Annons

Hur finner man passande trådutlösare i analogdjungeln?

Produkter
(logga in för att koppla)

Svänglyse

Avslutat medlemskap
Finns det några standardmått att söka efter?

Om man ska inhandla begagnat via nätet, är det knepigt att gissa sig till ifall den kommer att passa, särskilt om det finns lika många storleksvariationer som det gör för filter. En halvmillimeter gör stor skillnad.

Någon som har vägledande kunskap eller tips för att underlätta letandet?

Och vad bör man se upp med vid köp av begagnade?

Det finns väl egentligen bara två varianter när det gäller passningen på kameran. Den "normala" och Leica/TLR-varianten som är svår att hitta. Det är väl bara att införskaffa en eller fleta i olijka längder.

Finns det några standardmått att söka efter?

Om man ska inhandla begagnat via nätet, är det knepigt att gissa sig till ifall den kommer att passa, särskilt om det finns lika många storleksvariationer som det gör för filter. En halvmillimeter gör stor skillnad.

Någon som har vägledande kunskap eller tips för att underlätta letandet?

Och vad bör man se upp med vid köp av begagnade?

Gängan på trådutlösaren är konisk så den passar alla. Köp gärna med stoppskruv vilket förenklar vid långa tagningar. Slipper hålla in den själv. Den som skrivs som normala, hade inte sett att Leica hade en egen. Har min egen till både en -60 tals Pentax och en digital Fuji.

Det låter strålande. Ingen Leica-modell, men alla andra fungerar.

Hur ser jag om en trådutlösare har stoppskruv?

Leicas variant används även på t ex Nikon F2. Men som sagt standardiseringen på trådutlösare är långt driven, vilket är skönt.

Aah, vad bra att jag inte redan hade köpt en trådlösare. Jag kan konstatera att de flesta jag sett hittills saknat en sådan stoppskruv.

Rekommenderar tyska Gebr. Schreck:

http://www.gebr-schreck.com/ESITE/index.html

De har tillverkat de bästa trådutlösarna sedan 1922, och gör dem åt många välkända kameratillverkare. Man kan beställa direkt från deras hemsida. Jag har beställt därifrån, och de skickade faktura med e-post och jag förskottsbetalade via IBAN.

Nu har de visst semesterstängt till 13 augusti. Typiskt.

Aah, vad bra att jag inte redan hade köpt en trådlösare. Jag kan konstatera att de flesta jag sett hittills saknat en sådan stoppskruv.

Hör av dig så kan jag leta runt lite hemma. Jag är säker på att jag har en som ligger oanvänd till ingen nytta.
Lovar inget men hittar jag den så kan jag skicka den.

Jag blev intresserad av din fråga och letade bland gömmorna och hittade ganska snart en trådutlösare som jag inhandlat på Expert tidigt 80-tal för 29 kronor. Döm om min förvåning när jag konstaterade att den passar och fungerar perfekt till min Canon 450D. Ibland så är det bra att spara på gamla saker:)

Trådutlösare behöver inte ha stoppskruv för att de skall gå att låsa. Vanligare är nog att det finns en liten platta som gör samma sak. När plattan är helt inskruvad fungerar trådutlösaren utan låsning. Om den är utskruvad däremot kommer utösaren att låsas i önskat läge.
Såna trådutlösare säljs av bl a: http://www.photax.se/
Olle

Rekommenderar tyska Gebr. Schreck:

http://www.gebr-schreck.com/ESITE/index.html

De har tillverkat de bästa trådutlösarna sedan 1922, och gör dem åt många välkända kameratillverkare. Man kan beställa direkt från deras hemsida. Jag har beställt därifrån, och de skickade faktura med e-post och jag förskottsbetalade via IBAN.

Nu har de visst semesterstängt till 13 augusti. Typiskt.

Att det är tyskar som gör de bästa sakerna är typiskt det med. Dom utmärker sig beträffande kvalitet.

Tack för rekommendationen. Gebr. Schreck är nu bokmärkt.

Jag blev intresserad av din fråga och letade bland gömmorna och hittade ganska snart en trådutlösare som jag inhandlat på Expert tidigt 80-tal för 29 kronor. Döm om min förvåning när jag konstaterade att den passar och fungerar perfekt till min Canon 450D. Ibland så är det bra att spara på gamla saker:)
Vilken positiv överraskning. Det är kul när man finner bortglömda skatter. :)

Trådutlösare behöver inte ha stoppskruv för att de skall gå att låsa. Vanligare är nog att det finns en liten platta som gör samma sak. När plattan är helt inskruvad fungerar trådutlösaren utan låsning. Om den är utskruvad däremot kommer utösaren att låsas i önskat läge.
Såna trådutlösare säljs av bl a: http://www.photax.se/
Olle
Tackar för kompletterande uppgifter om andra modeller och hur de fungerar. Nu har jag bättre koll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar