Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få en perfekt bild av en svart hund med rätt exponerad bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilea

Aktiv medlem
Apropå det här med hundbilder. Jag har själv 3 hundar en golden, en brun Greyhound och en svart Flat. De två första är inga som helst problem att fota och få en fin bakgrund som INTE är underexponerad. Men hur ska man lösa problemet med Flaten. Undrar om man kan göra en dubbelexponering, dvs först ta en exponering på bakgrunden och sen en på hunden eller?????

Har du provat att justera AEB ett par steg nedåt? Hade samma problem med min ena katt som är vit vilket gjorde bilden underexponerad, kameran lurades av att det var ljusare än det verkligen var. Det borde vara tvärtemot ditt problem, alltså att ljusmätaren luras att det är mörkare.

Går det inte bra att bara mäta ljuset på bakgrunden/marken eller med ett gråkort?
Då kan ju den svarta hunden försöka lura ljusmätaren bäst den vill. Eller?

Problemet med en (nästan) svart yta är att den ofta ligger utanför filmens exponeringsomfång. Då spelar det ingen roll om man mäter ljuset mot ett gråkort eller liknande. Det svarta blir kolsvart, helt utan teckning. Någon form av extra belysning på det svarta objektet är då nödvändig.

necromancer skrev:
Har du provat att justera AEB ett par steg nedåt? Hade samma problem med min ena katt som är vit vilket gjorde bilden underexponerad, kameran lurades av att det var ljusare än det verkligen var. Det borde vara tvärtemot ditt problem, alltså att ljusmätaren luras att det är mörkare.

Jo ljusmätaren luras, men jag använder spotmätning på något av hundens mörkare partier, då blir hunden jättefint exponerad men omgivningen ser helt utrfätt och blek ut. Tar man bara porträtt gör det ingenting, men så fort hunden kommer i helbild blir det uruselt

acke skrev:
Problemet med en (nästan) svart yta är att den ofta ligger utanför filmens exponeringsomfång. Då spelar det ingen roll om man mäter ljuset mot ett gråkort eller liknande. Det svarta blir kolsvart, helt utan teckning. Någon form av extra belysning på det svarta objektet är då nödvändig.

Ja jag får nog prova det. Undrar om det är lättare att fota i skymning då det finns många mörka partier och sen extra belysa hunden?

Maron skrev:
Går det inte bra att bara mäta ljuset på bakgrunden/marken eller med ett gråkort?
Då kan ju den svarta hunden försöka lura ljusmätaren bäst den vill. Eller?

Har provat det också, men det resulterar i att hunden blir extremt mörk och man kan inte urskilja pälsens teckning alls

Plåta hunden mot en redan mörk bakgrund, så att kontrastomfånget inte blir för stort.

Mät rätt.

/Jacob vP

Jacob vP skrev:
Plåta hunden mot en redan mörk bakgrund, så att kontrastomfånget inte blir för stort.

Mät rätt.

/Jacob vP

Tack för svar! Vilken typ av mätmetod är den att föredra i ett sånt läge då? Kan jag koncentrera mi på att mäta ljuset på hunden eller ska jag ta hänsyn till bakgrunden också?

Negativ färgfilm har ett skapligt exponeringsomfång jämfört med dia, så jag är lite förvånad att du inte får teckning i jyckens svarta päls. Har du kollat om det finns teckning i negativen? Kör du vanlig standardkopiering hos snabblab eller liknande? Kanske är det labbet som kopierar bilderna på alltför kontrastrikt papper?

Det viktiga är att få hunden väl exponerad så mät mot svarta pälsen och minska exponeringen 1,5 steg när du fotograferar.

Du kan inte med exponeringen få bakgrunden "bättre exponerad" genom att underexponera hunden.

Gör som jacob vp säger och ställ hunden mot en mörk bakgrund, kanske en vägg i skugga ooch hunden i solen.
Mät som jag beskriver och du skall nog bli nöjd, om labbet gör sitt jobb som de skall!

Angående exponeringen:
Om du kör färgneg och väljer en bakgrund som är nästan lika mörk som jycken, ja då behöver du inte tänka så mycket på ljusmätningen. Både hund och bakgrund hamnar då inom filmens exponeringsomfång. Ett bra labb fixar sedan rätt exponering på färgkorten.

Mipert hann visst före.

Senast ändrad:
acke skrev:
Negativ färgfilm har ett skapligt exponeringsomfång jämfört med dia, så jag är lite förvånad att du inte får teckning i jyckens svarta päls. Har du kollat om det finns teckning i negativen? Kör du vanlig standardkopiering hos snabblab eller liknande? Kanske är det labbet som kopierar bilderna på alltför kontrastrikt papper?

Jag brukar beställa Fujis framkallningspåsar, och framkallningarna görs i deras labb i Ånge. Exakt vilken typ av fotopapper de använder vet jag inte

Tack för alla svar och tips. Jag ska testa med olika mörka bakgrunder för att se vad som lämpar sig bäst

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar