Annons

Hur får man snygga blixtbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

david_eng

Aktiv medlem
Hur gör man för att få snygga blixtbilder? Vilken slutartid ska man välja? Kan man välja vilken slutartid som helst! Jag har läst nåt om att få med befintligt ljus, hur går det till?
 
Du måste ju använda kamerans blixtsynktid som slutartid.Kolla i bruksanvisningen.Sen finns det många knep att lyckas med själva bilden.Du borde kanske ta del av lämplig litteratur eller hör med nån här på FS som är mycket erfaren på blixt.Jag är inte så värst...Hoppas du får fler svar..
 
Har du en ny kamera borde det inte vara några problem, speciellt inte om duy använder extern blixt. I så fall - slå den snett uppåt framåt och låt kameran sköta tid och bländare. Ev kan du tänka på att använda en 400 film ( i stället för 100 ) och därigenom få mer av det befintliga ljuset.

Har du en äldre kamera+blixt som styrs av fotocell så kan du ibland välja bländare på blixten och den doserar sedan ljuset. På min Mamiya 6 tog jag nått hyggligt porträtt genom att på blixten välja 5,6 och på kameran ställa f8 och sen låta automatiken sätta tiden. ( Den har centralslutare vilket gör det lite enklare, synkar alltid ) Resultatet blev fyllnadsblixt med -1 steg.

Hemligheten är nog att dels veta hur blixt kamera funkar tillsammans, dels kunna hur tid/bländare påverkar bilden tillsammans.

Hoppas mina lite ostrukturerade tankar kan vara till liten vägledning/inspiration.

mvh
Peter
 
Enkel arbetsgång i korta drag:

Börja med att ställa in exponeringen som vanligt (tänk inte på blixten), men se till att du inte får en slutartid som är snabbare än din kameras kortaste blixtsynktid.

Slår du på blixten nu så fyller den bara i skuggorna i förgrundsobjektet. Även bakgrunden blir korrekt exponerad. Blixtexponeringen görs automagiskt.

Sen kan du avvika från din uppmätta exponering om du vill ha mörkare bakgrund. Kör du dia och ställer in exponeringen två steg snålare än din bakgrund indikerar blir den väldigt mörk. Men förgrunden blir korrekt exponerad i och med blixten.

Om du är utomhus en solig dag kommer du förmodligen att stöta på att det är för ljust för att exponera på tider kortare än blixtsynktiden. Speciellt om du inte vill ha jättestort skärpedjup. Då kan du använda långsammare film eller gråfilter.

Sen kan man ju vilja dra ner på blixtens kräm lite för att det inte skall bli så uppenbart blixtljus. Då brukar det finnas en blixtkompensation på kameran man kan använda.
 
Du kan använda *nästan* vilken tid du vill. Från blixtsynktiden eller längre. På de flesta moderna kameror kan du dessutom använda vilken automatik som helst - bländarautomatik, tidsautomatik, programautomatik eller manuellt - och ändå få bra blandljusbilder.

Sämst brukar det bli med programautomatik. Då använder de flesta kameror en ganska kort slutartid (1/60) och en rätt liten bländare (5,6) vid 400 iso.

Med den exponeringen hinner inte filmen fånga mycket av ett befintligt inomhusljus. Men om du istället väljer tidsautomatik och ställer in på säg 1/30 sekund så väljer kameran den bländare som passar till det befintliga ljuset och *fyller på* med blixtljus. Det kallas blandljus. Likaså om du använder bländarautomatik eller manuell exponering.

Extra intressanta blandljusbilder kan man få med blixt och slutartider i trakterna av 1/8 sekund. Då blandas både blixtljus och befintligt ljus på ett intressant sätt. Bildexempel finns i den här tråden.

En brasklapp dock - det mesta av min erfarenhet på det här området är med kamerahus från Nikon och Canon. Variationer kan förekomma.
 
