ANNONS
Annons

Hur fixa mörkt porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arstam

Ny medlem
Har tagit detta foto på två små gossar, och gillar verkligen själva bilden, men den är ju så mörk att man knappt ser dem. Har själv testat ta fram dem med hjälp av kurvor, men.. hur kan man göra? Några tips?

Bilagor

• fotohjälp.jpg
    fotohjälp.jpg
    6 KB · Visningar: 960
Arstam skrev:
Har tagit detta foto på två små gossar, och gillar verkligen själva bilden, men den är ju så mörk att man knappt ser dem. Har själv testat ta fram dem med hjälp av kurvor, men.. hur kan man göra? Några tips?

Jag tycker det ser bra ut, lite mörkt kanske men inte så det stör.

Jag är fullständig nybörjare på detta och började använda PS först igår men jag var tvungen att testa annars lär jag mig ju inget.

Använde kurvor och har sedan bara skärpat till ögonen något.

Men som sagt så är jag helt okunnig i detta än så länge.
/Charlotte

Eller just det, jag har använt "plåstret" också för kinderna bla blev jätteljusa och lite lustiga i färgen. Visste inte hur jag skulle fixa det men testade "plåstret" och det blev iallafall bättre.

Bilagor

• fotohjälp.jpg
    fotohjälp.jpg
    22.2 KB · Visningar: 905
Hej Sandra!
Försök att justera med nivåer (Levels) i stället. Du får jobba lite på känn...dra vitpunkten ganska mycket till vänster och efterjustera med gråpunkten. Det blir lite grynigt när man jobbar med den lilla lågupplösta du lagt upp här...men jag tror nog att man kan rädda bilden (ganska huggligt) om man jobbar på originalfilen.

/Bernt

Bilagor

• boys.jpg
    boys.jpg
    23.8 KB · Visningar: 887
Jag gjorde istället om den till svartvitt och behöll endast den gröna kanalen. För att ljusa upp den använde jag filtret skugga i Photoshop på mycket låg nivå.

Tyvärr är det för mycket jpeg-artefakter i bilden för att det ska gå att göra någon bra bild, så jag la även till lite gausisk oskärpa för att mjuka till den. På en större bild så kan det säkert bli mycket bra!

Bilagor

• help.jpg