Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur blir jag en bra fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
Klart man kan det, men varför lägga 20lax när det igentligen hade gått lika bra med en väsentligt mycket billigare kamera till en början.

Hade han velat ha en filmbaserad kamera finns det betydligt fler och billigare att välja på, men det är ju ingen självklarhet längre att man MÅSTE börja med en filmbaserad kamera, inte sedan 300 D kom.
Faktum är att det är precis vad canons PR vill få folk att tro, men alla som köper en 300D får räkna med att det är samma kvalite och användarmöjligheter som på deras näst billigaste analoga systemare 300V.
Men är man medveten om det, visst.

Ett problem med moderna kamerar är dock att till en början är det faktiskt en del att hålla reda på som en äldre analog inte hade.

Jag själv började på en manuell canon FTb med fast 50/1.4. Det var ett suveränt läroverktyg och jämförtbart med dom kamerorna vi fick lära oss på i skolan. Då fick man verkligen förståelse för vad dom oliga sakerna gjorde innan man kunde stega upp.

Visst det funkar på en 10D, men det är en kraftfull kamera där man faktiskt har en god chans att virra bort sig på alla finesser som kompensation, one shot/ai focus, serietagning, alla programlägena, osv.

Men till niklas vill jag ge några goda rod.
Skaffa en bok, dels finns ABC om Fotosom pdf, dels finns en del böcker som Medie Boken - Fotografisk bild som är skriven av samma författare som gör bildskolan i tidningen foto. Den och systemkamera skolan är också bra att titta på. Och framför allt, ÖVA, ÖVA, ÖVA. Tänk efter lite, och sen ÖVA mer.

Damocles skrev:
Klart man kan det, men varför lägga 20lax när det igentligen hade gått lika bra med en väsentligt mycket billigare kamera till en början.

Faktum är att det är precis vad canons PR vill få folk att tro, men alla som köper en 300D får räkna med att det är samma kvalite och användarmöjligheter som på deras näst billigaste analoga systemare 300V.
Men är man medveten om det, visst.

Ett problem med moderna kamerar är dock att till en början är det faktiskt en del att hålla reda på som en äldre analog inte hade.

Jag själv började på en manuell canon FTb med fast 50/1.4. Det var ett suveränt läroverktyg och jämförtbart med dom kamerorna vi fick lära oss på i skolan. Då fick man verkligen förståelse för vad dom oliga sakerna gjorde innan man kunde stega upp.

Visst det funkar på en 10D, men det är en kraftfull kamera där man faktiskt har en god chans att virra bort sig på alla finesser som kompensation, one shot/ai focus, serietagning, alla programlägena, osv.

Men till niklas vill jag ge några goda rod.
Skaffa en bok, dels finns ABC om Fotosom pdf, dels finns en del böcker som Medie Boken - Fotografisk bild som är skriven av samma författare som gör bildskolan i tidningen foto. Den och systemkamera skolan är också bra att titta på. Och framför allt, ÖVA, ÖVA, ÖVA. Tänk efter lite, och sen ÖVA mer.

själv var jag jäkligt glad att jag inte började med en helmanuell kamera, då hade jag nog aldrig börjat fota, den kändes hur krånglig som helst.

hursomhelst - det finns inte en enda väg att gå som en del verkar tro ibland.

man lär sig efterhand och det spelar inte så stor roll i vilken ände man börjar i tror jag. vägen är inte spikrak ändå.

lynxx skrev:
Nu är det den tredje tråden på kort tid som handlar om att någon lagt upp 25 lax och inte har ett hum om hur man fotograferar.

Ja, men nu är det gjort och då hjälper vi till!

Jag tycker att du ska låna de böcker du kan komma över på biblioteket. Alla som handlar om de grundläggande sakerna man behöver kunna är bra. Och med grundläggande menar jag hur man/kameran mäter ljuset, hur bländaröppning och slutartid hänger ihop, hur de enklaste kompositionsreglerna fungerar och varför de anses fungera. Låna gärna några böcker av erfarna fotografer och låt dig inspireras också.

Jo, en sak till. Du som kör digitalt borde nog skaffa dig lite hum om digital bildhantering också. Du hittar några riktigt bra artiklar på den här sidan och det finns även en hel del böcker att låna i ämnet.

Som du märker så är mitt grundläggande tips: Läs, läs, fotografera och läs. Sen när du tycker att du börjar behärska de grundläggande grejerna kanske det är dags för en kurs, om du tycker det känns nödvändigt.

Och använd dina kompisar, familjen, mormor, grannen, med flera.
Visa dina bilder. Be att få dem bedömda. Sök upp andra fotografer eller bildarbetare och lär av dem. De blir ofta smickrade och tycker att det är kul att hjälpa till.

Var mycket kritisk och ifrågasättande när någon säger att du måste ha den perfekta utrustningen.
Det är lätt hänt att man tror att man måste ha: Svindyr optik, superavancerad blixt mm. Det finns till och med de som tror att kreativiteten sitter i kameran!

Ytterligare ett tips är att låna en del böcker i konstteori. Där finns en hel del om bildkomposition.

Annars kan man ju alltid gå på ett konstmuseum som har gamla klassiska tavlor. Dom är ju också en form av foto. Titta på dom, se hir dom är uppbyggda med för- och bakgrund. Titta var objekten är placerade, studera var ljuset kommer ifrån och sist men inte minst - Titta på de tavlor som tilltalar dig. Försök sen att komma på vad det är som tilltalar dig. När det gäller fotografering handlar nämligen mycket om att lära känna sig själv och hur man vill uttrycka sig.

Men det är helt rätt att ta en grundkurs på något studieförbund. För att kunna bryta mot de fotografiska "reglerna", så måste man känna till dom.

lynxx skrev:
Nu är det den tredje tråden på kort tid som handlar om att någon lagt upp 25 lax och inte har ett hum om hur man fotograferar.

Köpte du en Posche ett par år innan du skaffade körkort också? Eller en Super-Bianchi med Campagnolo Record innan du lärde dig cykla.

Varför inte börja med en gammal EOS 500, Volvo 240 och en hoj från Cykelringen?

Men sen kan det ju faktiskt vara så att man gillar mycket knappar och finesser...så är det i alla fall för mig! Tekniken spelar stor roll i mitt fotograferande! Nej, jag tror inte att kreativiteten sitter i kameran, inte heller att man tar bättre bilder med en dyr kamera. Däremot så blir jag fan så mycket mer kreativ med min 10D än med min gamla AE1'a. Kan inte direkt säga att det blir bättre bilder rent tekniskt med 10D'n...men det är roligare att fota med den helt enkelt. Fast visst, jag var ju inte helt novis när jag köpte den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar