Annons

Hur blandar man till brun färg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomasz

Aktiv medlem
Jag tog en bild som jag blev väldigt nöjd med. Men idag gick jag förbi samma ställe igen och såg att färgerna inte alls var som på min bild:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=407274
I själva verket är de rödaktiga husen bajsbruna, men det tänkte jag inte på när jag photoshoppade.
Jag satte bara gråpunkten på betongen och tyckte det blev bra. Visst kan bilden få vara som den är, men jag har försökt ändra färgerna så att de blir mer autentiska, utan att lyckas.

Brunt är en mysko färg, är det någon som har bra tips på hur man ska få till det?
 
Vad händer om du gör följande;

Lägg till ett justeringslager (Channel mixer)
Ställ in enligt exemplet och laborera vidare.

Blir det mer likt då?
 

Bilagor

  • exempel1.jpg
    exempel1.jpg
    55.9 KB · Visningar: 5,663
Det blev mer likt. Inte perfekt, men bättre.
Fast det känns som att vara på diskotek när man drar i de där spakarna... Hur kunde du veta att just det där skulle förbättra?
Om det är något som jag saknar så är det en ordentlig färglära med photoshop.
 
På din beskrivning och hur exempelbilden såg ut så kändes det som det var för mycket rött i bilden. Borde då vara lämpligt att påverka enbart den röda kanalen. Mer tur än skicklighet i just detta fallet om det gav mer korrekt återgivning. Sedan är det ju det här med skärmkalibrering - Brunt hos mig är inte säkert att det är brunt hios dig - det finns säkerligen fler än 4 nyanser av brunt :)

Färglära är svårt och jag är bara självlärd nybörjare inom detta område och Photoshop. Däremot köpte jag mig en liten kurs från TotalTraining vilket har öppnat ett helt nytt sätt att se på Photoshop och speciellt det här med justeringslager.

Kan varmt rekomendera deras kurser.

PS Tricket är att inte få summan av de inmatade värdena att tillsammans bli mer än 100. Så 50/40/10 kanske blir bättre. Du får testa.
 
Boken Photoshop för digitalfotografer är något jag rekommenderar om man vill lära sig olika grejer i photoshop utan att behöva läsa flera sidor för varje enskild inställning...

ISBN: 91-636-0823-5
 
Finns i min bokhylla, kanonbra bok. Men han skriver bara om hudtoner, inget ingående om hur man hanterar färger.
 
jag fick boken igår så jag vet inte exakt vad som finns med i den... har bläddrat igen lite snabbt och gillar den :)

Testade att göra en sökning på google och fick fram en del alternativ som kanske kan hjälpa till med färger... jag sökte på "colors in photoshop"
 
Fråga min dotter... Det brukar bli brunt i vattenfärgerna...

Blå, Röd, Gul och Svart..
 
En liten Java-baserad färgblandare finns på
http://www.wackerart.de/mixer_english.html

(Längst ned på sidan:"Download RGB Color Mixer")

Man får ett antal skjutreglage för RGB/CMYK och ser
ser resultatet och komplementfärgen direkt.

Glöm inte att tvätta ren skärmen från färgstänk
efteråt bara.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.