Annons

Hur behåller jag fokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Fotade idag en tjej som gick mot kameran. Det var väldigt svårt att behålla skärpan på henne då hon hela tiden rörde sig. Vi gjorde många försök men en stor del av bilderna tappade fokuset på henne då hon inte var centrerad på bilden.

Hur behåller man enklast fokuset på henne när hon rör sig om hon inte är i centrum på bilden? Kameran vill gärna fokusera på det som är i mitten av bilden. Har väldigt svårt att se genom sökaren hur bra skärpan är och att justera linsen manuellt när hon rör sig är inte lätt.

Kameran är en Nikon D60 och linsen en Nikon 55-200 mm om det spelar någon roll.

Fotade idag en tjej som gick mot kameran. Det var väldigt svårt att behålla skärpan på henne då hon hela tiden rörde sig. Vi gjorde många försök men en stor del av bilderna tappade fokuset på henne då hon inte var centrerad på bilden.

Hur behåller man enklast fokuset på henne när hon rör sig om hon inte är i centrum på bilden? Kameran vill gärna fokusera på det som är i mitten av bilden. Har väldigt svårt att se genom sökaren hur bra skärpan är och att justera linsen manuellt när hon rör sig är inte lätt.

Kameran är en Nikon D60 och linsen en Nikon 55-200 mm om det spelar någon roll.

Nu är ju inte jag någon expert men där finns ett läge på Kameran som låter fokus jobba hela tiden (det blir inte något blippljud när den är klar då den egenligen inte blir klar utan jobbar helat tiden). på Canon heter det AI Servo och det tror jag skall vara samma som "continuous focus (AF-C)" på Nikon. Jag testade AI Servo för första gången i förrgår när min dotter övade hinderhoppning med vår lilla vovve. Det blev rätt ok resultat. Då körde jag visserligen med fokuspunkten mot hundens ögon och fokuspunkten var i mitten av kameran. Vill man inte ha fokuspunkten i mitten så går den i alla fall på min canon utan några större problem att flytta runt lite på skärmen.

RTFM, det är nummer ett.
Nu har jag aldrig använt en D60 men principerna är densamma.
Kameran har ett flertal fokuspunkter o ee går att använda på lite olika sätt, därav nummer ett.
Välj EN fokuspunkt placerad så att den träffar det du fotar.
Ibland får då kameror problem för att alla fokuspunkter inte har samma höga 'funktion'.
Den mittersta brukar vara bäst o då får man ibland använda den mittersta o beskära bilden i efterhand.
Sen finns andra fokuslägen, tex ngt Nikon kallar. 3D, just det läget skulle nog passa ypperligt för det du vill göra. I princip väljer kameran fokus på det närmaste o är det bara ett rörligt objekt så funkar det läget väldigt bra.

Gå in i meny och ändra fokusläge til AF-C, se sid 57 och sätt AF-områdesväljaren i dynamiskt område, se sid 58 i manualen (kap ändra fotoinställningar). Har du ingen manual så finns den tillgänglig på nätet. bara googla. VAd jag minns så har inte D60 något snabbval för dessa medelst knappar på utsidan.

Se sedan till att bakgrund och omgivning är någorlunda rena så där inte finns något som stör kameran inär du väl fokuserar på objektet

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar