Annons

Hur får man rätt färger på fotoskrivaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

plumsis

Medlem
Jag har en Epson 1290 men nyinstallerat MIS CFS system (ni vet sådana där slangar man kopplar till stora bläckbehållare utanför skrivaren).

Allting fungerar jättebra och bläckkostnaderna är numera nästan gratis, kvalitén är den samma som orginalbläck.

Men problemet är att jag inte är riktigt nöjd med färgerna, det är alldeles för mycket magneta! Vet ni hur man löser detta? Jag har inte lyckats hitta några färgprofiler på nätet. Jag skulle vara väldigt tacksam om någon vet vart man kan få tag på sådana.

kom gärna med tips om hur man får ordning på färgerna.
 
plumsis skrev:
Jag har en Epson 1290 men nyinstallerat MIS CFS system (ni vet sådana där slangar man kopplar till stora bläckbehållare utanför skrivaren).

Allting fungerar jättebra och bläckkostnaderna är numera nästan gratis, kvalitén är den samma som orginalbläck.

Men problemet är att jag inte är riktigt nöjd med färgerna, det är alldeles för mycket magneta! Vet ni hur man löser detta? Jag har inte lyckats hitta några färgprofiler på nätet. Jag skulle vara väldigt tacksam om någon vet vart man kan få tag på sådana.
Jag tyckte du sa att kvalitén är som orginalbläcket?
Hur var färgerna innan du skaffade det där systemet?
 
plumsis skrev:
Jag har inte lyckats hitta några färgprofiler på nätet. Jag skulle vara väldigt tacksam om någon vet vart man kan få tag på sådana.
Har du kollat hos MIS? Fast det beror ju på vad du kör för papper och bläcktyp förstås, de har ju inte alla kombinationer.
 
Re: Re: Hur får man rätt färger på fotoskrivaren?

Calle S skrev:
Jag tyckte du sa att kvalitén är som orginalbläcket?
Hur var färgerna innan du skaffade det där systemet?

Jag märker ingen skillnad i kvalitet, det ser lika mycket foto ut som med orginalbläcket. Men färgerna drar något mer åt magneta (kan jag i och för sig leva med, när det nu bara kostar en tjugondel av det kostade tidigare). Jag provade att minska lite på magnetan (i epsons program) och det blev genast mycket bättre. Förhoppningvis går det finjustera lite till, går nog att få bättre än orginalpatronerna. Bläcket skall visst vara mer hållbart vilketfall.

För er som vill skriva ut mycket så rekomenderar jag verkligen ett CFS system, det är tokkul att kunna pumpa ut foton utan att det känns i plånboken,
 
Re: Re: Hur får man rätt färger på fotoskrivaren?

jimh skrev:
Har du kollat hos MIS? Fast det beror ju på vad du kör för papper och bläcktyp förstås, de har ju inte alla kombinationer.

Jag har kollat,men jag hittar bara profiler för deras arkiv bläck (pegmentbläck tror jag),jag kör på dyebased.
 
du kan inte bara skapa en färgprofil för skrivaren?

Då kan du ju editera under vanlig t ex ADOBE RGB och sedan konvertera till skrivarprofil och skriva ut.
Det borde ju fungera..
 
plumsis skrev:
Jag har en Epson 1290 men nyinstallerat MIS CFS system (ni vet sådana där slangar man kopplar till stora bläckbehållare utanför skrivaren).

Allting fungerar jättebra och bläckkostnaderna är numera nästan gratis, kvalitén är den samma som orginalbläck.

Har tyvärr inget svar men undrar hur det blir med hållbarheten på bilderna med detta system jämfört med Epsons egna bläck?
 
Re: Re: Hur får man rätt färger på fotoskrivaren?

larsaz skrev:
Har tyvärr inget svar men undrar hur det blir med hållbarheten på bilderna med detta system jämfört med Epsons egna bläck?

Kolla in www.inksupply.com, de säljer olika sorters bläck som håller olika länge. Själv har jag bara testat deras epson dyebased ink.Den skall hålla något bättre än Epsons orginal (är kompitabla med epsons ljusbeständiga papper).Men vill man att fotona skall hålla arkiv-länge, då bör man nog använda deras ariv bläck. Jag tror de finns någon sort som passar till 1290, annars är det nog mest pegmentskrivare som gäller (epson 2000).

Jag har inte haft skrivaren tillräckligt länge för att avgöra om de utlovade 10 årens ljusbeständighet är pålitligt, hållbarheten beror antagligen också i hög grad på papperet man använder sig av.
 
Den eller de profiler som passar dig är beroende av just din utrustning, ditt arbetssätt, dina inställningar i övrigt, ditt val av papper, färgen i din skrivare, miljön på din arbetsplats etc, och är således ingenting du köper av någon annan.

Beroende av vilka möjligheter och krav du har så finns det olika hjälpmedel för att skapa bra profiler. Hyffsat överkomliga sådana kan du läsa om på exempelvis www.pantone.com

En billigare lösning kan annars vara att fortsätta som du börjat, ändra reglagen och göra en egen bedömning, ändra lite till och skriva ut på nytt. Om bläcket nu är så billigt så är det bara att pröva sig fram. En hjälp på vägen kan ju dock vara att se till att utgå ifrån ett bra/korrekt original som inte har färgstick i sig, kanske ett med färgplattor i bestämda kulörer vars utskrifter du sedan kan matcha mot i bästa pall ett pantone färgbibliotek (som i och för sig är väldigt dyra i sig). Är det sedan du själv och ingen annan som ska ha bilderna så kan det kanske räcka gott när just du faktiskt anser att färgerna ser bra ut.
 
Johannes.
Jag är nyfiken på vad ditt slangsystem har kostat dig inklusive frakt och "hela baletten".
Var det krångligt att handla?
Har aldrig hört talas om detta tidigare men har en likadan skrivare (drar också lite åt magenta)
Mvh J O
 
JanOlofHärnström skrev:
Johannes.
Jag är nyfiken på vad ditt slangsystem har kostat dig inklusive frakt och "hela baletten".
Var det krångligt att handla?
Har aldrig hört talas om detta tidigare men har en likadan skrivare (drar också lite åt magenta)
Mvh J O

Det gick väldigt enkelt att handla och grejerna kom två dagar efter beställningen. Lite roligt var att jag beställde orginalpatroner ifrån scandinavian photo samtidigt (skall visst vara bra att ha orginalpatroner i reserv, om problem skulle uppstå), dessa kom fram först flera dagar efter paketet ifrån USA hade anlänt.

Dollarn är ju billig, så det kostade inte så mycket. 150 dollar för systemet, då med behållarna fyllda av bläck (4 oz, motsvarande 12 orginalpatroner). Frakten gick på 24 dollar. Så 174 dollar totalt. Det finns lite olika varianter att köpa beroende på vilket bläck man satsar på. Kolla in www.inksupply.com där kan man läsa allt hur sådana här system fungerar.
 
Senast ändrad:
Hm hm....
Ca 1400 kr. för hela kalaset. Kanske värt ett försök.
Det finns tydligen lite andra bläcksorter oxå...undrar hur de funkar i munstyckena och vilken ljusbeständighet det blir...

Tack för tipset.
Mvh J O
 
JanOlofHärnström skrev:
Hm hm....
Ca 1400 kr. för hela kalaset. Kanske värt ett försök.
Det finns tydligen lite andra bläcksorter oxå...undrar hur de funkar i munstyckena och vilken ljusbeständighet det blir...

Tack för tipset.
Mvh J O

Egentligen är det en ganska simpel modifiering de har gjort. Jag tror det är vanliga bläckpatroner (ser ut som orginalen) som de har tryckt in slangar till. De är fyllda redan från början, sedan så rinner (snarare pumpas) bläcket ifrån behållarna in till patronererna, riktigt smart och elegant upfinning. Svårt att veta ljusbeständigheten så här tidigt, men de lovar ganska mycket, hoppas det går att lita på dem.
 
Tänkte bara höra med dig Johannes om du har några problem nu när du har haft slangsystemet ett tag?

Du åkte inte på Tull när du beställde det?

/Johan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.