Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur förbereda STOOOORA bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej.

Jag ska ta två bilder som ska vara ca 4 meter långa och
ska sitta på en lastbil, en på varje sida.

Jag tänker ta bilderna med min 5D och förmodligen ISO 50.

Men hur förbereder man bäst originalbilden för det stora formatet?

Interpolera själv, eller låta labbet göra det, vet inte vilket labb
då beställaren själv ordnar detta.

DPI kör jag med 300.
Ska man dra ned DPI, och till vad?

Klarar jag detta uppdraget med min 5D med tillräckligt bra kvalitèt?

MVH Julle.

Hej.

DPI kör jag med 300.

MVH Julle.

Se bara till att du har en bra glugg, ett ordentligt stativ och verkligen fokuserar korrekt så fixar sig resten. Jag ser ju att när jag skriver ut bilder i den storleken är det vanligare att kvaliteten brister p g a att fotografen missar än att det beror på kameran.

Gör ingen interpolering, det fixar labbet bättre om det är ett bra labb. Likaså kan du strunta i vilken ppi du använder, det kan de också anpassa om de vet vad de gör. Fokusera på fotograferingen :)

Stefan

Hej.

DPI kör jag med 300.

MVH Julle.

Iso 50 ger ingen förbättring i kvalitet jämfört med iso 100 så strunta i det om det inte finns någon annan anledning till isovalet.

...och plåta i RAW, fast de kanske jag inte behöver säga

5Dn räcker, se bara till o ha bra optik som Stefan skrev

Iso 50 ger ingen förbättring i kvalitet jämfört med iso 100 så strunta i det om det inte finns någon annan anledning till isovalet.

...och plåta i RAW, fast de kanske jag inte behöver säga

5Dn räcker, se bara till o ha bra optik som Stefan skrev

iso 50 ger renare bilder på min 5dm2 än iso 100. Däremot blir iso 100 bilderna lika rena som 50 om man drar ner exponeringen i raw-filen 1 steg. Men sen finns det väl andra nackdelar med iso 50, vad vet jag inte riktigt.

Ska man kunna stå 30 cm från lastbilen och ändå inte se pixlarna? 300 dpi på en 4000 cm lång bild är helt onödigt. Se på stora annnonspelare, de har kanske 30 dpi och det fungerar eftersom man står på långt håll från bilden.

Skit i ISO och sånt, det spelar ingen roll bara du kan exponera bilden rätt.

Spelar ingen roll

Ska man kunna stå 30 cm från lastbilen och ändå inte se pixlarna? 300 dpi på en 4000 cm lång bild är helt onödigt. Se på stora annnonspelare, de har kanske 30 dpi och det fungerar eftersom man står på långt håll från bilden.

Skit i ISO och sånt, det spelar ingen roll bara du kan exponera bilden rätt.

Det spe´lar ingen som helst roll vad han har för ppi. de som ska göra bilden ställer in, interpolerar om det behövs och använder förmodligen något raster innan bilden trycks. Det är inget som fotografen brukar behöva bry sig om. Bra kan doch vara att man ser till att det finns någon färgprofil inbäddad.

På vilket avstånd ska bilderna betraktas?

Utrustningen som skriver ut bilden bör rimligen ha förmågan att anpassa bilden till önskad storlek.

Hej.

DPI kör jag med 300.

MVH Julle.

sätt ihop flera bilder

Frågan är vilken upplösning (dpi) man skriver ut en lastbil? Men vill du ändå ha en riktig hög upplösning kan du alltid dela upp föremålet du skall fota i 16 bilder, fyra på höjden och fyra på breden, och sedan sätta ihop bilderna i PS. Beroende på mängden överlapp kan du i alla fall få ut en bild som är minst fyra gånger större än en enstaka 5D bild...

Det blandas lite vad som är inställning i kameran (eller snarare DPI i Photoshop) och vad som är inställning på den tryckta bilden på lastbilen. Jag hävdar fortfarande att den tryckta bilden inte behöver ha speciellt hög dpi eftersom man betraktar den på avstånd.

iso 50 ger renare bilder på min 5dm2 än iso 100. Däremot blir iso 100 bilderna lika rena som 50 om man drar ner exponeringen i raw-filen 1 steg. Men sen finns det väl andra nackdelar med iso 50, vad vet jag inte riktigt.

Nu är väl ändå ISO 100 "basiso" på både 5D och 5D mkII!?
Rätta mig någon om så inte är fallet.

Detta betyder att ISO 50 innebär att du "presar" bilden neråt.
Vilket i sin tur ger mindre dynamiskt omfång, och troligen även något brus.
Bruset blir kanske inte så mycket. Men ska bilden interpoleras upp mycket, vilket är aktuellt i det här fallet.
Så kan det absolut göra en synbar skillnad.

Nu är väl ändå ISO 100 "basiso" på både 5D och 5D mkII!?
Rätta mig någon om så inte är fallet.

Detta betyder att ISO 50 innebär att du "presar" bilden neråt.
Vilket i sin tur ger mindre dynamiskt omfång, och troligen även något brus.
Bruset blir kanske inte så mycket. Men ska bilden interpoleras upp mycket, vilket är aktuellt i det här fallet.
Så kan det absolut göra en synbar skillnad.

Exakt. 100 e basiso

fortfarande mindre brus på iso 50 än 100. Men dynamiska omfånget är nog rätt att det blir mindre.

Vill inte vara en besserwisser, men ISO under det som kallas basiso, ger alltid högre brus. ISOn i s.k. "extended mode" innebär att du "pressar" bilden i kameran. Detta ökar alltid bruset (detta då "pressningen" görs av kamerans mjukvara).
Däremot så lär det knappast ge särskillt mycket brus på ISO 50 på vare sig 5D eller 5D mkII, men det är trots allt en annan sak.

När det gäller extrema uppförstoringar så är det helt klart att rekomendera att använda RAW och basISO.

Vill inte vara en besserwisser, men ISO under det som kallas basiso, ger alltid högre brus. ISOn i s.k. "extended mode" innebär att du "pressar" bilden i kameran. Detta ökar alltid bruset (detta då "pressningen" görs av kamerans mjukvara).
Däremot så lär det knappast ge särskillt mycket brus på ISO 50 på vare sig 5D eller 5D mkII, men det är trots allt en annan sak.

När det gäller extrema uppförstoringar så är det helt klart att rekomendera att använda RAW och basISO.

Hehe, jag har 5dmk2 och jag har själv testat och jämfört, har då bara kollat i de mörka partierna. Och det är inte så svårt att se att iso 100 bilden blir brusigare än 50 bilden.

Hade gärna laddat upp bildbevis men katten välte ner min kamera i golvet från ca 1,5 m, den klarade sig bra men sensorn verkar ha flyttats lite eftersom fokus inte träffar helt rätt längre så den är inlämnad på canon i mölndal. Jag tror jag får tillbaka den i veckan och om du vill kan jag bevisa att jag har rätt då.

Här är en annan som har gjort en jämförelse. kolla första och tredje bilden, så ser du själv.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101118&page=40

(Kom ihåg den tråden efter jag skrivit det första)

Som någon nämnde så är "rätt exponering" viktigt för bruset, och det enda ISO50 gör är att överrexponera en ISO100-bild ett steg och sedan halvera mätresultaten i efterhand i processorn - alltså ger man bilden som helhet en (ett?) Ev lägre totaldynakik att tillgå. Hur man uppfattar detta som "mindre brus" förstår jag inte riktigt - men visst...

Beroende på vad du ska ta för slags bild så kanske något panoreringsprogram (stitching) kunnat gå att använda, som någon föreslog tidigare? Annars är det väl bara att vara så nogrann du kan med att få ALLT rätt när du tar bilden - jag är övertygad om att resultatet kommer/kan bli tillräckligt bra.

Varför inte höra med företaget som ska köra trycket vilken upplösning dom KAN ta? - och vad dom BRUKAR ta in för en normal lastbilssida - osv... Dom borde ju veta!

Senast ändrad:
Misstaget är ju just att "bara kolla de mörka partierna".... Naturligtvis har de mindre brus (de har ju fått dubbelt så mycket ljus!), men du klipper högdagrarna en Ev tidigare. Same/same, Ingen skillnad. Överexponera 1 stopp och dra ner det i raw-omvandlaren, det är samma sak.

Brus beror inte på enbart på ISO, det beror på exponeringen lika mycket - oftast mer.

Men detta är fel tråd för denna diskussion, se mit tidigare inlägg och ignorera detta! :)

och det enda ISO50 gör är att underexponera en ISO100-bild ett steg och sedan räkna upp resultatet lika mycket i efterhand i processorn -

Det enda iso 50 gör är väl att kameran tar en 1 stegs ljusare exponerad bild än vad kameran är inställd på med iso 100, sedan pressar kameran ner bilden till vald exponering genom att sänka iso 100 till iso 50.

Bara en teori eftersom att om du tar en korrekt exponerad iso 50 bild och en 1 stegs överexponerad iso 100 bild och sedan sänker exponeringen 1 steg i t.ex. camera raw så får du exakt samma resultat som iso 50 bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar