Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur? [...får man till den här sortens bilder?]

Produkter
(logga in för att koppla)

klingeee

Aktiv medlem
Jag har kommit över ett litet dilemma, som jag ioförsig har haft ett tag, men tar upp det nu...

Hur får man till den här sortens bilder, nästan lite "slitna", men ändå skarpa, nästan lite spöklig?

(svårt att förklara mer, men kolla länkade bilden så ger det kanske lite, och det är mest det runt omkring och vid cirkusen jag tänker på)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1761312.htm?set=lp

Även denna bild, hur får man till denna slitna, använda "looken" på bilden?
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1761280.htm?set=lp

Grämer mig för att jag inte får till det på dom här sätten, så snälla hjälp!

Mvh // Adam.

Senast ändrad:
Den första verkar det vara HDR, d v s ett antal bilder med olika exponering (t ex 5 bilder med exponeringarna +2, +1, 0 ,-1 och -2) som slås samman till en. Man får då en bild där ljusomfånget är väldigt stort. Ett bra program som du kan testa gratis är Photomatix (ligger en vattenstämpel tills du har köpt det). När du slår sammanbilderna kan du välja om bilden ska bli som ett vanligt foto eller om du vill få till en mer tecknat effekt, men det krävs lite övning för att få det snyggt.

Ett annat förslag är att skicka ett mail till de som har tagit bilderna. Är man lite ödmjuk i tonen och frågar snällt, brukar de flesta dela med sig av sin kunskap eller ge lite tips. Sen kan fotografen förfinat sin teknik under många år och vill därför inte berätta allt och det får man respektera. Det är bara att fråga, man kan bara få ett nej.

/Gunnar

Den första verkar det vara HDR, d v s ett antal bilder med olika exponering (t ex 5 bilder med exponeringarna +2, +1, 0 ,-1 och -2) som slås samman till en. Man får då en bild där ljusomfånget är väldigt stort. Ett bra program som du kan testa gratis är Photomatix (ligger en vattenstämpel tills du har köpt det). När du slår sammanbilderna kan du välja om bilden ska bli som ett vanligt foto eller om du vill få till en mer tecknat effekt, men det krävs lite övning för att få det snyggt.

Ett annat förslag är att skicka ett mail till de som har tagit bilderna. Är man lite ödmjuk i tonen och frågar snällt, brukar de flesta dela med sig av sin kunskap eller ge lite tips. Sen kan fotografen förfinat sin teknik under många år och vill därför inte berätta allt och det får man respektera. Det är bara att fråga, man kan bara få ett nej.

/Gunnar

Okej, tack så mycket för råden!
Det blir nu att maila fotograferna och hoppas på det bästa.

/Adam

Jag skulle misstänka att även bild nr2 är HDR. så om du söker runt på HDR kan du lära dig nått kul.

Ännu bättre kanske är att googla det så slipper du ta omvägen via izaques trötta jävla promotionblogg.

Tack för alla tips!

Google blir de, o även en liten kik på bloggen där.
O det va nog lite väl hårda ord där goneaway...

Men tack för allt, alla !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar