ANNONS
Annons

Hur bli av med annonsprogramviruset Jump Flip

Produkter
(logga in för att koppla)

plåtson

Avslutat medlemskap
Ja, hur blir man av detta helv.... till datorvirus. Använder Telia Säker Surf som skyddsprogram. Nämnda program har trots idogt arbete inte lyckats ta kål på det otroligt irriterande "JUMP FLIP".
Använder Windows 7!

När du har städat bort skiten är mitt tips att inte använda din dator påloggad med administratorrättigheter annat för än vid de få gångerna du måste vara administrator.

När du har städat bort skiten är mitt tips att inte använda din dator påloggad med administratorrättigheter annat för än vid de få gångerna du måste vara administrator.
Det spelar tyvärr nog ingen roll. Dessa irriterande reklamprogram som dyker upp inuti din browser är inte virus i ordets rätta bemärkelse.
Om barna använder swefilm så kommer man förr eller senare råka ut för detta.

Det spelar tyvärr nog ingen roll. Dessa irriterande reklamprogram som dyker upp inuti din browser är inte virus i ordets rätta bemärkelse.
Om barna använder swefilm så kommer man förr eller senare råka ut för detta.

Om man inte är administrator på datorn så kan du inte installera program eller plugins till webbläsaren. Skulle skit komma in ändå så är det genom någon säkerhetslucka i systemet.

Du har fel. Det klarar min 12 åring enkelt som en plätt.
Hon har inga sådana rättigheter alls som du skriver.
Men som sagt var det här är inte virus, tror det kallas adware.

Du har fel. Det klarar min 12 åring enkelt som en plätt.
Hon har inga sådana rättigheter alls som du skriver.
Men som sagt var det här är inte virus, tror det kallas adware.

Nej, jag har inte fel. Antingen så är hon administrator, eller så används ett annat konto med administrator-rättigheter. Det räcker att hon kan lösenordet till ett konto med tillräckliga rättigheter för att kunna installera vad man vill. Och är du bombsäker på att så inte är fallet så har du någon form av säkerhetslucka i ditt system som måste tätas till.

Tack för svaren å tipsen! Jag tog kontakt med Telia Säker Surf och deras Premium Support, det tog dem ca 5-10 min att ta bort JF samt en del andra liknande otrevligheter. Fick betala 599 sek för denna hjälp. Värt pengarna - absolut, dock tycker man att om nu Telia S S har tillgång till programvara som enkelt tar bort dylikt skit så borde det ingå i det virusbekämpningsprogram som följer med Telias bredbandsabonnemang. Men, det finns såklart pengar för Telia att tjäna på Premiumsupporten.
En märklighet blev jag varse innan kontakten med TSS, när jag gick in på kontrollpanelen och där på "avinstallera program", när jag klickat för avinstallation av JF kommer en dialogruta upp där det står följande: "Du har inte tillräckliga åtkomsträttigheter för att kunna avinstallera Jump Flip. Kontakta Systemoperatören"
Jag är registrerad som ägare av datorn, ingen annan än jag använder denna dator, så vem/vilka skulle då kunna tänkas inneha rätten att avinstallera Jump Flip från min dator. Kan det vara datortillverkaren eller säljaren eller ......, hum, hum, SÄPO kanske.

Tack för svaren å tipsen! Jag tog kontakt med Telia Säker Surf och deras Premium Support, det tog dem ca 5-10 min att ta bort JF samt en del andra liknande otrevligheter. Fick betala 599 sek för denna hjälp. Värt pengarna - absolut, dock tycker man att om nu Telia S S har tillgång till programvara som enkelt tar bort dylikt skit så borde det ingå i det virusbekämpningsprogram som följer med Telias bredbandsabonnemang. Men, det finns såklart pengar för Telia att tjäna på Premiumsupporten.
En märklighet blev jag varse innan kontakten med TSS, när jag gick in på kontrollpanelen och där på "avinstallera program", när jag klickat för avinstallation av JF kommer en dialogruta upp där det står följande: "Du har inte tillräckliga åtkomsträttigheter för att kunna avinstallera Jump Flip. Kontakta Systemoperatören"
Jag är registrerad som ägare av datorn, ingen annan än jag använder denna dator, så vem/vilka skulle då kunna tänkas inneha rätten att avinstallera Jump Flip från min dator. Kan det vara datortillverkaren eller säljaren eller ......, hum, hum, SÄPO kanske.

Nu menar jag inget illa men du bör fundera över hur du använder din dator för att slippa skit i systemet. Surfvett är steg ett för att slippa denna typen av problem. Man kan inte överlåta skyddet till antivirus och brandväggar, dom hjälper bara delvis. Bästa skyddet för ett rent system är att surfa med förstånd och aktsamhet och absolut INTE med administratorrättigheter. Steg två är att hålla sitt system uppdaterat med dom senaste patcharna till Windows, Java, Flash, Adobe reader mfl. Du skall heller inte installera allt som verkar roligt utan kritisk granskning. Många är dom som tar hem kul "gratisprogram" från en känd piratbukt med inbakade trojaner etc.

En sak till: Ominstallera din dator. Det är lätt att tro man fått bort skiten från datorn men det kan finnas skit kvar som inte hittats. Att börja om från scratch är det enda säkra.

Hon vet inte ens vad installera är. Nej hon har inte tillgång till administratorrättigheter.
Skulle inte förvåna mig om det ramlar in via ngt webbspel.
Jag har inte ngt separat antivirusprogram. Kör win7

Nu menar jag inget illa men du bör fundera över hur du använder din dator för att slippa skit i systemet. Surfvett är steg ett för att slippa denna typen av problem. Man kan inte överlåta skyddet till antivirus och brandväggar, dom hjälper bara delvis. Bästa skyddet för ett rent system är att surfa med förstånd och aktsamhet och absolut INTE med administratorrättigheter. Steg två är att hålla sitt system uppdaterat med dom senaste patcharna till Windows, Java, Flash, Adobe reader mfl. Du skall heller inte installera allt som verkar roligt utan kritisk granskning. Många är dom som tar hem kul "gratisprogram" från en känd piratbukt med inbakade trojaner etc.

En sak till: Ominstallera din dator. Det är lätt att tro man fått bort skiten från datorn men det kan finnas skit kvar som inte hittats. Att börja om från scratch är det enda säkra.

Tack för svar HenryB! Jag har surfat på internet sedan 1998 och aldrig tidigare fått in något skit i form av virus eller annat otrevligt på mina datorer, så jag kan gott påstå att jag har surfat med "Surfvett".
Tyvärr så laddade jag för en tid sedan ner gratisprogramvaran Open Office, det var förmodligen då som problemet med JF uppstod. Avinstallerade OO men JF och några fler program var omöjliga att få väck, de var förmodligen som du skriver "inbakade" i installationsprogrammet för OO. Det jag tycker är märkligt är att jag kan avinstallera OO men inte de andra programmen, det är nog inte helt omöjligt att JF är supportat av Microsoft.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar