Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur arbetar ni i Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alternate

Aktiv medlem
Hej, jag undrar hur ni arbetar i Lightroom.

Jag undrar därför att jag funderar på hur jag ska göra, som det är ju plåtar jag i råformat (Canon, *.CR2) och kör in dessa för behandling i Lightroom, sedan konverterar jag "viktiga" bilder till *.TIFF och *.JPEG, "oviktiga" kör jag endast till JPEG.

När jag sedan har sparat om bilderna tar jag alltid bort råfilerna, då jag trots allt har kopior på de bilder jag vill ha i TIFF, "oviktiga räcker det med JPEG på.

Då vill jag att mina nya TIFF:ar och JPEG:s ska finnas kvar i LR efter att jag tagit bort råfilerna. Går det att få det så? Alltså att mina omsparade bilder går direkt in i LR?

Du säger inte var du sparar dina exporterade filer. Ligger dom i samma mapp som du hade råfilerna i innan så kan du välja sync under arkivmenyn (tror det heter så, har inte programmet igång nu, finns svar i andra trådar). Om du sparar i en annan struktur så går det ju att ställa in LR så att det automatiskt känner av nya filer i en mapp och importerar dem.

Varför tar du bort råfilerna? Mitt förslag är att du skiter i å göra dom till TIFF och sparar RAW-filerna istället.

Du kan ju exportera de bilder du vill till en mapp som lightroom automatiskt importerar, titta lite i lightrooms instälningar :)

Varför ta bort RAW-filerna?

För mej är RAW-filerna mina 'negativ'.
Har jag justerat bilden i LR är det ju lätt att gå tillbaka och hämta/redigera bilden på nytt.

/Arne

anledningen till att jag tar bort mina råfiler är ren vana, innan körde jag min råkonvertering i Photoshop. Och då kunde jag inte spara CR2-filer så vit jag vet.

Det är ju liksom det som är grejen med LR. Du behöver bara ett enda format - välj själv. Från detta format så kan du göra vad du vill utan att föstöra originalfilerna.LR gör inga som helst förändringar av själva bilderna (lägger in taggar i dng och jpg) utan sparar alla förändringar som just förändringar i XMP filer (eller i taggarna i dng och jpg) Själva bilddatat är oförändrat. Dina cr2 filer eller vad de nu kan heta ligger kvar helt orörda. Från LR gör du filer som passar den applikation du skall ha bilder till oavsett ursprungsformat. Jpg till webben, kanske tiff för vidare behandling i PS etc.....

Om du enbart plåtar i råformat så spar du tid och plats genom att skippa konverteringen till TIFF. Jpg tar givetvis mindre plats men hårddiskar är billiga idag.

Den enda risken som jag ser det med råfiler är om tillverkarna på något sätt slutar att supportera gamla filformat. Jag har hela tiden tänkt att -den dagen det händer så får jag väl konvertera filerna, men att göra så med över 100 DVD'er känns idag övermäktigt

Mankan G skrev:
Jpg tar givetvis mindre plats men hårddiskar är billiga idag.
Det beror på hur rik man är;-) Jag gör som trådskaparen; konverterar alla bilder till JPG och slänger råfilerna. Jag har aldrig plockat fram en gammal råfil för att ombearbeta den, så det känns fullständigt onödigt. Anledningen att jag inte fotar i JPG längre är för att de helt enkelt blir för dåliga direkt ur kameran. Mycket sämre skärpa och redigeringsmöjligheter.
"Viktiga" bilder exporterar jag till PS där jag arbetar vidare, för att till sist spara i JPG. Man kan ju fasen inte ha TIFF-filer på femtio meg styck som ligger och skräpar! :-O

Tillägg: Jag skulle helst inte använda Lightroom alls, men det är ett av de få vettiga program som har förhandsvisning av råfiler.

Jag spar inte heller råfilerna, jag låter lightroom konvertera dem till det generella råformatet DNG. Sedan gör jag förändringar och så för speciella ändamål, och konverterar först då till tiff eller jpg. DNG-filen ligger alltid kvar oförstörd.

Walle skrev:
Jag spar inte heller råfilerna, jag låter lightroom konvertera dem till det generella råformatet DNG. Sedan gör jag förändringar och så för speciella ändamål, och konverterar först då till tiff eller jpg. DNG-filen ligger alltid kvar oförstörd.
Alltså sparar du råfilerna...
om än i annat format. Då har du iaf kvar all den information som fanns från början om du av någon anledning skulle vilja gå tillbaka och göra om dina inställningar.

Hur gör man för att återgå till "orgianlet", alltså om jag rdigerar mina CR2-filer och sedan vill göra en annan redigering. hur gör man då?

Klicka bara i historiken på första instansen, "imported bla bla" eller vad den nu heter. Vill du ha kvar den gamla också kan du först göra en virtuell kopia.

Alternate skrev:
Hur gör man för att återgå till "orgianlet", alltså om jag rdigerar mina CR2-filer och sedan vill göra en annan redigering. hur gör man då?
Det finns ju inget "original" om du inte bestämt några inställningar. Har du inte gjort det så är det "default" som är original, det vill säga grundinställningarna i LR. Vill du se hur bilden ser ut helt obehandlad så ställer du lämpligen alla reglage på noll (förutom "lightness" där 50% verkar vara "noll").

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar