Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur använder jag mitt Tamron AF Di 90/2,8 Macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zappzys

Avslutat medlemskap
Har precis införskaffat ett Tamron AF Di 90/2,8 Macro och har testat nu lite att fota. Har aldrig fotat med ett macro objektiv innan och får inte riktigt kläm på hur det fungerar. Kör enbart med manuell fokusering då jag har en d40. Tanken är att jag vill fota med 1:1 då jag i regel ska använda det för små insekter.
Testade på en blomma nyligen & vrider objektivet så 1:1 är markerat, men hur går man tillväga sen för & ställa in fokusen på blomman så att jag får bästa möjliga närbilden av den? Finns en vridbar ring längst in på objektivet & vrider jag på den får jag upp en text i kameran där det står "lås objektivets bländarring på lägsta bländare" & det går inte & fota, så antar att jag inte ska pilla på den, men vad är då den till för? Har även en knapp där man kan välja mellan "limit" & "full" vad ska den stå på? Som sagt, med risk för & verka dum :p Men någon gång måste ju va den första, alla är vi ngn gång nybörjare :)
 
Om jag inte har fel skall bländarringen på objektivet ställas på minsta bländare, dvs största siffra (i ditt fall 32) och är det nån liten spak som går att låsa så gör det, sen borde det fungera skulle jag tro!
// Per
 
Hejsan

När du vrider ut objektivet till 1:1 så blir skärpedjupet extrem kort så du får ställa in skärpan genom att flytta kameran närmare/längre från objektet.

Limit knappen har bara funktion när du använder autofocus, låt den stå på full.

Bländar ringen skall du låta vara låst.

Anders
 
Om du har den inställd på 1:1 kan du bara få skärpa på ett bestämt avstånd. Du måste alltså gå väldigt nära med objektivet för att få skärpa. Det är skärpeinställning du vrider på när du ställer objektivet till 1:1, ställer du det till 1:2 eller 1:4 får du skärpa på längre avstånd.
 
Tack så mkt, lyckades få en del skarpa bilder nu :) Vilken inställning på kameran bör man köra? Några speciella riktlinjer man kan hålla sig till? Har hittills testat automatisk inställning men uppnår inte riktigt bra resultat med det tuvärr.
 
Bländarförval så liten som ljustet tillåter, liten bländare = större skärpedjup. 5.5 till 8 brukar bli ok

ISO så lågt som ljuset tillåter, 200-400
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.