Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får man kort från mobilen att se bra ut.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jahopp det tycker inte jag =P
Gillar din bild i allt förrutom ansiktena på barnen som är för gula och ljusa! Men smaken är väl som baken antar jag.

Här är iaf mitt slutgiltiga bidrag. Råkade förstöra bilden lite i övre vänstra hörnet.

och det får du gärna göra, eftersom vi ser bilderna helt olika och på olika skärmar, i mitt fall kan jag ytterliggare tänka mig att dra ner det röda.
Förstår du vad jag är ute efter?

och det får du gärna göra, eftersom vi ser bilderna helt olika och på olika skärmar, i mitt fall kan jag ytterliggare tänka mig att dra ner det röda.
Förstår du vad jag är ute efter?
Jadå jag förstår. Det är hopplöst med bilder över internet eftersom de ser helt olika ut beroende på skärm, dator och inställningar.

vi tar våra bilder, de ser lite olika ut, de kommer också se olika ut hos betraktaren. din bild överst, min bild underst.
Skulle jag vilja korrigera bilden så bra som möjligt fick jag gå till min arbetsdator och Eizoskärmen som är en prepress skärm.Känd för hög bildkvalitet och färgåtergivning vilket bara hjälper mig så länge du och andra inte kör med samma skärm och kalibrering,skulle ni ha samma skärm och kalibrera med samma värden som jag först då kan vi se bilderna så likartat som det är möjligt.
Men vårat unika eget färgseende kan vi inte kalibrera
(fick ta ett tel samtal, därför denna sena text)

Bilagor

• Bild-1.jpg
    Bild-1.jpg
    39.2 KB · Visningar: 102
Senast ändrad:
Som tråd skapare betyder det inte att jag är nån slags jury i en foto tävling i retuch av mobil kort. Utan jag tycker att alla har lyckats jätte bra fast på olika sett.
Med det ville jag bara säga att jag personligen tycker att Peter Englund har lyckats riktigt bra med sina bägge bidrag.
Skönheten ligger i beaktarens öga. (",)

Det var ju kul att höra - så kul att jag piffade till bilden lite till. Det var lite färgskiftningar och annat småskumt i bilden tidigare. Justerade även bruset lite grand. Nu är jag nöjd i alla fall.

http://picasaweb.google.se/galleri.englund/MobilfotoRedigerat#5290543885477240242

Go'natt alla glada bildediterare!

//Peter

Bilagor

• 103-edit3.jpg
    103-edit3.jpg
    96.5 KB · Visningar: 91
Nu undrar jag bara igen vilken färg har täckjackan eftersom den lyser av cyaner,likaså barnets handske, bara trådskaparen har det rätta svaret

Det är ju kul att prova på något knepigt. Originalet som jag laddade ner var 1024x768.

Nu sitter jag vid min laptop från 2001 och har programmet FastStone Image Viewer och använder det. Självklart har jag ingen kalibrerad eller profilerad skärm, men den är så noggrannt inställd som det är möjligt.

Joakim hade ju en önskan att bilden skulle skrivas ut som A4, så jag började med att sampla om bilden till 3072x2304 pixlar vilket borde räcka.

En komplikation är att det troligen är en jpg som är hårt komprimerad och skärpt som är grundmaterialet.

Jag ändrar lightness, gamma och kontrast en smula samt dämpar blått och grönt en aning likaså minskar jag mättnaden lite, lite.

Till slut skärper jag bilden måttligt 2 ggr.
Den här ska gå att skriva ut som A4 och duga att betraktas på någon meters avstånd.

Men resultatet ska ju redovisas och då måste jag ju krympa bilden till längden 400 vilket också görs i FSIV, bilden skärper jag lite efter det. Det är den bilden som ni ser här.

Under ligger en 100 % utsnitt på en av småkillarna i bilden som jag drog upp till 7 MP.

Bilagor

• FS_2009-01-13_103924C xs L3000p--300x400p.jpg
    FS_2009-01-13_103924C xs L3000p--300x400p.jpg
    82.7 KB · Visningar: 66
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar