Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får man tillbaka "förhandsvisningsfärgerna" i RAW?

Produkter
(logga in för att koppla)

bach7617

Aktiv medlem
Jag har tagit en serie bilder i RAW som jag alltid fotograferar i med min Eos R. Bilderna på skärmen, och när jag laddar in filerna i Lightroom är fina och exakta. Sedan efter 2 sekunder blir de "tråk-RAW"om ni förstår vad jag menar. Finns det nån möjlighet att hitta den profil som filen har i förhandsvisning när Lightroom läser in den? Jag har försökt återskapa den med div framkallningsprofiler och manuella inställningar men lyckas inte helt och tänkte att den där profilen måste väl finnas nånstans?

Senast ändrad:
Det du ser är rimligen hur kameran tyckte att bilden skulle se ut, dvs en förhandsgranskning som ser ut som JPEG:en ur kameran hade gjort. Adobe har väl börjat lägga till kameraprofiler för Canon som ska vara mer lika, men jag har ingen koll på om det finns till EOS R. Eftersom det sannolikt är "Canon-utseende" du letar efter bör en lösning vara att köra bilderna genom Canons egen råkonverterare Digital Photo Professional.

Jag har tagit en serie bilder i RAW som jag alltid fotograferar i med min Eos R. Bilderna på skärmen, och när jag laddar in filerna i Lightroom är fina och exakta. Sedan efter 2 sekunder blir de "tråk-RAW"om ni förstår vad jag menar. Finns det nån möjlighet att hitta den profil som filen har i förhandsvisning när Lightroom läser in den? Jag har försökt återskapa den med div framkallningsprofiler och manuella inställningar men lyckas inte helt och tänkte att den där profilen måste väl finnas nånstans?

Adobe har stöd för EOS R så det är bara att klicka på menyn och välja den profil du hade i kameran. Sedan är säkert din jpeg i kamera inställd med lite mer kontrast och mättnad.

Kolla denna tråden från förra året.
Kanske någon av dessa instruktioner löser det.

Den bild man först ser är den inbäddade Jpeg bild från kameran som finns i dom flesta RAW-filer. Under Inställningar/Filhantering i LR kan man välja Inbäddad ursprunglig RAW-fil. Har inte testat, men det borde kunna vara det du efterfrågar. Det är inte en profil i och för sig utan hur filen ser ut.

Den bild man först ser är den inbäddade Jpeg bild från kameran som finns i dom flesta RAW-filer. Under Inställningar/Filhantering i LR kan man välja Inbäddad ursprunglig RAW-fil. Har inte testat, men det borde kunna vara det du efterfrågar. Det är inte en profil i och för sig utan hur filen ser ut.
Tack Lars! Det låter som det jag är ute efter.

Kolla denna tråden från förra året.
Kanske någon av dessa instruktioner löser det.

Tack Thommy för intressanta länkar!

Tack Lars! Det låter som det jag är ute efter.
Inbäddad ursprunglig RAW-fil har inget med visning att göra.
Det är bara relaterat till vad som "bakas in" i en DNG-fil.

Kolla in länken jag skickade - där finns lösningen är jag rätt säker på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar