Annons

Hur får man snygga blixtbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
david_eng skrev:
Men, känner blixten av att jag valt en längre tid? kan jag sätta kameran på 1/30s och då få med mer av det befintliga ljuset?
På din första fråga är svaret, nej.
På din andra, ja. Fördelen med så snabb blixtsynktidsom 1/250 s är att det blir lättare att få balans mellan befintligt ljus och blixtljus när man använder upplättningsblixt i dagsljus.

När det gäller din första, ej citerade fråga, så är det förmodligen som du skriver. I varje fall fungerar det så på mina egna Metzblixtar (ej 32 Z-1).

Olle
 
Ok, tack så mycket!

Nu skulle jag väl bara vilja veta, är det värt att köpa en ny blixt. Alltså uppgradera sig till en blixt med ttl t ex 430ez.. Eller nån annan kanske..?
 
Nu är jag inte canon-användare själv men jag utgår ändå ifrån att du med deras originalblixtar kommer att kunna ta bilder som du aldrig (åtminstone inte enkelt) skulle kunna ta med aktuell Metz-blixt. Huruvida det är värt pengarna beror på hur din ekonomi ser ut, relativt hur mycket du räknar med att använda blixten. Upp till dig alltså.
 
sant. låter vettigt. Tycker det är svårt att veta hur mycket jag kommer använda blixt.. idag klarar jag ju mig fint.. fast man saknar den ju ibland.

Tack för allt visat intresse!

Mvh/David
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.