Annons

Hur får man kort från mobilen att se bra ut.

Produkter
(logga in för att koppla)
Ursäkta lite förmynderi...men ni alla mer eller mindre ovana skoterförare...sök lite info från tex lokala skoterklubbar edyl innan färd. Jag jobbar med utbildning av skoterförare (för det så kallade "Förarbevis Terrängskoter" som krävs för att köra snöskoter om man har körkort utfärdat efter år 2000) och blir lite bestört när jag ser barn mellan förare och styre.

Visst....de flesta bedyrar att de kör lugnt och försiktigt med ungarna det är en självklarhet....men ändå sker då och då tragiska olycksfall med allvarligt skadade eller i värsta fall ihjälklämda ungar! Redan i låga hastigheter som 20-30km/h blir en vuxen människa fruktansvärt "tung" vid krock eller panikbroms.

Nu är bilden ovan kanske mer en "poseringsbild" där ungarna klättrat upp på stillastående skotern men frågan är så viktig så jag skriver ändå :)

mvh / Matti

----------------------------------
Du har rätt i allt, tom att det är endast poserings bild (",)

Trevlig bild!
Här är mitt försök. Jag har redigerat lite i PS och jobbat lite med skärpa och oskärpa med lagermasker, brus, vitbalans och kontrast. Ska gå och lägga mig - hinner inte gå in på några detaljer just nu.

Skulle kanske inte skriva ut den i alltför stort format dock...

http://picasaweb.google.se/galleri.englund/MobilfotoRedigerat#5290193323911057858

Mvh,
Peter
Haj Peter.

Jag tycker du lyckats riktigt bra med brus reduceringen.
Bilden ser ut som att någon har fotat ett annat fotografi med bra kvalitè utan efter redigering.Kanske en anning för matt i färgerna.

Bra jobbat.

Ok.. den kanske var lite väl blå :) Gjorde ett nytt försök. Men varmare än såhär tycker jag inte den ska vara då det blir som en rödtonad hinna över bilden.

Men denna röda hinna verkar uppenbarligen de flesta tycka om.

Bilagor

• FotosidanMobilKameraFix_liten.jpg
    FotosidanMobilKameraFix_liten.jpg
    74.6 KB · Visningar: 221
Varför kan inte ett kort från mobilen se ut som ett mobilkort? Jag tycker inte man skall maskera bort att det är en utmärkt bild tagen av en mobil.

Vänta bara tills man i framtiden försöker få fram 2000-talets mobillook med dyra photshopfilter ungefär som man försöker imitiera polaroidbilder i dag.. Hehe...

Du har antagligen helt rätt om kommande filter eller andra försök att efterlikna mobilkameran. Det är många som är totalfascinerade över att de kan ta bilder idag med en modern fin kamera och sen genom idogt arbete vid datorn få bilden att se ut som en dålig papperskopia från 1961.

Jag tror till att börja med att Synvillan skall nöja sig med max 13x 18cm utskrift.
För att minska disighet: Kör oskarp mask radius 60-80 och strength 20-30 ( jag har PaintshopPro)
Efter det lite hig pass sharpen och sist vanlig oskarp mask.

fortfarande säkert en aning disig och inte kanonskarp men duger som bfin minnesbild i inte allt för stort format

Gick lite snällare fram. Tar hellre lite brus än att det blir så pass utsmetat. Går man ner till 2/3 i storlek ser det rätt ok ut.

Större:
http://martinstenlund.se/files/temp/103-1.jpg

Edit:

Du ville visst ha en förklaring...

Smart sharpen 200% 1,2 pixel radius
Gaussian blur 0,3 pixels
Exposure/gamma
Photo filter, warming
Color balance i midtones och shadows.

Noterade tyvärr inte värdena i de nedre, de ovan syns ju om jag öppnar dem igen.
Tycker helt klart denna är bäst. De andra känns ganska artificiella. Dock finns ett rätt irriterande blänk runt ansiktet som jag bestämde mig för att ta bort: http://data.fuskbugg.se/skalman01/103-1df.jpg

Att jobba med färg är högst subjektivt, det finns ett antal saker som går att förbättra i orginalbilden genom att öka kontrasten, lyfta skuggor, rensa vissa partier från färgstick , cyaner i snön, smutsig himmel,man kan försöka lyfta fram delar i bilden som är viktiga exv barnens ansikten.
Hudtonenerna i denna bild är svåra att förändra då det finns ett kraftigt överskott av rött som man kan försöka förändra genom att dämpa det röda eller ge det röda lite mer gul ton. Oavsett vilka försök som görs för att förbättra bilden så ser vi den inte heller på samma sätt, dels genom att vi uppfattar färger olika, dels genom att bilden sedan presenteras på olika skärmar. Att någon sitter på en kalibrerad skärm säger ingenting mer än just den skärmen är "kalibrerad" oftast profilerad och återger färger och nyanser på det sätt den skärmen kan återge färger och nyanser. Här skiljer det sig från bra skärmar till dåliga skärmar.

jag har utifrån min profilerade skärm på en bärbar Mac och efter dessa förutsättningar ändrat bilden, även mätt upp den, dvs att svart skall vara svart där vi kan anta att det är svart, grått är grått osv .
Dvs bara en variant som på min skärm och med mitt färgseende ser något bättre ut än orginalbilden.Ganska mycket bättre.

Bilagor

• snö.jpg
    snö.jpg
    42.7 KB · Visningar: 132
Ok.. den kanske var lite väl blå :) Gjorde ett nytt försök. Men varmare än såhär tycker jag inte den ska vara då det blir som en rödtonad hinna över bilden.

Men denna röda hinna verkar uppenbarligen de flesta tycka om.

Härligt att se ditt engegemang.

Jag är verkligen nyfiken hur det ser ut på din skärm, för bilden är aningen blå fortfarande fast med en lätt rosa hinna som du förklarar.Men inget överdrivet ska understrykas. Så ser jag bilden. Jag vet inte hur det är för alla andra.

Att jobba med färg är högst subjektivt, det finns ett antal saker som går att förbättra i orginalbilden genom att öka kontrasten, lyfta skuggor, rensa vissa partier från färgstick , cyaner i snön, smutsig himmel,man kan försöka lyfta fram delar i bilden som är viktiga exv barnens ansikten.
Hudtonenerna i denna bild är svåra att förändra då det finns ett kraftigt överskott av rött som man kan försöka förändra genom att dämpa det röda eller ge det röda lite mer gul ton. Oavsett vilka försök som görs för att förbättra bilden så ser vi den inte heller på samma sätt, dels genom att vi uppfattar färger olika, dels genom att bilden sedan presenteras på olika skärmar. Att någon sitter på en kalibrerad skärm säger ingenting mer än just den skärmen är "kalibrerad" oftast profilerad och återger färger och nyanser på det sätt den skärmen kan återge färger och nyanser. Här skiljer det sig från bra skärmar till dåliga skärmar.

jag har utifrån min profilerade skärm på en bärbar Mac och efter dessa förutsättningar ändrat bilden, även mätt upp den, dvs att svart skall vara svart där vi kan anta att det är svart, grått är grått osv .
Dvs bara en variant som på min skärm och med mitt färgseende ser något bättre ut än orginalbilden.Ganska mycket bättre.

Intressant läsning.
Ser ut som att du lyckats rätt bra. Men skenet kan bedra. Skulle du kanske kunna lägga upp en länk till en lite större bild.

Som tråd skapare betyder det inte att jag är nån slags jury i en foto tävling i retuch av mobil kort. Utan jag tycker att alla har lyckats jätte bra fast på olika sett.
Med det ville jag bara säga att jag personligen tycker att Peter Englund har lyckats riktigt bra med sina bägge bidrag.
Skönheten ligger i beaktarens öga. (",)

ja, men i orinalbilden så har inte mobilen klarat av det röda, det röda är översatuerat.
Jahopp det tycker inte jag =P
Gillar din bild i allt förrutom ansiktena på barnen som är för gula och ljusa! Men smaken är väl som baken antar jag.

Här är iaf mitt slutgiltiga bidrag. Råkade förstöra bilden lite i övre vänstra hörnet.

Bilagor

• 103-1df400.jpg
    103-1df400.jpg
    65.1 KB · Visningar: 104
Håller med, men vissa färgkritiska arbeten kräver exakthet.
Vad för färg har du på din jacka? ett exempel som är svårt att återge rätt, är den åt det gröna hållet eller är den åt det blå hållet? Jag kan bara gissa . Färgkorrigera efter andra värden som jag kan gissa mig till vad som möjligen kan va svart eller grått.
Så en intressant detalj, vilken färg har din jacka?
Jag har skickar bilden

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar