ANNONS
Annons

Hur bevisa..[att jag tagit bilderna]?

Produkter
(logga in för att koppla)
En vattenstämpel från ett JPG är ganska svårt att ta bort, försök att klona bort en stor stämpel som täcker 2/5 av bilden, och dessutom döljer en massa detaljer!

Även signaturer på de knivigaste ställena går inte att få bort utan att det märks i slutändan!

Iofs så tänkte jag inte på en sådan vattenstämpel som skulle vara visuellt synlig, det är väl knappast de bilderna som är upphovsrättsproblematiska?

Men Pagajviftarens förslag om att klippa bor en pixelrad är nog den bästa lösningen även om man kan fraktalextrapolera upp bilden utanför.

Lagras inte kamerans serienummer i Exif-informationen också? Jag har för mig det.

Osäker på om det går att ändra i efterhand men om det inte gör det och du äger kameran med rätt serienummer borde det väl vara ett ganska starkt bevis.

/Calle

Det räcker med några få pixelrader, men att du skär bort lite information som du ALDRIG lämnar ifrån dig. Då är du garanterat ensammen om att ha en komplett bild. Det är nog det mest säkra.

Jo, så tänker jag också. Några få pixelrader kanske är i minsta laget, men 10-20 åtminstone bör räcka, så att det går att se en liten snutt motiv. Om man aldrig lämnar ifrån sig den ramen, torde det gå fint att bevisa äganderätten.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar