Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur bilden ser ut genom okularet

Produkter
(logga in för att koppla)

Tritorn

Medlem
Hej,

Nu kommer kanske en dum fråga från en nybörjare.

När jag tittar genom okularet för att ta en bild, så verkar det nästan som att okularet skulle vara något tonat. Alltså bilden man ser genom okularet är något mörkare än när man tittar som vanligt.

Är det normalt att det ska vara så?

Kamerahuset är en helt ny Nikon D7100.


Mvh
 
Det är mörkare om du inte har ett laddat batteri i kameran. Det ligger en LCD-display över sökaren som tonas om den inte är spänningssatt.
 
Ljuset kommer ju från objektivet. Så ju ljusstarkare objektiv du har desto ljusare blir sökarbilden. Dessutom stjäl mattskivan lite ljus.
 
Hej,

Nu kommer kanske en dum fråga från en nybörjare.

När jag tittar genom okularet för att ta en bild, så verkar det nästan som att okularet skulle vara något tonat. Alltså bilden man ser genom okularet är något mörkare än när man tittar som vanligt.

Är det normalt att det ska vara så?

Kamerahuset är en helt ny Nikon D7100.


Mvh

Med tanke på att ljuset genom kameran över huvud taget måste färdas genom materia (glas) innan det når dina ögon så är det ganska logiskt att det blir lite mörkare än när du ser dig omkring med dina bara ögon. Men om det är väldigt mörkt så kan det bero på bland annat två saker, som de ovanför redan nämnt: Att ditt objektiv är ljussvagt (typ normalt kitobjektiv) eller att du inte har i batteriet, och därmed är sökaren lite disig.
 
Det första jag provade när jag köpte min D7100 var att montera mitt 16-85 och titta genom sökaren. Till min förvåning så var sökaren väldigt mörk. Så fort jag satte i ett laddat batteri så blev det mycket bättre. Kameran kan ju inte öppna objektivets bländare utan batteri.

Även i normala fall så finns det två saker som stjäl ljus från sökaren. Det första är, som några redan har skrivit, ifall du har ett ljussvagt objektiv monterat. Det andra är den halvgenomskinliga spegel som gör att autofokussensorn ser samma sökarbild som du ser.
 
Det första jag provade när jag köpte min D7100 var att montera mitt 16-85 och titta genom sökaren. Till min förvåning så var sökaren väldigt mörk. Så fort jag satte i ett laddat batteri så blev det mycket bättre. Kameran kan ju inte öppna objektivets bländare utan batteri.

Även i normala fall så finns det två saker som stjäl ljus från sökaren. Det första är, som några redan har skrivit, ifall du har ett ljussvagt objektiv monterat. Det andra är den halvgenomskinliga spegel som gör att autofokussensorn ser samma sökarbild som du ser.

Nja, om du tar ut batteriet så lär bländaren fortfarande vara öppen. Det var nog snarare panelen i sökaren som låg bakom att det blev mörkt.
 
Det första jag provade när jag köpte min D7100 var att montera mitt 16-85 och titta genom sökaren. Till min förvåning så var sökaren väldigt mörk. Så fort jag satte i ett laddat batteri så blev det mycket bättre. Kameran kan ju inte öppna objektivets bländare utan batteri.

Även i normala fall så finns det två saker som stjäl ljus från sökaren. Det första är, som några redan har skrivit, ifall du har ett ljussvagt objektiv monterat. Det andra är den halvgenomskinliga spegel som gör att autofokussensorn ser samma sökarbild som du ser.

Bara för tekniknördighetens skull: Bländaren på Nikonkameror är ju alltid fullt öppen när de är monterade på kameran även när den är avstängd, bortsett från när den används (exponering, live-view, förhandsgranskning osv) så den kräver inget batteri för att vara öppen.

Det som gör sökarbilden mörk när inget batteri är i, är "overlay-displayen". Det är en genomskinlig flytande-kristalldisplay som sitter mellan prismat och sökarskivan, och det är den som visar fokuspunkterna, stödlinjerna osv. När kameran inte har något batteri så rymmer alla små flytande kristaller och ställer sig huller om buller i displayen, vilket gör att den blir mörk och suddig. Så fort man sätter i ett batteri så får displayen ström (även när kameran är avstängd) och då ställer de sig i ordning (alt. samlas ute i kanterna) och sökaren blir ljus och klar. :)
 
Nja, om du tar ut batteriet så lär bländaren fortfarande vara öppen. Det var nog snarare panelen i sökaren som låg bakom att det blev mörkt.

Om man tar ut batteriet, ja. Man inte om det aldrig har varit något batteri i kameran tidigare. Nu kan jag ta ut batteriet ur kameran och märker nästan ingen skillnad.
 
Bara för tekniknördighetens skull: Bländaren på Nikonkameror är ju alltid fullt öppen när de är monterade på kameran även när den är avstängd, bortsett från när den används (exponering, live-view, förhandsgranskning osv) så den kräver inget batteri för att vara öppen.
Det finns ett sätt att gå runt det. I alla fall funkade det före G-objektivens intåg.
Skruva av objektivet till hälften. TAPPA INTE!
 
Bara för tekniknördighetens skull: Bländaren på Nikonkameror är ju alltid fullt öppen när de är monterade på kameran även när den är avstängd, bortsett från när den används (exponering, live-view, förhandsgranskning osv) så den kräver inget batteri för att vara öppen.

Det förutsätter ju att bländararmen på kameran står i uppspännt läge. Och för att spänna upp den behöver den ström. I alla fall första gången. Efter det så är ju bländararmen uppspännd jämt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.