Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får jag ur bilderna ur kameran? HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

mimmi34

Aktiv medlem
Köpte ett Sandisk II 2 GB till min Nikon D70

När jag skulle föra över mina tagna bilder till min dator så står det att mappen är tom när jag håller muspekaren över....
Sen när jag dubbelklickar på mappen & försöker öppna mappen så står det att katalogen är skadad.

Men jag kan bläddra & se bilderna i kameran ? Då finns de ?

Har nu gjort en ny mapp i kameran & den funkar som den ska då jag tar bilder & för över....till datorn...

Medans de andra bilderna ligger kvar i kameran & tar plats på mitt minneskort men som inte finns enligt datorn ?

Någon som vet om bilderna går att rädda ?

Tacksam för hjälp...

// Marie

skaffa en kortläsare, kostar runt 100:- borde lösa dom flesta problem, plus att du kan använda kortet som USB lagring till anant.

jag tror jag fick nåt liknande fel med min kamera för ett tag sen. bilderna från min brors svensexa gick att se på kameran men inte i datorn, var nåt sånt fel tror jag.
jag lyckades rädda de flesta bilderna med hjälp av detta programmet:
http://www.pcinspector.de/file_recovery/se/download.htm

det är det enda programemt jag provat, och det funkade rätt bra. det är dessutom gratis. testa det å se om du får fram bilderna! kolla på alla bilderna sen oxå, ett par av mina bilder hade hela thumbnails, medan bilden bara var halv. kanske går att få fram dom bilderna oxå om man kör programmet igen.

Tack för hjälpen, men bilderna bara försvann efter ett tag existerade inte ens i kameran på kortet...knepigt...?

Ja ja det blir väl en ny midsommar nästa år kanske :) trist bara med bilderna...

Tack för tipset ska använda det nästa gång.

Jag har ett liknande problkem med ett av mina mineskort. Men lösningen för mig är att inte använde min kortläsare i datorn utan koppla in sladden i kameran och köra därifrån.'

Men jag har en D80... Men borde kanske vara en lösning.

Photorescue kanske fixar problemet? Jag fick problem med mitt Flashminne i vintras och försökte en massa olika freeware, men den enda SW som fixade problemet var Photorescue. Det kostar några USD, men du kan ladda ner en testversion som kan verifiera ifall den hittar filerna. Du måste betala en licens för att återskapa filerna.
http://www.objectrescue.com/products/photorescuepro/

/Erik

När du är klar med att föra över bilderna eller gett upp för att det inte funkar tycker jag du ska formatera om kortet i kameran. Det borde minska risken för att det händer igen.

getdataback för fat32 ska du köra. Vågar nästan lova att du får tillbaka det mesta.

Förra året tog jag mingelbilder på en fest.. när det var tre bilder kvar försvann allt. Såg bara den senaste i kameran, dvs över 400 hade försvunnit. Getdataback räddade ALLT!

http://www.runtime.org/downloads.htm

Spelar ingen roll om du formaterat kortet, men har du börjat ta nya bilder kommer du inte kunna få tillbaka de bilder som har blivit överskrivna.

Edit: körde flera olika recoveryprogram på kortet. Detta var det som gav bäst resultat.

Saxdalen skrev:
Jag har ett liknande problkem med ett av mina mineskort. Men lösningen för mig är att inte använde min kortläsare i datorn utan koppla in sladden i kameran och köra därifrån.'

Men jag har en D80... Men borde kanske vara en lösning.
Jag hade precis samma problem, min kortläsare Sandisk 12 in 1 vägrade mounta mitt Sandisk Ultra II SD 2GB. Det löste jag genom att uppgradera firmwaren på kortläsaren, kan tänka mig att det har med SDHC att göra.

The format has proven to be very popular. However, compatibility issues between older devices and the newer 2GB and larger cards and the SDHC format have caused considerable confusion for consumers.
http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Digital_card

Jag har en bärbar dator med inbyggd kortläsare. Vet inte hur man uppgradrar den. Jag får snällt använda kabeln till kameran istället.

Men om ett tag skall jag köpa en "riktig" stationär dator.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar