Annons

Hur bär man med sig två kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag har nu två systemkameror, och jag tänkte ha normalzoom på den ena och tele på den andra. Jag tror det kunde hjälpa mig så jag slipper byta glugg när jag fotar dragracing och sådant, när man omväxlande vill ta publik och bilbilder och bilder från tävlingsbanan.
Frågan är hur man lämpligen bär med sig två kameror samtidigt och som man snabbt kan greppa?

Jag brukar ha med mig några kameror.
Två lätta att nå.
Två i ryggsäck med några objektiv.
Hängande runt halsen är väl ett bra trick.
För mig ofta en digital i kläderna. På vintern mest.
Visst, ett litet helvete är det att ha tunga saker hängandes runt halsen.
Men det kan vara värt det.
Fan, det är väl bara att träna.
Bärare har en del fotografer. Men så jävla lågt sjunker vi ju inte.
Då är det bättre att vara egen och träna, visa vad man går för. Visa lite egen vilja att jobba.
Att dra snabbt är föresten en träningssak. Oavsett var du har gömt den andra kameran.
Mvh/-Anders (om du hittar på någon bra ide i stället för att bära runt halsen/kroppen så hör gärna av dig.)

Jag försöker väcka tråden igen..
Springer ofta runt på evenemang där jag snabbt behöver skifta mellan vidvinkel och tele.

Har en 20D som jag tänker ha 70-200 2,8 L objektiv på, och en 5D med 24-70 2,8 L på.

Att bära detta runt halsen en hel dag får åtminstone jag ont i nacken av.
Och att ha en kamera på varje axel är lite riskabelt eftersom de gärna vill glida ner.
Och att ha en på varje sida på kroppen med remmarna i kors över bröst och rygg funkar inte heller särskilt bra, kameraremmen som ligger underst låses fast av den övre.
Dessutom är det oftast så varmt ute så bara t-shirt kan komma ifråga, absolut inte någon varm fotoväst med mycket fickor.

Hur tusan gör NI?

Men det blir för mycket sull med att växla oblektiv hela tiden..

Men jag har en teori jag ska testa, återkommer senare.

Hej,
Jag har nästan den kombinationen som du pratar om. Jag var senast i Indien under 2 veckor. Hade oftast 70x200/2.8 min 20D och 24X105/4 på min 5D.
Jag brukar ha en kamera hängande på varje axel. Tycker det är bekvämast. Ibland har jag en runt halsen och en på axeln men tycker att det känns i nacken efter någon timme.
Skall man ha kameraväska med så får en kamera stanna i väskan och den andra hänga på axeln. Både 2 kameror hängande och kameraväska blir bara för mycket.
När kamerorna hänger från axlarna är de också ganska skyddade för regn och stötar av armarna.
OM man har problem med att remmarna inte vill hänga kvar på axeln så finns det ju bättre remmar att köpa än Canon original.
En sådan som har fått mycket beröm är Upstrap.
http://www.upstrap-pro.com/products

Angående nackont och huvudvärk, så kan jag tipsa om en detalj på ryggsäckarna från Kata. De har en tredelad kamerarem som kan fästas på ryggsäckens bärsele. Dvs, man byter ut orginal-kameraremmen mot remmen som följer med ryggsäcken. Mittensektionen på remmen kan nu tas bort, så att kameran nu har 2 st remmar, en på vardera sida, som inte sitter ihop. Dessa remmar krokar man nu i på ryggsäckens bärsele fram på bröstet. Kameran hänger nu i samma position som om man skulle ha en rem runt halsen, men vikten faller på ryggsäckens bärsele och därmed på axlarna. Skillnaden är som natt och dag, jag kan gå runt med kameran hängandes där hur länge som helst utan att få ont i nacken och huvudet.

En annan fördel med denna konstruktion är att kameran inte pendlar fram och tillbaka alls lika lätt som när den hänger kring halsen, då remmarna är relativt korta samt infästningspunkterna hamnar relativr brett isär (ungefär i axelbredd).

Se gärna min recension på Katas modell HB-207.

Om man nu inte känner för att köpa en helt ny fotoryggsäck, så kanske man kan efterlikna denna konstruktion i något hemmabygge till sin nuvarande ryggsäck etc, eller eventuellt konstruera en bärsele utan ryggsäck, enbart avsedd för kameran.

En över var axel. Jättelätt.

Jag kör alltid så vid jobb för att slippa objektivbyten samt för att jag ändå vill ha backup nära tillhands om olyckan skulle vara framme (vilket den aldrig varit ännu.)

Jag har den med kort optik i en elastisk rem runt halsen. Remmen avlastar bra så att jag orkar em hel dag. 70-200 har jag bakvänt på axeln så att optiken inte sticker ut.

Har även en väst med två fäste på bröstet där jag hänger kameror med olika längd på stropparna.

Västen kan kompletteras med ett midjebälte där du kan fästa väskor för fler optik eller annat du behöver bära med dig.

Den heter Lowe pro street & field västsele kostar ca 600 kr

/Jan

Jag lånar denna tråd hur ska man bära en kamera har prövat både axel och på magen men vad är bäst för EN kamera?

Handlovsrem på huset med nätta gluggen och sedan klumpedunsen som vanligt.

Istället för handlovsrem så kan man vika remmen dubbel och slå en knut så att den blir kort som en handlovsrem, det kräver dock en sån där smal rem som kameror hade förr.

Enbenstativ till telet

När jag plåtat tex fotboll eller bandy med två hus, 300/2,8 på det ena och 85/135 på det andra har jag alltid 300 på enbenstativ. Inte bara för att det är tungt att hålla utan för att man kan låta det kamerahuset med stativet "ramla" ner i armvecket när man tar tag i det andra som hänger på axeln.
Jag använder långa breda kameraremmar, typ gitarrem.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar