Annons

Hur belysa en modell delvis i en mörk bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik såklart

Aktiv medlem
Jag vill fota en person i dunkelt ljus o bara belysa vissa delar som framhäver personen vagt. Vilken sorts belysning använder jag - snoot?(kanske ingen snoot i just detta bifogade foto)

Ytterligare en fråga är om man måste helt mörkt i rummet för att göra en "mörk" bild? Eller kan det vara så att man oftast underexponerar kraftigt ?

Just i denna bild ser man att ljus kommer från sidorna och uppifrån, kan vara mörklagt i kanterna i efterhand/dator. Vad tror ni?
 
Senast redigerad av en moderator:
...kan vara mörklagt i kanterna i efterhand/dator. Vad tror ni?

Hittade bilden på nätet samt andra bilder från vad som verkar vara samma tillfälle. Samtliga såg kraftigt redigerade ut och svåra att finna var ljuskällorna kommer ifrån på bilderna.

Om jag utläser ljuset rätt i denna bilder så borde uppställningen vara ungefär så här:
*En blixt kommer uppe/framme ifrån vänster, liten ljuskälla då skuggan är väldigt hård under hakan. Spridningen är begränsad då den inte når ner långt på benen, antagligen med en liten grid framför blixten.
*En blixt nerifrån höger, även denna en liten ljuskälla då skuggorna den kastar är mycket hårda, däremot är spridningen begränsad även här kanske med en liten grid framför blixten då den bara täcker benen och inte högre upp.
*Sista blixten kommer uppifrån, men skuggorna här ser mycket mjukare ut än de andra två, varpå det kanske istället är en större ljuskälla med riktat ljus istället, kanske en softbox med stor/djup grid på.

Lägg därefter till timmar i efterbehandling så kan man nog få snarlikt resultat.

Hoppas det är till någon hjälp!
För mer information om blixtfotografering kan jag rekommendera en bok av Syl Arena - "Speedliter's handbook" om du kör Canon, alternativt Joe McNally - "The Hot Shoe Diaries" om du kör med Nikon.
Jag har bara läst Syls bok, där finns det beskrivet vad olika typer av tillbehör till blixtar ger för typ av ljus, samt exempel på där dem använts på olika vis, tror Joes bok även innehåller detta.
 
Snoot är ett sätt som du redan är inne på. Ett annat är att sätta raster framför softboxen. Du kan även flagga av ljuset med svarta skärmar.

Nej, studion behöver inte vara mörklagd. Däremot så skall du exponera din bild så att den blir i stort sett helt svart när du har alla blixtar avstängda. Sedan styr du ljuset med blixtarna.
 
(Jag tog bort bilden av upphovsrättsliga skäl, länka till där den är publicerad istället)
 
raster mm.

Tack för svar!

Raster är samma sak som Grid antar jag? Flagga av ljuset med svarta skärmar, syftar du på en "barndoor" ?
Jag såg att det finns snoot med inbyggd finmaskig grid, kanske kan vara något? Snoot har jag sett inte alls är så punktbelyst som man kanske tror, men med inbyggd grid så... Går det att punktbelysa och få mjukt ljus? ..kanske ett raster på softboxen är lösningen.
 
Tack för svar!

Raster är samma sak som Grid antar jag? Flagga av ljuset med svarta skärmar, syftar du på en "barndoor" ?
Jag såg att det finns snoot med inbyggd finmaskig grid, kanske kan vara något? Snoot har jag sett inte alls är så punktbelyst som man kanske tror, men med inbyggd grid så... Går det att punktbelysa och få mjukt ljus? ..kanske ett raster på softboxen är lösningen.

Jepp, Raster = Grid

Nja med flagga menade jag mer en svart reflexskärm som du kan hänga/hålla sidan om blixtarna/modellen. Men även barndoms gör lite samma sak så det är ytterligare en variant ;)

När det gäller snootar finns det olika varianter, även med kombinationen av snootkon och raster. Men att få mjukt ljus när du styr det hårt är nog svårare. Mjukt ljus beror ju på att det kan studsa åt alla håll.
 
Jag vill fota en person i dunkelt ljus o bara belysa vissa delar som framhäver personen vagt. Vilken sorts belysning använder jag - snoot?(kanske ingen snoot i just detta bifogade foto)

Ytterligare en fråga är om man måste helt mörkt i rummet för att göra en "mörk" bild? Eller kan det vara så att man oftast underexponerar kraftigt ?

Just i denna bild ser man att ljus kommer från sidorna och uppifrån, kan vara mörklagt i kanterna i efterhand/dator. Vad tror ni?

Raster framför en reflektor, (av plåt eller alu) ger de möjligheter du beskriver du önskar med att selektivt kunna ljussätta och samtidigt behålla valda delar av bilden mörka-svarta.
Raster framför softbox ger snarlik effekt men softboxar är ju av olika textila material, och de läcker mer eller mindre ljus åt alla håll vilket gör att de ¨ej belysta¨delarna av bilden ej blir så svarta som du önskar.
Vit bakgrund o en enda rasterförsedd blixt kan ge detta resultat;
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/1161326.htm?set=mp
Hälsn.
/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.