Annons

hur bygger man en bra portfolio?

Produkter
(logga in för att koppla)

backdrifter

Aktiv medlem
Jag håller på att försöka få fram en portfolio så att jag kan söka assistentjobb eller liknande till sommaren.
Det är väl bra att ha en hemsida, men man ska väl också ha en pärm med bilder?

Vad ska det vara för format och papperskvalitet?
Hur vet man om en bild är "tillräckligt bra" för att visas upp?
 
Hej
en hemsida är väldigt bra och nästan nödvändigt, särskilt i kombination med ett visitkort.

När det kommer till format och papperskvalite så skulle jag säga att 1:1 format är det bästa dvs så stort som det blir när du kopierar upp dina orginal i 300dpi eftersom man då inte kompromissar bildens kvalite.

När det kommer till papper är det väll en smakfråga, själv gillar jag matta bilder, kvalite i övrigt är juh bättre kvalite dessto bättre.

när det kommer till hur man vet att en bild är tillräckligt bra så gäller det att vara extremt självkritisk och verkligen titta på sina bilder om och om igen, här är mitt tips:

1. börja med att bläddra igenom alla bilder och lägger dom som tilltalar dig vid en första snabb anblick åt sidan. (det är viktigt att man har bilder som har förmågan att fånga ens uppmärksamhet direkt)

2. gå igenom dom bilder du har lagt åt sidan, se om du har bilder som liknar varandra (samma motiv, liknande bild tillexempel). om du inte har extremt bra bilder så att det blir omöjligt att välja bort någon av "dubletterna" eller "dubletterna" skiljer sig radikalt från varandra eller kompletterar varandra väl så behåll bara 1.

3. ta det du har kvar och detaljstudera dom skärpa, komposition, färger, kontrast osv, ta bort alla som inte känns 100%:iga

4. gå igenom bilderna igen och se vilka du är helt nöjd med i vad dom förmedlar och vilka som lever upp till din standard du anser dig hålla, ta bort resten.

steg 2-4 kan man ta i vilken ordning som helst och hur många gånger som helst.

5. nu har du förhoppningsvis din portfolio klar, har du för många bilder kvar, då är det bara att köra steg 2-4 om och om igen, antingen har du inte varit tillräckligt självkritisk eller så har du underskattat din egen förmåga har du underskattat din egen förmåga, grattis du är bättre fotograf än vad du trodde, höj din standard och gör steg 2-4 igen, är du inte tillräckligt självkritisk, höj din standard och gör steg 2-4 igen.

har du för få bilder, sänk inte din standard och ta med några bilder du inte är 100%igt nöjd med utan se vart det brister (komposition, kvalite, teknik osv), lär av dina misstag, fota vidare och fortsätta jobba med dina bilder tills du får ihop en tillräcklig portfolio.

nu kan du visa dom för någon och be dom säga om det är några bilder som dom inte tycker håller samma klass som resten. ta till dig av kritiken och studera dom bilderna kritiskt igen.

det viktiga är att ha bilder av en jämn bra kvalite som du kan stå för och tycka om till 100% så var noga med att inte kompromissa.
för om du har bilder i din portfolio som du känner kärlek till och som du är stolt över så kommer andra uppskatta dom oxo.

hoppas det här har varit till någon hjälp.
MvH
Johan
 
Tack Johan! Det var till stor hjälp. Jag har redan delvis börjat arbeta med denna metod, men skönt att få bekräftat att andra tänker likadant.

Hur många bilder är lagom att ha i portfolion?
 
Tror att jämn nivå är det viktigaste. OM man sedan är nöjd till 90% eller 100% tror jag kommer i andra namn.

Har man en jämn nivå så blir det mindre märkbart att bilderna bara är NÄSTAN perfekt. Har man däremot vissa perfekta och vissa nästan perfekta, så ger det ett mindre medvetet och därmed sämre intryck.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.