Men på baksidan av blixten finns en tabell med avstånd och bländare. Om jag då mäter ljuset som vanligt (utan tanke på blixten) kommer ju kanske bländar värdet jag får fram inte stämma med det bländar värdet som blixten säger åt mig att ha?!
Jag förstår fortfarande inte vad man menar med att använda det befintliga ljuset!? Läste ett reportage i FOTO, men blev inte klokare..
Tacksam för alla svar!
PS. utrustningen jag använder är en Canon eos 1n och blixten är Metz 32 Z-1.
 
Jag vet inget om den specifika blixten, men en förutsättning för att blandljusautomatiken ska fungera är att den tillåter TTL-mätning tillsammans med ditt kamerahus. Det gör den troligen om den har en dedicerad blixtsko för Canonkameror.

Då behöver du inte tänka på några tabeller.

Om du däremot har en blixt som du bara kan använda i manuellt läge så blir det betydligt svårare att få till bra blandljusbilder.
 
jimh skrev:

Om du är utomhus en solig dag kommer du förmodligen att stöta på att det är för ljust för att exponera på tider kortare än blixtsynktiden. Speciellt om du inte vill ha jättestort skärpedjup. Då kan du använda långsammare film eller gråfilter.

nu fick du mig förvirrad. du menar väl tider längre än blixtsynktiden?
 
Jag vet inte om den är manuell! Fick den av min morbror för en vecka sen.. På baksidan finns tre "A" lägen, ett "m" och ett "w". Jag vet inte riktigt om kameran "fattar" att jag har satt på blixten.. Den mäter ljus som vanligt (utan tanke på blixten)! Hur vet jag om blixtskon är till canon? Blixten blixtar när jag trycker av!
 
Tja, vilken kamera använde din morbror blixten till? Om du inte vet det och om det inte står något på själva blixtskon kan du alltid kolla kontakterna på undersidan. Om de ser ut att matcha kontakterna på kamerans blixtsko är det väl en god chans att det är en Canonsko.

Kolla annars med en återförsäljare. Det måste väl finnas åtminstone en modellbeteckning?

Att blixten blixtrar betyder dock inte att blixtskon är rätt.
 
Jag brukar fotografera festbilder åt en klubb i stockholm med en dimage7. Denna har en inbyggd blixt så det kanske inte hjälper dig så mycket men jag brukar ställa tiden manuellt på kanske 1/4 och max bländare (2.8 om jag minns rätt) och iso 400. Detta i kombination med blixt som då kommer som vanligt. Poängen med att ha lång slutartid är att man får med bakgrundsljuset vilket brukar bli snyggt!

Här är ett bildexempel:

http://www.blazeitup.com/blaze14/1.html

Denna bild tagen med P-läget (helautomatik) skulle ha tjejerna korrekt exponerade men med en helt svart bakgrund...

Här är några till exempel:
http://www.blazeitup.com/blaze13/1.html
http://www.blazeitup.com/blaze6/22.html
http://www.blazeitup.com/blaze6/4.html
 
Minibouncer (huva av mjölkfärgad plast att sätta på blixten) spelar mycket mindre roll för resultatet än många tror. För att uppnå ett märkbart mjukare ljus måste själva ytan som avger ljuset vara betydligt större.

Skillnaden i ljuskvalitet med och utan minibouncer torde vara ungefär densamma som mellan en klar och en matt glödlampa.

Dock, en positiv bieffekt med minibouncer är att man kan få blixten ännu något lite längre från objektivet genom att rikta blixten snett eller rent av rakt uppåt. Detta gör att risken för röda ögon minskar ytterligare vid telefoto samt att slagskuggorna flyttas något. Eftersom ljuset inte är riktat blir ändå motivet tillräckligt upplyst.

Det behöver alltså inte finnas något vitt tak att reflektera blixten i för att man ska kunna rikta den uppåt med minibouncer.

Trots detta har jag personligen helt slutat med minibouncer efter tio års användande. Fördelarna är färre än nackdelarna. Då tänker jag särskilt på att 1) minibouncern stjäl ljus vilket i sin tur ökar batteriåtgången och 2) att det blir ytterligare en pryl att hålla reda på i fotoväskan.
 
Senast ändrad:
Göran Segeholm (gors) du skrev

"Men om du istället väljer tidsautomatik och ställer in på säg 1/30 sekund så väljer kameran den bländare som passar till det befintliga ljuset och *fyller på* med blixtljus"

men om kameran sager att den inte har en tillrackligt blandare da? fyller blixten i da sa det blir ratt exponerat i allafall?
 
chewie skrev:
men om kameran sager att den inte har en tillrackligt blandare da? fyller blixten i da sa det blir ratt exponerat i allafall? [/B]

Japp. Det är så det funkar. Men då minskar naturligtvis i motsvarande grad inslaget av befintligt ljus i bilden.

Av just detta skäl är det viktigt att förstå att ljusstarka objektiv är lika viktiga, eller nästan lika viktiga när man fotograferar med blixt som i befintligt ljus.
 
så.. om jag nu har fattat det hela rätt:

Jag ställer in kameran på en tid och en bländare som jag känner för (vilka som helst i princip!). Sen låter jag TTL- mätningen sköta resten!

Är det så simpelt att få snyggare blixtbilder? Isåfall kanske man borde börja använda blixten..

Vad är skillnaden på att blixtkompensera på kameran och att använda det befintliga ljuset (med längre slutartider osv).

Tack på förhand!
 
david_eng skrev:
Jag ställer in kameran på en tid och en bländare som jag känner för (vilka som helst i princip!).
Ja, så länge du inte har en snabbare tid än din kamera blixtsynkar på eller en för liten bländare så inte blixteffekten räcker. Du kan givetvis inte heller överexponera en scen med den vanliga exponeringen och räkna med att blixten minskar exponeringen :)
david_eng skrev:
Vad är skillnaden på att blixtkompensera på kameran och att använda det befintliga ljuset (med längre slutartider osv).
Blixtkompensationen styr blixtens exponering av det som är inom räckhåll för den. Den vanliga exponeringsinställningen styr det som inte är tillräckligt nära blixten.
 
david_eng skrev:
så.. om jag nu har fattat det hela rätt:

Jag ställer in kameran på en tid och en bländare som jag känner för (vilka som helst i princip!). Sen låter jag TTL- mätningen sköta resten!

Är det så simpelt att få snyggare blixtbilder? Isåfall kanske man borde börja använda blixten..

Vad är skillnaden på att blixtkompensera på kameran och att använda det befintliga ljuset (med längre slutartider osv).

Tack på förhand!
Naturligtvis måste den tid och bländare du väljer vara anpassad till det befintliga ljuset, men bortsett från den invändningen har du fattat rätt. Så enkelt är det om du har en någorlunda modern kamera med blandljusautomatik.

Skillnaden mellan blandljus och befintligt ljus är stor, man kan nästan prata om två olika fotografiska stilar. Med blandljuset kan man få en intressant blandning mellan skärpa och oskärpa. Blixtljuset lättar också upp detaljer i bilden och gör motivet lite tydligare.

En annan skillnad är att med blandljuset får man två ljus med olika färgtemperatur i bilden, såvida inte blixten är filtrerad.

[redigerat:] Som vanligt satt jag och skrev medan Jim postade sitt, därför får du denna dubbla bekräftelse.
 
gors skrev:
[redigerat:] Som vanligt satt jag och skrev medan Jim postade sitt, därför får du denna dubbla bekräftelse.
Jojo, men det är väl bra att han får råd av någon som bevisligen kan använda blixten i praktiken också. Min praktiska erfarenhet av blixtfotografering begränsar sig till vad jag har varit tvungen att lära mig för att hjälpa min pappa att få bättre bilder av sina barnbarn. Själv äger jag inte ens någon blixt med TTL-mätning. Fast jag har blivit lite sugen på att skaffa en även om jag inte riktigt kommit på vad jag skulle använda den till än :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.