Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur bäddar jag in Adobe RGB i bilder i Elements 2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bosse Boss

Medlem
Hjääälp!

Som vanligt är det redan bråttom när man stöter på problemen. :-(
Jag skulle redan ha skickat bilderna till Crimson om det inte vore för att jag fastnade på hur jag ska spara bilderna med färgrymden Adobe RGB (1998).

Jag använder Photoshop Elements 2. Hittills har jag aldrig sparat bilderna med någon angiven ICC-profil/färgrymd. Jag har flera gånger blivit besviken då jag skickat till olika labb för utskrift. Samma bilder har ibland blivit överskärpta, övermättade och givits för hög kontrast. Ibland har de blivit färglösa, bleka och platta, eller med kraftiga färgstick.

Jag har därför förstått att jag dels måste nyttja proffslabb som anger hur de hanterar bilderna och dels själv bädda in en ICC-profil i bilderna. Jag ska nu skicka ett större antal bilder till Crimson. De rekommenderar att Adobe RGB bäddas in.

..... men hur gör jag då?
Som sagt har jag bildbehandlat bilderna med färginställningen "Ingen färghantering". Vad jag kunnat läsa mig till ska inte färgerna ändras av att jag sparar bilderna med Adobe RGB-profil, men när jag väljer färginställningen "Fullständig färghantering - optimerad för utskrift" (vilket väl bör ge att Adobe RGB-färgrymden används) så ändras färgerna kraftigt. Färgmättnaden och intensiteten ökar så mycket att det blir långt ifrån naturtroget. Vissa röda nyanser lyser som neonfärg.
Om jag inte väljer Redigera -> Färginställningar -> Fullständig färghantering - optimerad för utskrift, så får jag aldrig möjligheten att spara bilden med ICC-profil: Adobe RGB (1998).
Om jag väljer "Ingen färghantering" eller "Begränsad färghantering: optimerad för webbgrafik" så kan jag bara kryssa för alternativet ICC-profil: sRGB IEC61966-2.1.

Är det så i Elements 2?
Måste jag "låta" färgerna förvanskas och sedan försöka återställa färgerna till de ursprungliga så gått det går? Jag har gjort så men det blir inte bra, dessutom blir det ett övermäktigt jobb att justera alla hundratals bilder (som redan är färdigbehandlade).

Gör jag fel? Kan jag göra på något annat sätt?

Crimson har en soft-proof-profil som man kan ladda ner för korrektur, men jag hittar inget menyval för Korrekturinställningar. Finns det inte i Elements 2?
Jag funderar på att uppgradera till Elements 4. Är det någon som vet om 4 stöder korrektur?

Jag är mycket tacksam för hjälp!

Mvh
Christer
 
Senast ändrad:
Ett förtydligande till min fråga

Ett förtydligande till min problembeskrivning.....

Färgerna ändras redan i förhandsvisningsläget när jag kryssar i "Fullständig färghantering - optimerad för utskrift". Det är alltså inte bara om jag sparar bilden och öppnar den i ett annat bildvisningsprogram.

/Christer
 
Förtydligande nr 2

Om jag kryssar i "Fullständig färghantering - optimerad för utskrift" kan jag spara bilden med ICC-profil: Adobe RGB (1998), men det är alltså redan när jag väljer Adobe RGB som färgrymd som färgerna blir helt åt skogen.

/Christer
 
Bosse Boss skrev:

Jag skulle redan ha skickat bilderna till Crimson om det inte vore för att jag fastnade på hur jag ska spara bilderna med färgrymden Adobe RGB (1998).

Crimson har en soft-proof-profil som man kan ladda ner för korrektur, men jag hittar inget menyval för Korrekturinställningar. Finns det inte i Elements 2?
Jag funderar på att uppgradera till Elements 4. Är det någon som vet om 4 stöder korrektur?

Jag är mycket tacksam för hjälp!

Mvh
Christer

Nu är jag inte något vidare på Photoshop Elements och har inte något vidare grepp om hur färghanteringen fungerar. Men antingen kan du börja med att tilldela sRGB och sedan konvertera till Adobe RGB. Jag antar att bilderna ser ganska likvärdiga ut före och efter det att du har lagt till webbhantering.

Om du inte har möjlighet att konvertera dem till Adobe RGB kan du bara se till att du får med sRGB i bilden. Om det bara finns en färgrymd inbäddad i bilden så vet labbet hur de ska konvertera från den till deras skrivarprofil.

Korrekturinställningar finns nog bara i Photoshop.

Stefan
 
Förlorar jag inte nyanser om sRGB används?

Tack så mycket för svaret Stefan!

stefohl skrev:
...antingen kan du börja med att tilldela sRGB och sedan konvertera till Adobe RGB. Jag antar att bilderna ser ganska likvärdiga ut före och efter det att du har lagt till webbhantering.
Stefan
Jodå, bilderna ser inte ut att förändras om jag optimerar dem för webb (sRGB). Det är väl skärmen som inte har större nyansomfång än sRGB-omfånget? Även om färgrymden minskas syns ingen skillnad på skärmen?

stefohl skrev:
Om du inte har möjlighet att konvertera dem till Adobe RGB kan du bara se till att du får med sRGB i bilden. Om det bara finns en färgrymd inbäddad i bilden så vet labbet hur de ska konvertera från den till deras skrivarprofil.
Stefan
Jag sparade bilden (.psd) med inbäddad ICC-profil: sRGB, men......
när jag sedan ändrar till utskrift-optimering förvanskas färgerna liksom tidigare och det går inte heller att ändra ICC-profilen till Adobe RGB, utan sRGB ligger kvar!

Tappar jag inte för mycket i nyansomfång om jag skickar bilderna till labb med sRGB, eller är det ändå bättre än att skicka utan ICC-profil, med den risk som det innebär att färgerna får fel nyanser?

/Christer
 
Senast ändrad:
Re: Förlorar jag inte nyanser om sRGB används?

Bosse Boss skrev:


Tappar jag inte för mycket i nyansomfång om jag skickar bilderna till labb med sRGB, eller är det ändå bättre än att skicka utan ICC-profil, med den risk som det innebär att färgerna får fel nyanser?

/Christer

Det går aldrig någonsin att arbeta utan en profil. Tänk dig att du ger ut ett recept på en färg som ser ut som följande, ta 2 dl röd färg, 5 dl grön färg och 8 dl blå färg. Det innebär ju att du kommer få olika resultat beroende på vilken röd, grön och blå färg du använder.

I ditt fall har Photoshop Elements antagit att du har sRGB, även om det inte ser ut som det för dig. Om du skickar bilden med sRGB blir den bra om bilden är bra.

Stefan
 
De flesta fotolab som riktar sig till konsument använder profilen sRGB. Ställ in Photoshop Elements 2 på begränsad färghantering, öppna bilderna och spara om dem så bäddas sRGB in. På så sätt får du förutsägbara resultat.
I fortsättningen kan du använda fullständig färghantering och konvertera scannade bilder till sRGB innan de skickas till labbet. Gör som jag beskrivit ovan.
Kompakta digitala kameror bifogar använder oftast sRGB men anger endast profilen i EXIF. Photoshop Elements 3 ställs på fullständig färghantering. Arbetsfärgrymden är då Adobe RGB men den inbäddade eller i EXIF angivna profilen behålls. Denna inställning fungerar oavsett om kameran använder sRGB eller Adobe RGB och du får bästa möjliga färg från din scanner. Troligen fungerar det på samma sätt i Elements 2.
Observera att det inte finns någon fördel med att konvertera den mindre färgrymden sRGB till Adobe RGB.
En mycket förenklad beskrivning av färghantering finns här:
http://www.resochdyk.nu/fotogalleri/uv-foto/uv-foto7.html
Fördjupning på svenska:
http://www.skenbild.se/
Fördjupning på engelska:
http://www.gballard.net/psd/cs.html
 
stefohl skrev:
Om du skickar bilden med sRGB blir den bra om bilden är bra.
Stefan
OK. Tack så mycket för hjälpen!

Även om jag hört talats om sRGB och Adobe RGB så har jag tidigare sett det som överkurs, men som sagt har jag nu insett att det krävs för att få ett bra resultat hos labbet.
Jag såg nu i Exif-infon att både kompaktkameran och systemkameran är inställda på att spara jpeg-bilder med sRGB, trots att jag trodde att jag ställde in D7D:n med de "bästa" inställningarna enligt de instruktioner jag läste då jag precis hade köpt kameran. Där ser man :-(

Då ska jag genast ställa om min D7D till Adobe RGB och köra med Adobe RGB som standardinställning i Photoshop Elements. Jag får väl ställa om till sRGB då jag jobbar med bilder från kompakten.

Ännu en gång; Tack!

/Christer
 
Senast ändrad:
stefohl skrev:
...Det finns t ex aldrig en kamera som tar bilder i färgrymderna sRGB eller Adobe RGB.
Stefan
Hur menar du då Stefan?
Kamerorna tar väl bilderna med den färgrymd som sensorn klarar av att ge.
När kameran processar bilden och komprimerar den till jpeg så kan man genom valet av inställd färgrymd i kameran välja att behålla så mycket som möjligt av bildens ursprungliga färgrymd (Adobe RGB) eller att till viss del begränsa färgrymden (sRGB)?
Är det det du menar, d.vs. att kameran inte tar bilden i sRGB eller Adobe RGB, utan att det styrs av kamerans bildbehandlingsprocess?

/Christer
 
Bosse Boss skrev:

Är det det du menar, d.vs. att kameran inte tar bilden i sRGB eller Adobe RGB, utan att det styrs av kamerans bildbehandlingsprocess?

/Christer

Exakt. Bilden tas alltid i den färgrymd som kameran kan klara av att återge och sedan konverteras bilden till sRGB eller AdobeRGB om du konverterar till JPEG. En stor nackdel med detta är att lite bättre kameror har en större färgrymd än vad framförallt sRGB kan återge. Det medför att färger som ligger utanför sRGB:s omfång kommer att reduceras ner till sRGB-omfånget. Färger som från början var separata nyanser blir en och samma färg.

Stefan
 
Byta färgrymd i elements ...

... är inte det lättaste, men här är i alla falle ett tips men du får väl prova med det omvända.

Jag vet inte dock inte om det var det du frågade efter, om det fungerar med Elements 2 vet jag inte heller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.