Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få en perfekt bild av en svart hund med rätt exponerad bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag säger som Calle, kvällssolen i ryggen är den enda gången jag lyckats riktigt bra.
Se till att då inte ha för ljusa saker i omgivningen som gärna fräter ut då. Fler olika exponeringar är ju bra också.

Se till att kolla negativet, är det bra men kopian inte, så klaga.

Lycka till! Det kan man behöva!

Efwa skrev:
Jag säger som Calle, kvällssolen i ryggen är den enda gången jag lyckats riktigt bra.
Se till att då inte ha för ljusa saker i omgivningen som gärna fräter ut då. Fler olika exponeringar är ju bra också.

Se till att kolla negativet, är det bra men kopian inte, så klaga.

Lycka till! Det kan man behöva!

Tac än en gång för alla tips och råd!

Jo jag gick igenom en del gamla bilder och hittade ett där jag mer eller mindre hade den låga solen i ryggen och skiftningarna i pälsen lystes upp fint, plus att omgivningen hade de rätta färgerna, men........ det har ändå en tendens att bli lite för hårda kontraster. Ska testa med mycket mörk bakgrund. Får jag något riktigt bra resultat ska jag scanna in den :)

Kände mig tvungen att visa upp den svarta ljusslukaren.

Bilagor

• vov.jpg
    vov.jpg
    24.5 KB · Visningar: 287
Omfång

Nilea skrev:

Har använt mig av negativ färgfilm än så länge

Hur många steg skiljer sig den belysta pälsen från grått? Jag skulle tippa en sisådär 3-4 steg. Ett negfilm ska klara av ca 14 steg omfång mellan helt vitt o helt svart, dvs du har några steg tillgodo. Exponerar du rätt och kopierar rätt SKA du få bra bild. Exponera mot gråkort, kontrollmät mot pälsen o se att värdet är ca 3-4 steg lägre och exponera därefter. En bra diaknep man kan ta till om man inte kan pressa filmen eller underframkalla och råkar ut för att omfånget inte räcker till är att förexponera filmen. Underexponera filmen ca 4-5 steg mot ett gråkort (ofokuserat så klart) innan du tar kort på hunden så har du "töjt" filmens omfång lite. (Glöm inte att du får låta bli o mata fram en ruta ;).

Påtala till den som kopierar filmen att det är av största vikt att de tänker på exponeringen. Ett fotolabb för svenssons bryr sig inte om teckning i pälsen.

Re: Omfång

zoran skrev:

Hur många steg skiljer sig den belysta pälsen från grått? Jag skulle tippa en sisådär 3-4 steg. Ett negfilm ska klara av ca 14 steg omfång mellan helt vitt o helt svart, dvs du har några steg tillgodo. Exponerar du rätt och kopierar rätt SKA du få bra bild. Exponera mot gråkort, kontrollmät mot pälsen o se att värdet är ca 3-4 steg lägre och exponera därefter. En bra diaknep man kan ta till om man inte kan pressa filmen eller underframkalla och råkar ut för att omfånget inte räcker till är att förexponera filmen. Underexponera filmen ca 4-5 steg mot ett gråkort (ofokuserat så klart) innan du tar kort på hunden så har du "töjt" filmens omfång lite. (Glöm inte att du får låta bli o mata fram en ruta ;).

Påtala till den som kopierar filmen att det är av största vikt att de tänker på exponeringen. Ett fotolabb för svenssons bryr sig inte om teckning i pälsen.

Hmmm.....bra idé! Har testat en del olika exponeringar under sommaren, men har inte sett resultatet än. Men ska man ha en bakgrund som inte är utfrätt får man nog göra som du säger dvs förexponera. Då blir både bakgrund och hund rätt.

Testa någon bröllopsfilm med extremt kontrastomfång. Jag gillar NPH 400 exponerad på 250 ISO.

/Pontus

Fast nu har det kommit en ny NPH med det där fjärde färgskiktet (à la Reala) som tydligen ska vara mer trogen sin indexerade ISO-hastighet.
Den verkar då bli höjd till skyarna om man tittar på t.ex. Photo.net och vissa newsgroups.

modul?

Du råkar väl inte ha en Minolta i Dynax serien,isåfall löser du problemet lätt med porträttmodulen.(datachipset i avsedd fack)

Gråfilter finns i flera varianter. Det finns såna som är helgråa och de används för att blockara en del ljus in till objektivet eller ut från blixten när man vill ha större bländare och/eller längre slutartid men ljusförhållanden och film inte tillåter det.

Ett avtonat gråfilter är till hälften grått och till hälften klart och så är det en mjuk övergång mellan halvorna. Det används om man har ett motiv med för stort ljushetsomfång. Man placerar den mörka delen över det ljusa, t ex en himmel.

Jag kommenterade en bild som jag tyckte var fin. Det stod bl.a att man använt ett Avt.gråfilret, för står att det står för Avtonat gråfilter. Tack för att du förklarade hur det ser ut och fungerar.
MVH/ Bengt-Arne

Det bästa sättet för att lyckas är att själv framkalla och kopiera, då kan du själv styra kontrasten. Med färg är det svårare och du har inte så mycket att spela på men svart/vit så har du ju stora möjligheter.

Problemet för dig är nog inte filmens exponeringslatitud eftersom du kan ha upp mot 15 zoners latitud, men pappret du kopierar på innehåller kanske bara 8 från svart till vit. Det du behöver göra är att fotografera hunden där du kan styra kontrasten, typ i en studio eller utomhus där du har ganska mjuktljus och inte så stora skillnader på det ljusa och det mörka runt omkring. Låter enkelt va :)

Först en liten ursäkt till Anders Rasmusson, jag råkade visst upprepa precis det du nämnde tidigare och som jag missade... Om Fuji NPH 400. "Great minds think alike" eller nåt. ;-)

Walter, det är kanske så att en film kan täcka upp till 15 zoner i extrema fall, jag måste erkänna att jag inte är helt påläst här, men visst finns det enorma skillnader mellan olika typer av film när det gäller kontrast! Ta skillanden mellan en bröllopsfilm som NPH och en konsumentfilm som Superia eller Kodak Gold.

Superia t ex tål en hel del underexponering för att den är designad med konsumenten som målgrupp, och konsumenten vill ha bra kort även om han klantat till exponeringen. Anledningen till att den tål underexponering så väl är att den har brutalt hög kontrast. Många fotopapper går i samma linje och tillsammans producerar film och papper kopior med disney-färger och hård kontrast som i alla fall inte jag älskar. En film som NPH, i alla fall den gamla (köpte den nya i helgen har inte testat den än), bevarar detaljer mycket bättre och ger äkta färger, men får aldrig någonsin underexponeras. Ett steg kanske den tål, sen ramlar den sönder fullständigt. Däremot tål alla negativa färgfilmer ett par stegs överexponering utan problem. Resultatet blir bara bättre! Upp till fyra steg ska gå bra, jag har aldrig provat.
Därför brukar jag köra NPH på ISO 200-320, och bara gå upp till 400 när det verkligen behövs.

/Pontus

Dock måste jag erkänna att jag precis använde Superia 800 på en gråmulen vinterdag utan stativ... Det är den riktigt bra på!

/Pontus

Så här gjorde jag

Hej
Jag har också förbrukat en hel del fil på att få bra bilder på min svarta flatte.
Men så här gjorde jag, använder oftast Fujifilms Proviva, ställde honom i solen, använde kamerans inbygda blixt som lite extra hjälp, sedan fixade jag det sista i Photoshop.

Jag är ganska nöjd med bilden.

Bilagor

• simba.jpg
    simba.jpg
    11 KB · Visningar: 119
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar