Annons

Hur blev bilderna på papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

Milo

Aktiv medlem
Hej...

Jag har envist stannat kvar med mitt analoga system då jag är nöjd som det är...men...jag har börjat intressera mig en del för det digitala systemet och dess alla möjligheter...och har (en liten) fundering om att byta. (har ingen digi)

Men hur blev bilderna som ni framkallade på labb på papper?(10¤15, 15¤21)...eller stannar dom kvar i datorn och på internet....är det bättre än neg? (som jag fotar med)

Skickar ni bilderna med internet till labb el går ni med minneskort till labb....eller vad?
Kan man skicka manipulerade och ide' bilder till labb?

Hjälp en nybörjare inom det digitala....
Mvh
Milo
 
Jag skickar via onoff:s service...

Dem har fått bra i tester.


Sök här på fotosidans forum, det finne en hel del skrivet.
 
Du kan skicka in precis vad du vill till lab på nätet eller gå med en cd till närmsta fotolab som framkallar digitala bilder.
Manipulerat eller ej spelar ingen roll, bilden behöver inte ens vara ett foto.

Jag har provat en 60x40 förstoring och på den kan man om man tittar riktigt noga på rätt ställen se att det kommer från en digitalkamera.
 
papperskopior

Har anlitat fujidirekt laddat upp bilderna via nätet funkar helt ok. Kvaliten på 10*15 är inget att klaga på. för att få bra bilder i den storleken krävs inga multimegapixelskameror, en standard 3 mp kamera duger gott och väl.jo det går att skicka "manipulerade bilder", det är väl det som är den stora fördelen med digibilder.Beskär plocka bort onödigt skräp skicka in och du har en perfekt papperskopia :)
 
Milo skrev:
Hej...

Jag har envist stannat kvar med mitt analoga system då jag är nöjd som det är...men...jag har börjat intressera mig en del för det digitala systemet och dess alla möjligheter...och har (en liten) fundering om att byta. (har ingen digi)

Men hur blev bilderna som ni framkallade på labb på papper?(10¤15, 15¤21)...eller stannar dom kvar i datorn och på internet....är det bättre än neg? (som jag fotar med)

Skickar ni bilderna med internet till labb el går ni med minneskort till labb....eller vad?
Kan man skicka manipulerade och ide' bilder till labb?

Hjälp en nybörjare inom det digitala....
Mvh
Milo

Jag har "framkallat" (kopierat) en hel del digitala bilder från min Canon EOS 300d till papper på mitt favoritlabb här i Göteborg. Resultatet har generellt sett blivit mycket bra och rent bildkvalitetmässigt är det inte en försämring jmf med film. Detta håller utan problem upp till A4storlekar (har inte gjort större kopior).

Jag kände mig dessutom som ett fån när jag frågade dem på labbet hur "de fick in mina digitala bilder i den analoga framkallningsprocessen", kopiorna kom ju ur samma maskiner som mina analoga bilder alltid gjort. Till svar fick jag att kopieringsprocessen varit heldigitaliserad i många år (även för analog film) i deras Fujilabb. Det är tydligen så att sedan länge är den enda "kemiska" processen som finns kvar, även i analoga labb, själva framkallningen av filmen. Därefter scannas alla negativ digitalt innan kopiorna skrivs ut. Man lär sig något nytt varje dag. Ur det perspektivet så skulle jag tippa att bildsensorn i en Canon EOS 300d står sig ganska väl jmf med den negativscanner de använder i labben.

Visst är det så att vissa av digitalbilderna jag kopierat har blivit "sådär". Men nu är jag mer benägen att tro att det beror på att jag fortfarande har en del kvar att lära om kameran och de skillnader som finns när man fotograferar digitalt jmf med film.

Min rekommendation är att byta till digitalt så fort du kan (såvida du inte har några speciella skäl som håller dig kvar vid analog).

Dessutom är det faktiskt så som du spekulerar, man kopierar ut allt färre bilder på papper när man börjat fotografera digitalt. Anledningen är att upplevelsen av att se dem i datorn på skärmen är både bättre men också mer praktisk än att titta på papperskopior i ett album. Det går ju även med enkla medel att göra DVDbildspel med bakgrundsmusik och allt om du vill ta med och visa bilderna hos någon vän.
 
Jag skickar via nätet till Proprint i Umeå (upp till 20*30) eller till Colormailer (större förstoringar). Jag har tidigare gjort pappersförstoringar från dior, och tycker att de digitalt baserade blir klart bättre (åtminstone upp till 50*75). Det enda som gör att man kanske kan se att de kommer från en digital kamera är att det inte blir korniga bilder - men det kan man ju leva med:). Jag använder en 10D.

Du frågor om bilderna stannar i datorn. Jag gör fler papperskopior nu totalt än jag gjort tidigare, trots att jag väldigt noga väljer ut vilka som ska kopieras till papper. Och det beror ju helt enkelt på att jag fotar mycket mer nu efter digitalkamerans intåg. Det innebär också att det är väldigt sällan att någon papperskopierad bild är sådär, eftersom sådärbilderna gallras innan det kostar pengar (dock innebär det förstås inte att jag inte har sådärbilder på datorn, där finns det mängder av sådanna, och värre också).
 
Proffskopia i Jkpg framkallar negativen.
Scannar dem och skriver ut dem.

Enda skillnaden för dem är att dem får den digitala filen direkt.
 
Tackar!!!!

Jag fick nu svar på det jag behövde veta...kommer på allvar att fundera på digitalt!
Precis som ni skriver så kommer många av bilderna stanna i datorn el på en cd skiva, men att kunna få ut en bild på papper och det ser bra ut är ju en önskning för mig.
Och att inte behöva framkalla alla "alternativa bilder" som alltid blir vid fotandet som bara kostar en massa pengar och ligger på hög.

Tack igen.
Milo
 
En fråga till i sammanhanget

Jo, jag är också nybörjare i den digitala världen, och funderar på att snart skicka en laddning bilder för "framkallning" på papper. Det jag är lite fundersam kring är huruvida bilderna på papper "ser likadana ut" som de jag ser på skärmen. Dvs färgmässigt osv.
Anders
 
Re: En fråga till i sammanhanget

Graylingman skrev:
bilderna på papper "ser likadana ut" som de jag ser på skärmen. Dvs färgmässigt osv.
Anders

Från Proprint kan du ladda ner en färgrymd som du kan anpassa dina bilder med. Tanken är att du ska få det du ser på skärmen. Men om dina bilder inte är väldigt sneda i färghistogrammen, brukar det bli bar ändå.
 
Re: En fråga till i sammanhanget

Graylingman skrev:
Jo, jag är också nybörjare i den digitala världen, och funderar på att snart skicka en laddning bilder för "framkallning" på papper. Det jag är lite fundersam kring är huruvida bilderna på papper "ser likadana ut" som de jag ser på skärmen. Dvs färgmässigt osv.
Anders

Det finns speciella datorprogram för detta. Med programmet följer en färgkarta. Priset ligger runt dryga tusenlappen och är ju faktiskt ekonomiskt överkomligt om man är några personer som köper det ihop. Mest är det väl till för att matcha egenprintade bilder.

Hör efter med ngn återförsäljare som kan sina saker så hjälper dem dig.
 
Hej Alla!!

Jag tänkte göra en kopia på 25 x 38cm med min Olympus C-750, min fråga är hur bra kommer det att bli eller hur dåligt? När jag tittar i PS så ser jag att mina bilder liger på 72pixel/inch räker det eller måste jag interpolera upp det och hur kommer det att se ut då med en 4Mp. kamera? Lite tips om vad jag kan göra för att få det så bra som möjligt!!

D.G
 
Du behöver inte bry dig om upplösningen när du skickar till labb.

Så länge du har tillräckligt med pixlar på bredd och höjd så kommer det fungera.

Din kamera ger 2288 x 1712 pixlar vilket är lite lite för bra kvalitet.

Det motsvarar en bild med upplösningen 166ppi vilket duger men man vill ha mer. Någonstans runt 18x24 centimeter räcker dina pixlar till om du inte vill interpolera.
 
Läste fel på Olympus sajt.

Smart att inte ha upplösningsinfo i storleksordning...

3200 x 2400 ger din kamera.

Då får du med en 35x26 centimers bild en upplösning av 230 vilket är ganska OK men fortfarande en aning lite.
Och då menar jag verkligen en aning lite, det räcker gott och väl för de allra flesta bilder.
Om du vill beskära förlorar du lite så du behöver nog inte interpolera mer än kanske 15-20% vilket går utmärkt.
 
Jo Jag viste att kameran hade den där större storleken att välja men vet inte hur bra den typ av interpoleringen var i den här kameran bilderan blir 7,5MP med den storleken som ska räcka att göra en 25x38 kopia så det är nog lugnt om det blir bra kvalite i bilden så at säga

D.G
 
Jag har anlitat fotolabo..gillar speciellt deras glansiga papper som ger färgerna en trevlig lyster. Tankar upp bilderna till dem så det är mycket smidigt och billigt.

http://www.fotolabo.net/sverige/index_low.html

*edit
En bra regel att räkna ut hur stora bilder du kan framkalla med negativkvalite´ är att dividera pixlarna med 100:

Alltså:
4megapixl är samma som 2000x2000...dividera med 100 då får du 20x20...alltså en bild på 20cmx20cm har negativkvalite´. Har själv framkallat 20x27 och inte en människa såg att det var taget med en digitalkamera (4,2Mpixl).

Större går naturligtvis och då med tillräcklig kvalite´där ingen/fåtal kommer att misstänka att det är en digitalare bakom dem. Men med ovan tumregel så är det garanterat ingen som kommer att reagera.
Inget fel med digitalt, men det är aldrig kul att ngn tycker bilden är suddig/pixlig pga för stor kopia.

Gör som jag gjorde om du inte har ett stort minneskort och vill spara på plats. Jag tog ett antal bilder i olika upplösning på min fru som fick hålla ett papper under hakan där jag hade skrivit vilken upplösning bilden var tagen med. Beställde därefter kopior i olika storlek för att kunna jämföra
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.