Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur använder man RGB-Histogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

rideg

Avslutat medlemskap
Min kamera kan bl.a. visa histogram för respektive färgkanal. Vad har jag för konkret användning för detta när jag tagit en bild?

Precis som med ett vanligt histogram kan du med hjälp av hisogramen för var enskild kanal se om något utav dessa kanaler är utbrända. Ibland kan nämligen en kanal brännas ut utan att de två andra gör det.

Andy-Pandy skrev:
Precis som med ett vanligt histogram kan du med hjälp av hisogramen för var enskild kanal se om något utav dessa kanaler är utbrända. Ibland kan nämligen en kanal brännas ut utan att de två andra gör det.
Ja, det är ju uppenbart. Men vad innebär detta för slutresultatet?

Om du har ett objekt med en väldigt mättad färg kan ett samlat histogram missa att den slår i taket eftersom de andra färgerna är på betryggande nivåer. Då blir objektet "enfärgat" utan teckning. Med separata histogram för de olika färgerna kan man följa den aktuella kanalen i detalj.

ANNONS