Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få folk att vilja studiofota?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag har en fotoaffär med ateljéfoto i Gällivare. Jag har nu fundrerat ett tag på hur man ska få mer kunder att vilja fota sig tex vuxna och ungdomar. Här har det nu länge varit 99 % bara
1-års fotograferingar. Har ni några bra förslag eller tips?

/Johanna Johansson

Ta lite modebilder och häng ut. Måste finnas massor av unga tjejer som vill prova på hur de ser ut som exklusiva modeller.

Gör en lågpriskampanj och annonesera den i lokalpressen. Du kan t.ex. illustrera annonesn med en typisk (?) usel amatörbild tillsammans med ett av dina proffsjobb. Överdriv gärna så att folk fattar skillnaden.

Jag är själv en spekulant på en familjefotografering, även om just du är litet långt borta. Passerade ett erbjudande av ovanstående typ min näsa så skulle jag nog slå till. Tror jag.

Per.

Stora frågan är, VARFÖR skall man fota sig? Om du kan komma på ett behov som du kan fylla så är det ett stort steg på vägen.

Försök att få dit gravida par, tjejer/fruar som vill ta fina bilder till sin make osv. Annonsera i tidningar, barntidningar, barnsiter (www.familjeliv.se) och ha specialerbjudanden osv. Om du skall ta fina fru-bilder så se till att det är sensuellt i ateljén med kanske en värmefläkt osv för att det skall bli lite intimare. Ha en bra hemsida med bilder på hur det ser ut vid fototagningarna, interiörmässigt osv.

Detta är bara mina tankar som icke-arbetande-fotograf.

Om jag skulle haka på och vilja ta något porträtt osv så skulle specialerbjudanden (jag är snål ;)) och mysig interiör vara bättre än stel ateljé osv. Fri barnpassning under fotandet osv.

Kanske någon "tjejkväll" med liite vin så att de mjuknar till och sen kan ta fina bilder till sina pojkvänner, män osv.

Sådana där "gör-om-mig" grejer är roliga. Tror jag. ;) Iaf så hade jag gärna gjort något sådant. Deala ihop dig med någon frisör eller sminkstudio (typ Face, Make up Store) och se om ni kan pyssla ihop något paket. De fixar "gör-om-mig" och du förevigar resultatet osv.

Kom på en sak till... Kolla med skolor om bal-fotograferingar! Skicka ut specialerbjudanden till skolorna...

snysop skrev:
Kom på en sak till... Kolla med skolor om bal-fotograferingar! Skicka ut specialerbjudanden till skolorna...

Balfotograferingar har vi vid studenttider, då är vi i ballokalen och fotograferar alla par som vill. Så vid skolavslutningstider fotar sig studenter och några av de som går ut nian. Men jag skulle vilja att det fotades mer under resten av året.

/Johanna

Johanna_Johansson skrev:
Balfotograferingar har vi vid studenttider, då är vi i ballokalen och fotograferar alla par som vill. Så vid skolavslutningstider fotar sig studenter och några av de som går ut nian. Men jag skulle vilja att det fotades mer under resten av året.

/Johanna

Allt har med behov... Hitta något behov som folk inte visste att du hade.

Kanske kan du ta julporträtt hemma i deras egna hem - för att slippa orka dra iväg med barnen till någon lokal.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar