Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur får ni all kreativitet?

Produkter
(logga in för att koppla)
tja ät magic mashrooms :)

bara skoja,, kolla på andra och få insperation
får min insperation mycket från filmer

mvh
freddy

annizz skrev:
jo jag ser ju hela tiden bilder jag vill ta och helst då ögonblicksbilder, men de e ju inte alltid jag har kameran med mig..
Men sen är det att vi har veckans bild i skolan och då "tävlar" vi mot varandra och den som har den snyggaste bilden får hänga ut den i skolan.. och dom flesta som vunnit där har retuscherat och gjort om bilden väldigt mycket i photoshop.. och så har vi inget tema heller så ja tycker de e grymt svårt..

Veckans bild på din skola borde byta namn till "Veckans bäst datormanipulerade bild". Är det en fotoskola eller en skola för datorgrafik?

Det handlar väl som så många andra skrivit om att "tänka bild". Det gäller att hitta motiv i sin vardag. Och aldrig ser man väl så många bra bilder som de dagar man inte har kameran med sig...

Skoltävlingar utan tema om veckans bästa bild, ja du... det blir nog mest en "wow kolla vilken häftig grej jag lärt mig i Photoshop". Föreslå att ni har något tema istället, eller att ni vissa veckor bara får ha omanipulerade bilder.

Edit: ja ungefär som Graal skrev...

Titta mycket på andras foton.

Själv brukar jag byta kamera eller format för att få ny ispiration. Vissa kameror, objektiv och filmer kräver att man jobbar annorlunda.

annizz skrev:
hur får ni all kreativitet och alla ideér?? Det är många här som har mycket snygga bilder som ni tagit och en del har fixat till lite i datorn och en del har verkligen gjort jätte jobb i photoshop.. Men när ni sätter igång, har ni alltid en bild i huvudet hur de kommer se ut??Ibland känns det som att jag sitter fast och har inga ideér..

Inga ideer.. säger du?

Tjuvkikade lite på dina bilder, och...

Du har ju jättefina porträttbilder, som kanske går att lyfta fram ännu mer med lite fotoshoppande.

Men de är ju kalasbra redan nu....

Anna, jag förstår vad du menar med att vissa är djäkligt kreativa, jag känner själv att jag skulle vilja ha en bild i huvet som vissa verkar ha innan dom tar fram kameran. Men vissa "har" det nog och andra har det inte...men man kan ju göra andra saker för att ta bra bilder ändå. Jag tycker till exempel att resor är väldigt inspirerande, man är som mer mottaglig för omgivningen då.

Sen läste jag en annan grej häromdagen; någon frågade Steve Szabo "What should I photograph?" och han svarade "What can you photograph?". En bra tanke tycket jag.

Angående diskussionen om hurvida man kan "rädda" en bild i PS tycker jag att det kan man visst (ibland). Inte genom att bara dra upp kontrasten eller skärpan eller nått utan att genom förändra den till något annat. Något mer abstrakt eller grafiskt kanske, bara för att den inte var t.ex. ett bra porträtt så kan den kanske bli en bra grund till ett experiment med färg och form. Att sen vissa bilder är kassa och inget att ha är en annan sak.

Re: hur får ni all kreativitet?

Idag var min fru och jag i stan (Växjö). Gatufotade lite men det blev nog inte så mycket av det. Tog dock med mitt födelsedagspresentkort på 500kr till Akademibokhandeln för att se vad jag kunde hitta i bokväg. Hade spanat in mig på Gerry Johanssons fotobok "Sverige" och den kostade 439:- (små kvadratiska bilder av Sverigemiljöer i en tjock bok). Hittade också några andra läckra inspirations/kreativitétskällor: MAN RAY för 79:- (helt fantastisk 225-sidig bok med massor av bilder av en av fotohistoriens största - föregångare än idag), ATGET´S PARIS för 69:- (200 sidor med Parismiljöer fångade med storformatskamera 18x24 från början av 1900-talet) samt MUNTHES CAPRI för 49:- (120 sidor, mycket bilder, från tiden kring sekelskiftet 1900). Har tittat igenom dom lite nu och man får enorm inspiration och känner stor resapekt och beundran för dessa bildmakares stora skicklighet och känsla. Totalt 636:- för 4 härliga fotböcker med massor av inspiration och kreativitét! Bättre än ps eller en ny kamera tror jag......

Tror att du inte skall ha bildpanik..

tror att det är på sin plats att poängtera att hela prylen handlar om att visualisera sina egna bilder, drömmar och verklighet. Spanade in dina bilder och konstaterade att du behöver ingen konstnärlig vägledning. Att folk gör bilder som du själv aldrig skulle ha gjort är inget tecken på tillkortakommande från din sida. Bestäm dig för att plåta dina bilder som redan de redan finns i huvudet på nåt sätt, och slutligen - sluta aldrig att ta in teknik - det är som att lära sig hur man blandar färg för konstnären.

Vet inte om jag kan säga att jag är så särdeles kreativ. Men jag har ofta kameror av olika slag med mig. Det har blivit en vana att alltid ha bildhjärnan på åtminstone lite. Jag har blivit bra på att ta vara på situationer snabbt. Det här med att använda lite olika format och tekniker kan vara bra för kreativiteten, men har också baksidan att det är svårt att behärska alla olika tekniker. Jag varvar crossdia i halvformatare med svartvitt i småbildssystemare, dia i gammal mellanformatare, färgneg i kompaktkamera, och vice versa.

Jag är ganska dålig på att ha en bild färdig i huvudet innan jag tar den, och det är inte heller något jag riktigt strävar efter. Gillar att improvisera.

Photoshop...tja, ersätter mörkrummet fint men jag använder det bara till färg- och kontrastjustering, dock ganska omfattande sådan. Inget flyttande av grejor eller så.

jag har ett par bildideer som jag har haft i ett par år men nu skall dom bli verkliga inom en månad men det krävs mycket jobb att förverkliga dom men ni skall se och bli avundsjuka att ni inta har tagit dom???

För mig funkar det inte att börja Photoshoppa en bild som inte är bra från grunden. Kedjan och länken ni vet...

När jag tar en bild har jag ju en idé om vad jag vill få fram i bilden. I Photoshop försöker jag förstärka det. Därför är det sällan som jag känner att jag ställs inför en massa olika möjligheter till tricks. Ibland kan det dock vara svårt att välja färg eller svartvitt.

Nils - Det är en fotoskola jag går på..
Christer - tack tack :) men de har börjat dala nu så de e därför ja behöver mer kreativitet..
Men tack alla för alla jätte bra svar!! Imorn har jag bestämt mig för att gå å köpa min första kamera (digital systemkamera) å hoppas de får igång kreativiteten lite :) innan har jag haft pappas gamla systemkamera.. å en skit dålig digital kamera som dör efter 3 kort.. jiipiie
ha de fint.. nu ska ja ut i solen

Jag brukar kolla på andras bilder och inspireras av dem. Sedan kan jag också få idéer i huvudet som bara poppar up.. lol.. låter konstigt men kan få idéerna ifrån någon bild jag har sett ellr när jag är ute och går. Vad som helst egentligen.

=)

Emilia

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar