: 907
Så här blev mitt resultat i PaintShop Pro X.

Lite brusreducering för att ta bort bruset.
Förstorade bilden med "smartresize".
Mera brusreducering.
Jobbade en del med kurvorna (histogrammet). Ökade gamma lite. Resultatet skulle nog bli bättre med orginalbilden som sagt.

//Lars

Bilagor

• fotohjälp fx.jpg
    fotohjälp fx.jpg
    21.7 KB · Visningar: 843
Jag använde mig av skuggor/högdagar i photoshop för att göra den ljusare. Där efter gjorde jag den till svartvit och lägger på en S-kruva för att höja kontrasten lite. Sen använde jag mig av Grain Surgery för att ta bort brus och störningar från jpeg komprimeringen. Till slutligen så skärpte jag bilden.

Bilagor

• mork.jpg
    mork.jpg
    36 KB · Visningar: 847
Jag gjorde ett nytt försök men denna gång i färg och en hel del brusreducering i kombination med skärpa. Använde både nivåer och kurvor för att ljusa bilden. Därefter selektiv färgjustering och lite Spot Healing Brush i ansiktet, inställt på färg för att ta bort de gulröda och grönfärgade fläckarna.

I Ton/Färg ändrade jag till en varmare färg och mer färgmättnad.

Nu har en hel del av artefakterna försvunnit men det blir självklart bäst med en större bild.

Bilagor

• help2.jpg
    help2.jpg
    23.8 KB · Visningar: 816
Senast ändrad:
Tackar så jättemycket för hjälpen alla, nu ska jag sätta mig och öva och trixa själv också - jag ser ju nu att det går! Imponerande!!

Har kört mycket "manuell brusreducering" här.
Först gjorde jag till svartvitt genom att köra channel mixer, med grönt och rött till 200%, och blått till minus några procent. Sen ett uns lyft i högdagrarna med "levels".
Vidare; oskärpeverktyget på stora hudytor, och utelämnat delar som ska vara skarpa, såsom ögon, näsa och mun. Sen har jag skärpt bilden med oskarp mask, och rätt så stor radie, för att få lite bättre kontrast i detaljerna. Lade sen till ett lager som jag lade gaussisk oskärpa på, och suddade sedan "genom" lagret vid tidigare nämnda detaljer som bör vara skarpast. Till sist ytterligare manuell fnisselborttagning med oskärpeverktyget.
Till sist sepiatonat med "photo filter", där jag ändrade tonen till något gulare än förinställd sepia.

Edit: Jag tycker att Lars Anmarks bild är fenomenalt skarp och fin! Färgerna är väl lite tveksamma däremot, men det är ju en smaksak.

Bilagor

• fotohjälp2.jpg
    fotohjälp2.jpg
    53.1 KB · Visningar: 138
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar