Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CFS/CIS lösning till skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjenare Jonas
Nu är jag med i spelet igen kollade patronerna och det var tre som var tomma fast den indikerade att det fanns bläck i dom satt i nya och gjorde en rengörning efter det så fungerade det perfekt. Men fast jag skriver ut en bild i 1440 dpi i låg hastighet så slukar skrivaren bläck men kvaliten är härlig

/Leo
 
Jag har precis köpt en Epson R1800 och jag funderar på någon form av refill-bläck eller liknande. Ni säger att det blir en liten skillnad mot hur det var innan, är denna märkbar som normal användare? Hur gör man om man skall profilera om skrivaren för att passa det nya, måste man ha en hårdvarukalibrerare eller räcker det att skriva ut en färgkarta med både det nya och det gamla bläcket och med hjälp av nåt program göra om profilerna?

//Fredrik
 
Profiler

Hej Fredrik.

Att profilera en skrivare innebär att man skriver ut en färgkarta och sedan mäter man varje färg och låter ett program skapa en översättningstabell som beskriver hur en viss färg ska skrivas ut för att återges korrekt. Denna "tabell" är en ICC/ICM fil. Det är ganska dyr utrustning som ska till för att göra egna profiler men det finns företag som du kan köpa dessa profiler av, då skriver du ut färgkartan med angivna inställningar och skickar den till företagen som gör profilen åt dig. Man måste gör en utskrift och profil per pappers-bläck kombination.

Huruvida skillanden är liten eller stor med en annan typ av bläck är beroende på hur nogrann man är och vilket bläck man köper. Hur gör du dina utskrifter nu, använder du korrekt profil till respektive papper och "rätt" färghanteringsmetod när du skriver ut? Det är många frågor som kräver svar innan man kan säga om du kommer att se någon skillnad eller inte!

Leo, att skriva ut i 1440 eller 2880 påverkar inte direkt åtgången av bläck. Sedan jag gick över till MIS Pro bläcket har jag minskat bläckmängden med 10%, det kan göras i drivrutinen. Det verkar som om MIS Pro har en något lägre viskositet än Epsons Ultrachrome och att de genom detta flyter ut lite mer på pappret. Det är min högst ovetenskapliga gissning!

Jonas
 
fredrik_bt skrev:
Jag har precis köpt en Epson R1800 och jag funderar på någon form av refill-bläck eller liknande. Ni säger att det blir en liten skillnad mot hur det var innan, är denna märkbar som normal användare?

En viktig faktor är hur bra hållbarheten blir med tredjepartsbläck. Henry Wilhelm, som gör mycket noggranna tester, har gjort en stor test på ett antal tredjepartsbläck. Resultaten var inte särdeles imponerande.
Hur gör man om man skall profilera om skrivaren för att passa det nya, måste man ha en hårdvarukalibrerare eller räcker det att skriva ut en färgkarta med både det nya och det gamla bläcket och med hjälp av nåt program göra om profilerna?

//Fredrik
Du måste ha en kalibrator, ett bra program och en hel del erfarenhet för att göra en bra skrivarprofil.

Stefan
 
Tredjepartsbläck

Självklart ska man vara medveten om att det finns bläcktillverkare som gör bläck med diskutabel kvalitet. Håller man sig till de större leverantörerna, MIS Lyson cch Mediastreet, så är man nog ganska trygg. Flera av dessa köper sitt bläck ifrån en och samma tillverkare i USA och som även levererar bläck till Epson, Canon med flera. Som vanligt gäller att man samlar på sig fakta om det man köper.

Själv använder jag MIS Pro bläck som enligt mångas utsago ska vara lika beständigt som Epsons egna, huruvida detta är helt sant kan jag inte bekräfta eftersom jag inte har möjlighet att göra några tester. MIS som säljer bläcket är dock ett välkänt företag som funnits länge på marknaden och läser man på t.ex. Dpreviews forum så får deras bläck bra betyg av många användare. Någon test av MIS bläck hos Henry Wilhelm har jag tyvärr inte kunnat hitta.

Jonas
 
Re: Tredjepartsbläck

jonasandersson skrev:
Någon test av MIS bläck hos Henry Wilhelm har jag tyvärr inte kunnat hitta.

Jonas

Nej, det har inte jag heller, inte heller av Lysons. Men där har jag egen erfarenhet av hur dålig hållbarheten var på det bläck som de levererade för 5-6 år sedan. De marknadsförde det som ett hållbarare alternativ till Epsons bläck. I själva verket började det blekas efter ett halvår efter utskriften.

Stefan
 
Re: Re: Tredjepartsbläck

stefohl skrev:
De marknadsförde det som ett hållbarare alternativ till Epsons bläck. I själva verket började det blekas efter ett halvår efter utskriften.

Stefan

Det låter ju inte bra alls, får hoppas att det har hänt en del även med deras produkter de senaste åren. Var det MIS bläck du använde då? Jag ska hem och skriva ut två ex av samma bild och förvara den ena mörkt så får vi se vad som händer. Jag kan ju skriva ut en bild som jag redan har utskriven med OEM bläck så kan man jämföra, gäller bara att komma ihåg det här om ett år! Jag tycker att det kan vara intressant att se om det skiljer något. I och med att bläck kostnaden är så stor som den är så letar många efter alternativ som kan vara mer kostnadseffektiva. Låt oss hoppas att MIS Pro inte bleks mer än Epsons OEM bläck.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.