Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får man bakgrunden svart?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
hur bär man sig åt för att få svart bakgrund med en grå bakgrund? hur jag än bär mig åt så vill det sig inte riktigt.
säg att man har en blixt med paraply snett frammifrån så lyser ju blixten upp hela bakgrunden, jag kör typ 1/125sek f/9-11 och iso 100

har testat att ställa mig 2,5-3 meter framför bakgrunden men det hjälper inte tycker jag.
kollar man på youtube tex denna http://youtu.be/C2b61bZ-J44
så sitter han ju väldigt nära bakgrunden, nu är ju den svart men när han sitter så nära och har blixten så nära sig så borde den lysa upp bakgrunden tycker jag.

jag tycker ofta det ser så ut när dom visar,, ligger det en väldigt massa photoshoppande bakom eller är det nåt jag missar?

Ett paraply sprider ljuset väldigt mycket, dvs stora delar av rummet blir påverkat.
En softbox skapar mer riktat ljus, om du dessutom har på ett raster hindras spridningen ännu mer.

Ok på så vis. Spelar det någon roll åt vilket håll jag vänder paraplyet?

Kollar man på videon jag länkade till så har han ju paraply som dessutom är väldigt nära bakgrunden, jag förstår inte varför det inte lyser upp bakgrunden.
Men det klart, det kanske underlättar me svart bakgrund

Ha blixten nära det du fotar, så att bakgrunden blir underexponerad. Jag brukar köra på 1/200 och ca f8, för då vet jag att allt blir svart om blixten inte bränner av. Sedan har jag blixten så pass nära modellen att ljuset bara räcker till denne. Ställer du ljuset långt ifrån både bakgrund och modell blir de båda förhållandevis jämt belysta och bakgrunden blir grå.

Tack för tips. Jag tycker jag har blixten ganska nära mig men jag ska testa att ställa den ännu närmare, även testa inställningarna som du använder.

Skärma av

Ett sätt är att skärma av ljuset så att det inte belyser oönskade ytor.
Kartongskivor eller reflexskärmar kan placeras mellan ljuskällan och bakgrunden (utan att det påverkar ljussättningen av motivet)
Det finns också "barndoors" skärmklaffar som tillbehör till blixten.

Jag brukar även ställa in zoomen på blixten på max brännvidd för att smala av.
Sedan kör jag High speed sync och 1/4000 för att minska belysningen maximalt.

Tack för alla bra tips, ska testa att skärma av också med kartong eller nåt.

Lars, jag har studioblixtar så jag kan inte ställa zoomen på dom,

Just det här med att ha blixten nära är viktigt för att dels få mjukt ljus men även för att få ljuset att avta (inverse square law, Googla) så snabbt som möjligt och inte sprida sig till bakgrunden.

Ljuset halveras alltså med en avståndsökning som är aktuellt avstånd * "roten ur 2". Roten ur 2 är ca 1,4.

Så säg att du har blixten på 1 meters avstånd från ditt objekt och inställd för rätt exponering så har du på 1m*1,4=1,4m avstånd halverad ljusstyrka.

Om du däremot som exempel har blixten på 10m avstånd och inställd för rätt exponering så har du halverat ljus på 10*14,= 14m håll.

Detta medför t ex att om du ska fotografera en grupp människor som står i flera led så kan du behöva flytta dina blixtar längre bort från gruppen för att både de i främsta och bakersta ledet ska belysas så lika som möjligt. Eller som med din bakgrund, flytta blixten så nära objektet som möjligt för att det snabbt ska avta och om du har möjlighet så kan du ju försöka avskärma (flagga, gobo) en del av det ljus som slår mot bakgrunden, t ex hänga ett svart skynke över den halva av paraplyet som är mot bakgrunden. Du kan även prova att vrida paraplyet bort från bakgrunden så att det inte är direkt riktat mot personen du fotar utan mer att ljuset från kanten av paraplyet används.

Det är bara att experimentera.

Tack så mycket jan, massa saker jag inte visste om. Man lär sig saker varje dag :)
Ska hem och exprimentera och se hur skillnaden blir.

Jag uppskattar mycket att ni tar er tid.
Tack! :)

Börja med att ta en bild med kameran inställd för blixtarna, men utan blixtar. Om bakgrunden inte blir svart då så har du för mycket ljus som kommer från andra ljuskällor och oavsett hur mycket du dribblar med tillbehör och annat kommer bakgrunden aldrig att bli mörkare än så.

Kollade på ett klipp om detta för någon dag sen, och så som han beskrev det var att grå bakgrund kan bli helt vit, eller helt svart med samma inställningar. Det du behöver göra är flytta ljuset bara, ljuset ska alltså inte hamna på bakgrunden, en annan sak du kan göra är att flytta personen längre fram från bakgrunden.

Annat sätt att göra detta på är att använda starka ljus och fota, då spelar det ingen roll om det är grå eller blå bakgrund, och sen kan man använda snabba slutartider med stark blixt.

Jag brukar även ställa in zoomen på blixten på max brännvidd för att smala av.
Sedan kör jag High speed sync och 1/4000 för att minska belysningen maximalt.

Vad har du för studioblixtar? Kan heller inte reglera sånt. Ska man minska spridningen av ljuset så använder jag mig av Raster. Heller inte hört talas om Highpeed sync på sånt.

Kanske du använder externa blixtar? Låter som det iaf.

/Stefan

Vad har du för studioblixtar? Kan heller inte reglera sånt. Ska man minska spridningen av ljuset så använder jag mig av Raster. Heller inte hört talas om Highpeed sync på sånt.

Kanske du använder externa blixtar? Låter som det iaf.

/Stefan

Låter som Speedlites i mina öron....

Jag kanske är lite att svara och det kanske redan har besvarats men när jag gjorde ett low key självporträtt så fotade jag lite hur det såg ut när jag tog det.

http://edholm.eu/2013/01/07/mitt-forsta-sjalvportratt/

Basically, som någon sa tidigare, så blir ljuset starkare exponensiellt ju närmre man är så försök skaffa så stort avstånd som möjligt. Du kan även montera på en gobo (go between) för att styra bort ljuset. Kika lite på bilderna på mitt blogginlägg så förstår du nog vad jag menar.

Svart bakgrund får man genom att:

1) Stänga av så mkt som möjligt av det ambivalienta ljuset dvs högsta möjliga synktid (1/250)

2) Säkerställa så att inget blixtljus kommer på bakgrunden
a) ställ modellen långt ifrån bakgrunden (+2 m)
b) rikta ljuset rätt (tex vinkla väldigt mkt nedåt)
c) placera ljuskällan nära modellen (ljus avtar med kvadraten på avståndet)
d) flagga av ljuset

3) Trixa i software: tex måla med låg exponering på de svarta områdena

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar