Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får man använda foton ur föreningsarkiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

markm

Medlem
Hej!

Jag håller på med en jubileumsbok för en studentförening i Uppsala. I boken vill vi ha många bilder. Föreningen har många foton i arkivet, från 20-talet och framåt. Dock är det för de allra flesta bilderna oklart vem som har tagit dem. Om vi använder bilderna kan vi alltså inte ange fotografens namn. Bilderna har tagits för föreningen, och oftast på föreningens bekostnad, men det finns givetvis inga skrivna eller muntliga överenskommelser om vad de får användas till.

Är det någon som vet vad som gäller? Tack på förhand!

markm skrev:
Hej!

Jag håller på med en jubileumsbok för en studentförening i Uppsala. I boken vill vi ha många bilder. Föreningen har många foton i arkivet, från 20-talet och framåt. Dock är det för de allra flesta bilderna oklart vem som har tagit dem. Om vi använder bilderna kan vi alltså inte ange fotografens namn. Bilderna har tagits för föreningen, och oftast på föreningens bekostnad, men det finns givetvis inga skrivna eller muntliga överenskommelser om vad de får användas till.

Är det någon som vet vad som gäller? Tack på förhand!

Samma som alltid, fotografens tillstånd för publicering.
Så det blir till att gräva i fotohögen och försöka matcha fotagraf till fotografierna.

Omöjligt

Tack för snabbt svar. Tyvärr är det helt omöjligt att i en förening som har ca 500 medlemmar kunna efterforska vem som tog den sönderklippta bilden som togs någon gång omkring 1934-36 och som visar en okänd student framför domkyrkan, för att bara ta ett exempel. Ordet "arkiv" leder kanske tankarna till större ordning än vad det är i verkligheten. Men frågan är om inte föreningar har möjlighet att använda bilder som de har i sina arkiv (eller "gömmor") i publikationer som handlar om den egna verksamheten. Vad är det annars som gäller för bilder som märks med "arkivfoto" i t ex tidningar?

markm skrev:
Hej!

Jag håller på med en jubileumsbok för en studentförening i Uppsala. I boken vill vi ha många bilder. Föreningen har många foton i arkivet, från 20-talet och framåt.

Lagstiftningen har ändrats så många gånger sedan 20-talet att det är svårt att hålla reda på vad som gäller. Hur länge som ett fotografi är skyddat av upphovsrättslagen beskrivs därför i ett litet häfte som Sv Fotografers Förbund har gjort. Tror den skulle vara till stor hjälp för dig.

Stefan

Re: Omöjligt

markm skrev:
Vad är det annars som gäller för bilder som märks med "arkivfoto" i t ex tidningar?
Uttrycket arkivfoto/arkivbild etc har mig veterligen inte så mycket med upphovsrätten att göra. Det är snarast ett sätt för en tidning att tala om att bilden inte är tagen i samband med den nyhetsartikel som den illustrerar.

Sedan förekommer det att fotografer tillämpar olika priser på arkivbilder jämfört med nyhetsbilder, men det har ju egentligen inte så mycket att göra med fotografens rätt till sin bild.
/Thomas

Lagar är en sak, men man måste vara lite praktisk också. Ibland måste man köra mot enkelriktat. Då gör man det...

Dyrt

Tja, man kan ju göra som man vill. Men det ska man ju ha klart för sig att det kan bli dyrt att printa en massa skyddat material. Det kommer väl som ett amen i kyrkan att fotografer kommer vilja ha ersättning för bilderna...

Om det nu är en förening så brukar ju bilderna vara tagna av dess medlemmar, sällan professionella fotografer.

Jag tror det är extremt liten risk att någon kommer och börjar föra oväsen för att det är de som har upphovsrätten, framför allt om bilderna är nästan 80år gamla.
Informera Styrelsen om vad som gäller, få det gärna i protokollet att det är de som tar konsekvenserna och se till att boken blir gjord.

En bok som samlar förenings historia gör säkert 500 personer glada för varje som blir sur. Jag skulle inte tvekat en sekund att fortsätta på ett sådan projekt, även om jag inte har koll på alla bilderna. Det är som KG säger: "Ibland så måste man köra mot enkelriktigt".

Om jag förstod Daniel's inlägg i tråden han länkade till så borde nästa alla icke vetenskapliga/konstnärliga bilder som tagits/publicerats innan 1969 vara oskyddade.

Det borde betyda att troligen större delen av de bilder ni har är oskyddade...

Re: Dyrt

marcus_karlberg skrev:
Tja, man kan ju göra som man vill. Men det ska man ju ha klart för sig att det kan bli dyrt att printa en massa skyddat material. Det kommer väl som ett amen i kyrkan att fotografer kommer vilja ha ersättning för bilderna...

Ja, det är väl det som skiljer Proffs från Amatörer! En amatör skulle bli glad om någon publicerade hans bild och ett proffs hade hellere brännt bilden i spisen än och visa den "gratis". T.o.m 69 år efter sin död!

Re: Re: Dyrt

Maxieboy skrev:
Ja, det är väl det som skiljer Proffs från Amatörer! En amatör skulle bli glad om någon publicerade hans bild och ett proffs hade hellere brännt bilden i spisen än och visa den "gratis". T.o.m 69 år efter sin död!

Den småaktiga gnidenheten finns nog snarare hos personer än konsekvent inom yrkesgrupper på det sätt du beskriver det.

Offentliggör att ni tänker ge ut boken och vill ha kontakt med ev upphovsmän/kvinnor till bilderna. Utnyttja dagstidningar och naturligtvis ert medlemsregister. Skulle sedan någon höra av sig efter att boken är utgiven, så kan ni i varje fall visa att ni har försökt att ta kontakt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar