Annons

Hur får man snygga blixtbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
En sak som jag tycker det kanske skrivits lite om i denna tråd är möjligheten att använda indirekt blixtljus. Har man en blixt som man kan vrida uppåt (eller åt sidan) så kan man "slå" blixten i taket eller i väggen och får då ett mycket mjukare ljus. Nackdelen om man slår blixten i taket är att man kan få mörka skuggor vid ögonen om personen är nära o ljuset reflekteras direkt uppifrån.

Här är ett exempel på en bild jag tagit med blixten riktad i väggen:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=76373
 
Mats, du har helt rätt. Blixtljus rakt på har fyra fel av fyra möjliga:

* Ljuset kommer från fel håll (100% medljus ser ointressant och onaturligt ut)
* Ljuset färdas för kort bit (skapar ojämn ljusbild)
* Ljuset sprids från en för liten yta (ger hårda skuggor)
* Ljuset är direkt (ger också hårda skuggor)

Naturligtvis kan man undantagsvis dra fördel av alla punkterna ovan, men generellt...

Vill man bli duktig på blixtljus är det inte minst viktigt att man försöker hitta tekniker för att låta blixtljuset ta omvägar på sin färd mot motivet. Ju längre sträcka ljuset färdas, desto mindre blir problemet med ojämn ljusbild (kritvita ansikten på folk nära kameran, kolsvarta på dem som står längre bort).

Stora, vita ytor på hyfsat långt avstånd från motivet är till stor hjälp. Mina bästa blixttillbehör vid reportagejobb är en rejäl förlängningssladd och en högreflekterande vit duk och ett par kraftiga klämmor.

Precis som Mats skriver är "blixt i taket" överskattat. Vid porträttfotografering måste man fotografera med minst ett tele på 200 mm för att få en tillräckligt flack vinkel på blixtljuset för att det ska nå ögonen.

Men vita väggar är suveräna, ju större desto bättre.

Vägg och tak i kombination är också bra. Att slå blixten snett bakåt, så att den först träffar en vit vägg och sedan studsar i taket för att fortsätta mot motivet är ett oslagbart sätt att förbättra allmänljuset i ett rum. Ljuset blir mjukt och kommer ur en vinkel som känns naturlig. De flesta tänker inte ens på att ljuset kommer från en blixt.
 
Tänker jag rätt?

Om jag mäter ljuset på bakgrunden, och får det till 1/30 och bl. 4,0. Kan jag då exponeringskompensera -1 steg till 1/30 och bl. 5,6 för att få mer blandljus och lite bättre skärpedjup? Lyser då blixten upp så att bilden blir normalexponerad?
 
Torbjörn skrev:
Tänker jag rätt?

Om jag mäter ljuset på bakgrunden, och får det till 1/30 och bl. 4,0. Kan jag då exponeringskompensera -1 steg till 1/30 och bl. 5,6 för att få mer blandljus och lite bättre skärpedjup? Lyser då blixten upp så att bilden blir normalexponerad?

Rätt. Men om du riktar blixten rakt fram får du inte en alldeles jämn ljusbild. Objekt nära kameran blir ljusare än de längre bort.

Om du tar en bild till och då går tillbaka till 1/30 f 4.0 tror jag att du kommer att gilla den ännu bättre. Det blir en i mitt tycke ännu skönare blandljuseffekt.

Eller varför inte 1/8 och f 8, då får du också den där mysiga blandningen av rörelseoskärpa i bakgrunden och blandad skärpa/oskärpa där blixtljuset nått fram ordentligt.
 
Bounce av blixt

Allihoppa! När ni studsar blixten i tak eller vägg, kör ni då med vanlig TTL?. Om ni kör TTL, kompenserar ni då effekten på något sätt?
 
gors skrev:
Rätt. Men om du riktar blixten rakt fram får du inte en alldeles jämn ljusbild. Objekt nära kameran blir ljusare än de längre bort.

Om du tar en bild till och då går tillbaka till 1/30 f 4.0 tror jag att du kommer att gilla den ännu bättre. Det blir en i mitt tycke ännu skönare blandljuseffekt.

Eller varför inte 1/8 och f 8, då får du också den där mysiga blandningen av rörelseoskärpa i bakgrunden och blandad skärpa/oskärpa där blixtljuset nått fram ordentligt.

Mycket inspirerande, Jag har aldrig tänkt på det.
Tack för tipset!

Mvh: Adam
www.modellfoto.just.nu
 
Re: Bounce av blixt

Fab skrev:
Allihoppa! När ni studsar blixten i tak eller vägg, kör ni då med vanlig TTL?. Om ni kör TTL, kompenserar ni då effekten på något sätt?

Med filmhus: Kör TTL, kompenserar ibland upp till -0,7, ibland ingen kompensation alls. Beror på hur mycket jag vill att blixten ska slå igenom.

Med digitalhus: Kör TTL eller manuellt beroende på situationen. Kollar bakgrundsdisplayen och justerar. Det är ett pillegöra.
 
Valdigt intresant diskussion detta...

Vill garna lagga till en fraga:
Jag har en blixt som kan jobba som slav, mao den blixtar nar en annan blixt, blixtar...

Min tanke ar nu att satta denna slav blixt, bakom sen ovanfor, sen sidan om modellen och anvnada den ingyggda blixten i kameran for att exponera modellen och for att trigga min slav...

Jag har tillgang till stora vita vaggar och tak och har planerat att skjuta i morgon ljus som kommer in fran sidan...

Till min fraga:

Ska jag bara lasa av matningen pa modellen som vanligt i naturligt ljus o sedan bara branna av blixtarna? Tankte rikta slaven typ bakat??

Jag hoppas pa att fa en markant kant pa modellens "utkant" med sa vit / over exponerad bakgrund som mojligt...

Vill mao kunna klippa ut modellen utan problems o byta / lagga till bakgrund i PS...

Kan jag skjuta me 200 film eller maste jag upp till snabbare rullar?

Har ni tips sa e de hjartligt valkomna.

Valdigt gron pa blixt...

smiles

Timo
 
Timo Julku skrev:
Ska jag bara lasa av matningen pa modellen som vanligt i naturligt ljus o sedan bara branna av blixtarna? Tankte rikta slaven typ bakat??

Jag hoppas pa att fa en markant kant pa modellens "utkant" med sa vit / over exponerad bakgrund som mojligt...

Vill mao kunna klippa ut modellen utan problems o byta / lagga till bakgrund i PS...

Kan jag skjuta me 200 film eller maste jag upp till snabbare rullar?

Timo, det största problemet du står inför är att få rätt ljusmängd från slavblixten. På vissa blixtmodeller kan man använda "A"-läget i slavläge (blixtens inbyggda ljusmätare stänger av när den fått önskad ljusmängd), men det fungerar ju inte när du riktar huvudet bakåt på blixten. Förresten ? det brukar inte fungera något vidare överhuvudtaget.

Du måste alltså ställa in slavblixten på manuell exponering. Det är inte bara att vräka på, för om du får för mycket ljus på bakgrunden blir det överstrålning. Det kan i och för sig vara tufft, men det är ju trevligt om man kan kontrollera det istället för att bara ta vad man får.

Plats för experiment med andra ord.

Välj filmens ISO efter det befintliga ljuset, precis som du skulle gjort om du plåtade utan blixt.

I övrigt ska allt fungera som du har tänkt såvitt jag kan förstå. Om blandningen mellan dagsljuset och blixtljuset på modellen blir bra får du bedöma själv.

Lägg gärna upp ett par bilder när du testat. Sånt här är alltid kul.
 
Det kommer bilder ska ni tro...
Jag ska fota en massa pa jobbet, fatt in massa lador me nya klader som maste fotograferas, skit skoj...

Sa mao borde jag skjuta en test rulle, eftersom det inte bara var att branna av aven om blixten slar i bakgrunden...

hur ska jag gora med matningen i en san har situation, kor i regel center weigh, inte matrix eller spot... ar detta korrekt...

min teori bakom center ar att TTL'en kanner av nar den har fatt tillrackligt, center e ju oftast kroppen eller ansiktet pa modellen... och sa blir ju bakgrunden med sakerhet helt utblast...

med matrix matningen, hade den inte gett mig ett morkare resultat an jag velat da? eftersom den mater ljuset fran bakgrunden osso?

kanns som om jag svarar pa mina egna fragor men det jag vill fa fram har ar hur jag, eller egentligen hur ni satter er ljus matning... vid en san har situation... som sagt jag ar valdigt ny pa blixt... kanske tva rullar totalt...

men jag har skoj!

smiles

Timo
 
Re: Re: Bounce av blixt

gors skrev:
Med filmhus: Kör TTL, kompenserar ibland upp till -0,7, ibland ingen kompensation alls. Beror på hur mycket jag vill att blixten ska slå igenom.

Är det skillnad om man använder "vanlig" TTL eller TTL Matrix på en Nikon?

Finns det tillfällen då man inte skall använda Matrix TTL även om hus och objektiv stöder det?
 
Har följt diskussionen. Och då jag inte använder blixt så ofta så skulle jag vilja läsa mer.
Någon som har förslag på litteratur där inte blixtfotografering bara nämns i förbifarten, utan lite mer ingående?
 
Ytterst osäkert om det är aktuellt för David längre men om jag förstår det hela rätt så handlade hans fråga om en äldre stavblixt, även kallad potato-mosher, som inte har vare sig blixtsko eller TTL-blixtstyrning. I så fall utbyter inte kamerahuset och blixten någon som helst information via kabeln. Den används bara i en riktning för att tala om för blixten när den ska fyra av. För att få rätt effekt på blixetn i detta fall används istället tabell, ljusmätare eller/och erfarenhet.

Ge dig gärna till känna igen David, om det fortfarande är aktuellt.
 
Här är jag..!

Nä det är väl inte så jätte aktuellt, men jag tycker det är kul när det startar lite diskussioner.. Blixten jag använde visste jag ju inte hur den funkade, den verkar vara hel manuel.. då blir ju det här med blandljus o så lite svårare. Den är ju inte en gammal blixt, det troligaste är nog bara att jag behöver nån slags tillbehörsko.. det är ju en metz och jag vet inte om den är kompitabel med canon? om nån har erfarenheter kan dom ju gärna hjälpa till! minns inte vad blixten heter men det står tidigare i forumet!

Funderar nu på att köpa en ny blixt istället.. Någon som har några bra tips på en blixt till Canon eos 1n förresten?

Mvh /David
 
Vid blixfotografering bör man använda 200 eller 400 ASA film på grund av blixträckvidden.
Indirekt blixt mot innertak eller blixt med bouncer tjäl mycket ljus, så att en 100 ASA film räcker dåligt till.
Om man kör upplättningsblixt i dagsljus bör kameran har en snabb synktid, t ex 1/125 eller 1/250, så att bakgrunden exponeras rätt. Inställd bländare är viktig för blixtens räckvidd.
Även för inomhusfotografering är inställd bländare viktig för blixtens räckvidd.TTL-matrixmätningen styr blixtens ljusstyrka.
Exponeringstiden är emellertid viktig för ljuset i bakgrunden. En lång exponeringstid, t ex 1/15 eller 1/30 gör att det befintliga ljuset kommer till rätta, vilket ökar stämningen i bilden.
1/250 sek inomhus gör att bakgrunden blir gråaktig mörk och allt befintligt ljus syns inte på bilden.
 
david_eng skrev:
Funderar nu på att köpa en ny blixt istället.. Någon som har några bra tips på en blixt till Canon eos 1n förresten?

Mvh /David

METZ är vad jag vet helt kompatibla med Canon, om man har en tillbehörskontakt att sätta i skon.

Ett bra tips till kameran är väl annars 420EX eller 550EX. 420EX är lite billigare men fortfarande en mycket bra blixt. 550EX är framtagen för EOS3:an, men funkar ypperligt med EOS 1 och de nya digitala husen.
 
david_eng skrev:
Blixten jag använde visste jag ju inte hur den funkade, den verkar vara hel manuel.. då blir ju det här med blandljus o så lite svårare. Den är ju inte en gammal blixt, det troligaste är nog bara att jag behöver nån slags tillbehörsko.. det är ju en metz och jag vet inte om den är kompitabel med canon? om nån har erfarenheter kan dom ju gärna hjälpa till! minns inte vad blixten heter men det står tidigare i forumet!
I stället för att gissa, som många verkar ha gjort, kan man titta på Metz egen hemsida:
http://www.metz.de/1_metz_2000/m_pages_english/main_index_e.php3?link=4&sub=1&linkname=mecablitz

Om man tittar på specifikationen för 32 Z-1 ser man att den inte är avsedd för SCA-adapter och därför inte heller klarar TTL.
Dvs den har standard mittkontakt och kan även anslutas via vanlig kabel med PC-kontakt. Den behöver alltså inte någon speciell tillbehörssko.

För exponering kan man antingen använda manuell exponering där man dividerar ledtalet med avståndet till motivet för att få rätt bländare. Alternativt använder du blixtens exponeringsautomatik. Enligt Metz har du tre olika bländare att välja emellan. Ställ in objektivet och blixten på någon av dom och blixten ger rätt exponering. Använd manuell exponering på kameran i båda fallen. Vilken slutartid du skall använda beror på hur mycket av det befintliga ljuset du vill skall påverka bilden. Den kortaste exponeringstiden du kan använda med en Canon EOS 1N är 1/250 s.

Om du vinklar blixten mot tak eller vägg bör du alltid använda blixtens automatfunktion. Det kan vara svårt annars att veta hur mycket man skall kompensera om använder manuell exponering.

Olle
 
Så dom tre olika "a:en" är olika automatiker beroende på vilken bländare jag vill använda!? Det är väl ungefär som jag trott.. Och tid kan jag välja själv, bara den inte är snabbare än synktiden för min kamera (1/250)!? Men, känner blixten av att jag valt en längre tid? kan jag sätta kameran på 1/30s och då få med mer av det befintliga ljuset?

Fotosidan är ju perfekt, man kan fråga om vad som helst och ändå få en massa svar på direkten. tack.

Mvh/ David
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar