Annons

Hur bygger man en enkel studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasrj

Aktiv medlem
Jag har kommit att fotografera allt mer porträtt och hittills nöjt mig med befintligt (fönster)ljus och/eller blixtrat i tak eller vägg.

Jag vill börja bygga nåt mer permanent för porträttbilder. Rummet är 3x3 m med vita väggar och vitt tak och två stora fönster i sydläge med mörkläggningsgardiner. Det är ljust i rummet. Kan en bra början vara att skaffa en softbox (typ 0,5x1 m)? Eller har ni andra tips!? Det är mest på hobbynivå och jag vill bara lyfta mina porträttbilder ett snäpp från dagens nivå, och göra mig oberoende av dagsljuset, utan att lägga en förmögenhet på utrustningen.

Använder jag min vanliga externa blixt, Canon Speedlite 430EXII i en softbox, eller hur fungerar det?
 
Hej,

Har egentligen inte jättemycket erfarenhet av studio-fotografering - egentligen precis börjdat...

Jag använder softboxar som passar vanliga blixtar - exempel Canon speedlight 530 eller 430 som man fjärrstyr - samt ett par reflexskärmar.. Egentlien skulle jag vilja ha 530-II som master och 2-3 slavar 430-II men det hör framtiden till.

Softboxar jag har hittat billiga på blocket och skaffat när jag hittat.

En bok som jag tycker inspirerar mig gälland ljussättning är: Blixt - fotografering i kamerablixtens ljus
av Joe McNally.


mvh
Mattias
 
Jag använder softboxar som passar vanliga blixtar - exempel Canon speedlight 530 eller 430 som man fjärrstyr - samt ett par reflexskärmar.. Egentlien skulle jag vilja ha 530-II som master och 2-3 slavar 430-II men det hör framtiden till.

Softboxar jag har hittat billiga på blocket och skaffat när jag hittat.

En bok som jag tycker inspirerar mig gälland ljussättning är: Blixt - fotografering i kamerablixtens ljus
av Joe McNally.
Hej och tack för respons och boktips. Ska kolla upp boken. Efter att ha surfat runt lite och utifrån någon artikel i senaste tidningen Fotosidan så tror jag att det blir en lampa till fotograferingen här hemma.

Sedan borde jag för länge sen ha skaffat en reflexskärm, för jag har verkligen saknat det när jag fotat både balfoto och bröllop utomhus i stark sol i sommar och bara kunnat lätta lite med blixt. Behöver nog ett gråfilter eller polarisationsfilter också för att få upp exponeringstiden så jag kan behålla den stora bländaren även i starkt solljus.
 
Hej och tack för respons och boktips. Ska kolla upp boken. Efter att ha surfat runt lite och utifrån någon artikel i senaste tidningen Fotosidan så tror jag att det blir en lampa till fotograferingen här hemma.

Sedan borde jag för länge sen ha skaffat en reflexskärm, för jag har verkligen saknat det när jag fotat både balfoto och bröllop utomhus i stark sol i sommar och bara kunnat lätta lite med blixt. Behöver nog ett gråfilter eller polarisationsfilter också för att få upp exponeringstiden så jag kan behålla den stora bländaren även i starkt solljus.

En lampa fungar ju super om man inte behöver/vill vara protabel. Fördelen med speedlightblixar är att man kan styra den från kameran...

En enkel reflexskärm bygger du av lite aluminiumfolie som du spänner/limmar på kartong alt om du köper lite guldfoile i någon hobbyaffär eller ett vitt A3 papper eller större . En billig lösning som föratt lära sig vad man behöver - samt att man kommer väldigt långt med liten budget. Jag har kört på detta för att inte lägga onödiga pengar innan jag lärt mig mina faktiska behov.
 
Blixt rakt på ger kaninögon. Blixt i taket ger mörka gluggar till ögon och en välbelyst flint. Boxen ersätter bara ett alltför litet fönster. Studio för hundra år sedan var ett stort fönster eller helst hörnfönster. Fungerade perfekt vid ljust mulet väder och krävde softande gardin om solen sken. Blir superba bilder också i dag med digitalkameran på stativ och med trådutlösare naturligtvis. En ersättning för fönstren skulle vara ett par halvgenomskinliga draperier och lampa eller blixt bakom. Har man trångt blir det något tältliknande. Ljuset lär skall bli det bästa möjliga och till ett mycket lågt pris. Förstår bara inte att dessa enkla metoder förklaras så ytterst sällan.
 
Blixt rakt på ger kaninögon. Blixt i taket ger mörka gluggar till ögon och en välbelyst flint. Boxen ersätter bara ett alltför litet fönster. Studio för hundra år sedan var ett stort fönster eller helst hörnfönster. Fungerade perfekt vid ljust mulet väder och krävde softande gardin om solen sken. Blir superba bilder också i dag med digitalkameran på stativ och med trådutlösare naturligtvis. En ersättning för fönstren skulle vara ett par halvgenomskinliga draperier och lampa eller blixt bakom. Har man trångt blir det något tältliknande. Ljuset lär skall bli det bästa möjliga och till ett mycket lågt pris. Förstår bara inte att dessa enkla metoder förklaras så ytterst sällan.
Naturligtvis så är fönsterljus det allra bästa. Och det använder jag gärna. Men det vore kul att kunna fota porträtt på kvällarna i höst och vinter och få samma effekt.
 
Det är väl då bara att göra ett fönster med lakan, papper eller rullgardin och fotolampa bakom. Då kan man fota utan dagsljus. Idealet är jämn belysning på hela tyget.
 
Vitt lakan som bakgrund se till att det är slätt och fint.
softboxar för vanliga kamerablixtar finns på kaffebrus.com för låg kostnad, går även att använda ett paraply.

för lite enklare porträttbilder kommer man ganska långt med en blixt och en reflexskärm med vit/silver även den finns på kaffebrus eller ebay något billigare men ofta lång leveranstid då de skickas från kina.

Beronde på kamera och blixtar du har kan de ev. behövas fjärrutlösare till blixtarna.
 
Ljuskällan bakom draperiet är tydligen någon form av bouncer.
Kapslar man in den heter den plötsligt softbox. Bra metod att fixa till ljuset.
Men , som anades finns 1000 olika sätt med så enkla medel, som
lampa och duk. De kan ju placeras på ett oändligt antal sätt
och dessutom böjas och vikas.
 
Lampa tror jag inte fungerar så bra. För lite ljus helt enkelt.

För människor är det nog blixtar som gäller.

Produker går bra att fotta med lampor. Då du kan ha längre slutar tid o stativ.



Eller vad säger ni andra?
 
Köp ett billigt studiopaket för 1999-2999:- med dubbla blixtar, paraply/softbox, stativ... Så har du en massa möjligheter. Har ett från Dörr köpt på Cyberphoto som fungerat i fint i flera år.

Det man kan behöva köpa till är nån trigger för detta. Då använder jag Cactus V4, som man kan använda både till studioblixtar, men även vanliga externa blixtar. Mycket smidigt för att köra off-camera så att säga. Kostar väl runt 549:-
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.