ANNONS
Annons

Hur 17 funkar detta med slavblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erikhaglund

Aktiv medlem
Nybörjarfråga (jag är ju nybörjare): kan jag använda min 430EX II som slavblixt till min 550D utan andra tillbehör? Och i så fall, hur gör jag?? Jag tycker manualen till blixten är något kortfattad (eller så är jag något trög i förståndet...).

Tyvärr inte. "Inbyggd" blixtstyrning kom med 7D och finns sedan dess också på 60D och 600D. Dom kan styra en eller flera 430 som slavar.

Du kan sätta en 580EX i blixtskon, då ska du kunna driva slavar (kolla kamerans manual för säkerhets skull - men det "indirekta" stödet finns i Canonkameror åtminstone från 2008). Det funkar tex på en 5DMkII.

Den här är sevärd appropå blixtstyrning: http://cdn.sellpoint.net/canon/EOS_60D_13_Integrated_Speedlite.html

Hej, ett annat alternativ är att behålla 430:n i blixtskon, eventuellt med en ETTL-kabel på några meter för att få den åt sidan, och komplettera med en billig manuell optisk slavblixt. Så har jag själv gjort och blev nöjd med resultatet. (Canons ST-E2 känns onödigt dyr - bättre att lägga de pengarna på mer ljus istället).

Tack för svaren! Håller med om att ST-E2an känns lite dyr. Har startat en tråd i porträttforumet om hur jag ska lösa detta, då det är ett litet portträtt-"jobb" som föranlett mina funderingar.

Vill man ha en blixt på kameran, som "styrenhet" (master), fungerar det med 550 EX, 580 EX och 580 EX II. Hur gammal kameran är spelar ingen roll. De nyare (från 1D Mark III) har möjlighet att ställa in detta via kamerans menysystem, om man använder 580 EX II, men det går på äldre kameror också. Man får ställa in på blixten, bara.

Sen finns det ungefär femtioelva, eller möjligen sextiotolv, andra sätt att styra externa blixtar på, utan att använda Canons system, eller ibland tillsammans med det.

lånar tråden lite.

jag har en d3100 en 550 ex och sb900 (som jag väntar på) kommer det fungera att de kan styra varandra? finns det några enkla råd hur jag skall få till det?

Du kan ju styra en blixt med ljuset från den andra blixten. Ställ din blixt på slav och lägg den där du vill ha den, skjut sedan med din inbyggda blixt så kommer ljuset från den inbyggda att utlösa slaven. Detta system är ganska begränsat men det går.

Du kan ju styra en blixt med ljuset från den andra blixten. Ställ din blixt på slav och lägg den där du vill ha den, skjut sedan med din inbyggda blixt så kommer ljuset från den inbyggda att utlösa slaven. Detta system är ganska begränsat men det går.

Fungerar inte med Canons blixtar. Canons blixtar har master/slave funktionalitet med ETTL-II via IR.
550EX, 580EX, 580EX II, MR-14EX, MT-24EX och ST-E2 kan fungera som master i systemet.

Sigmas och andra 3:e parts blixtar har synk på blixt ljus men de har inte ETTL utan enbart manuell exponering i det läget.

Det finns ju en massa olika tillverkare av slavtändare till blixtar, Allt från enkla via blixtljuset, Radio och de med Radio och ETTL.Med prisläget relativt billiga till mer kostsamma (vill inte säga dyra eftersom de ofta är stabila och ger viss valuta för pengarna så at säga)
Lite olika länkar:
http://fotofyndet.se/index.php?cPath=56_94&osCsid=0khenrpptso2lfd7ladf3tuq41
http://www.kaffebrus.com/product.php?iProductId=663
http://www.kaffebrus.com/radiosandare-och-ir-sandare-g77.html

Jag har ett kit med såna här (1 sändare och 3 mottagare):
http://www.kaffebrus.com/radiosandare-for-hot-shoe-blixtar-v4-989.html

Det här är bara exempel det finns samma/liknande produkter att köpa på eBay från Kina/Hongkong billigare också.

Jag vill påpeka som gammal räv från före TTL tiden att för mig är slavblixt en dum optisk slav där slav blixten tänds och fungerar helt manuellt så fort en annan blixt tänds. I dagens värld med trådlös fjärrstyrning av blixtenheter används ofta ordet slavblixt felaktigt. Vad man egentligen menar är att man vill (som trådskaparen syftar) har trådlös styrning med TTL av fjärrblixten.

430EX/EXII kan inte fungera som master i detta fall och inte heller den inbyggda blixten i kameran. Däremot kan den inbyggda kamerablixtens ljus agera för att utlösa 430EXII om man köper en billig slavtändera som man sätter på foten på 430an. Det blir att justera slavblixtens output manuellt. Då jag har för mig att 430 serien saknar manuell reglering av blixtstyrka kan man uppnå detta med olika mängd vitt papper över slavblixtens huvud istället. Slavaggregatet måste "se" kamerablixten för att aktiveras och dessutom finns en viss fördröjning i systemet så jag har för mig att man måste synka på 1/30 sek eller långsammare. Bäst köra helmanuellt - men du får ju ändå TTL på den inbyggda blixten. Ibland får slavblixtens sken den TTL styrda huvudblixten att reagera och ge för lite ljus då TTL mätaren ser det extra slavblixljuset och tycker det blir flr mycket så man kan behöva sätta en exponeringskompensation på huvudblixten.

Jag vill påpeka som gammal räv från före TTL tiden att för mig är slavblixt en dum optisk slav där slav blixten tänds och fungerar helt manuellt så fort en annan blixt tänds. I dagens värld med trådlös fjärrstyrning av blixtenheter används ofta ordet slavblixt felaktigt. Vad man egentligen menar är att man vill (som trådskaparen syftar) har trådlös styrning med TTL av fjärrblixten.

430EX/EXII kan inte fungera som master i detta fall och inte heller den inbyggda blixten i kameran. Däremot kan den inbyggda kamerablixtens ljus agera för att utlösa 430EXII om man köper en billig slavtändera som man sätter på foten på 430an. Det blir att justera slavblixtens output manuellt. Då jag har för mig att 430 serien saknar manuell reglering av blixtstyrka kan man uppnå detta med olika mängd vitt papper över slavblixtens huvud istället. Slavaggregatet måste "se" kamerablixten för att aktiveras och dessutom finns en viss fördröjning i systemet så jag har för mig att man måste synka på 1/30 sek eller långsammare. Bäst köra helmanuellt - men du får ju ändå TTL på den inbyggda blixten. Ibland får slavblixtens sken den TTL styrda huvudblixten att reagera och ge för lite ljus då TTL mätaren ser det extra slavblixljuset och tycker det blir flr mycket så man kan behöva sätta en exponeringskompensation på huvudblixten.

Vad jag vet har 430EX alla manuella möjligheter. Men det är - beroende på vad man är ute efter - lite som att gå över ån efter vatten. Canons blixtautomatik verkar underskattad. Jag körde tidigare två 430EX som slavar A:B med 7D som styrsändare. Nu kör jag 580EX på en 5DMkII som styr en (eller flera) 430EX på samma sätt. 580EX har en ljusmätare inbyggd till skillnad mot 430EX. Oavsett så ställer man förhållandet A:B via ETTL och kan därmed väga ljuset från två håll i båda fallen. Canons blixtautomatik medger även en extragrupp "C" som i trista porträttsammanhang säkert är användbart som det berömda hårglitterljuset bakifrån. Det sistnämnda har jag inte använt, jag tycker att A:B är kraftfullt nog. Smidigt och enkelt och levererar.

Här är ett exempel från igår, tittar man i ögat så ser man två blixtar. Det vänstra är en 430EX och det högra en 580EX, förhållande 3:1. Det går att göra precis samma sak tex med två 430EX och en styrsändare ST-E2, dessutom ger det lite fler frihetsgrader jämfört med en 580EX monterad på kameran.

Länk till större bild: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2305084&target=

Bilagor

• IMG_3338 crop 400FS.jpg
    IMG_3338 crop 400FS.jpg
    71.3 KB · Visningar: 2,789
Nu har ju trådskaparen varken fjärrstyrning av blixt från sin 550D eller ST-E2 eller någon 550/580/580EXII. Det blir ändå inköp motsv 1300:- eller mer för att få den funktionalitet (fjärrstyrda blixtar) som du demonstrerade).

Nu har ju trådskaparen varken fjärrstyrning av blixt från sin 550D eller ST-E2 eller någon 550/580/580EXII. Det blir ändå inköp motsv 1300:- eller mer för att få den funktionalitet (fjärrstyrda blixtar) som du demonstrerade).

Ja just det, men han var ju ute efter slavfunktion vad jag kan utläsa. Inte att veta vad han inte kan.

Ja just det, men han var ju ute efter slavfunktion vad jag kan utläsa. Inte att veta vad han inte kan.

Egentligen var han ute efter trådlös fjärrstyrning av blixt och detta kan han inte utan ytterligare inköp av t ex ST-E2, 550/580/580EXII. Jag berättade hur man med enkla medel med det han har kan få slavblixt (vad många kallar optosk slav).

Ditt inlägg var ju över precis det han INTE kan eftersom han saknar utrustning för 1300:- eller mer. Däremot var det ett fint inlägg över vad man kan göra OM man har tillgång till fjärrstyrd blixt.

Läser med stort intresse er diskussion. Just nu är det mer prioriterat för mig att köpa ett stativ och ett 50 mm f/1,4. Jag får klara mig med den begränsade blixtutrustningen ett tag till, men det går ingen större nöd på mig för det. Kommer förmodligen köpa en 580 EX i framtiden om jag tycker att jag behöver mer avancerade ljusmöjligheter. Tack för all värdefull info!

Mitt i glädjen över att man nu kan styra slavblixtar direkt från kameran med de senaste modellerna (7D, 60D och 600D) ska man ha klart för sig att det är inte samma sak som att kunna styra med en riktigt blixt, alltså med en 580 EX II i blixtskon, som master.

Funktionerna som finns är desamma (i en 7D, de andra är förenklade), men inte kapaciteten. Ett exempel är de få gånger som jag gör något som påminner om regelrätt porträttfotografering. Alltså riggar upp blixtar, tänker på bakgrund och annan rekvisita och sen har en modell som är uppklädd, eller möjligen utklädd, evenemanget till ära.

Jag är inte speciellt bra på det här, för att uttrycka det milt, så därför blir det en hel del titta där, klick, lyft handen, klick - klick, le lite mer, klick, sätt fram foten dit, klick - kli... busy? Sen står man där och väntar tills den inbyggda blixten har svalnat av, eller kameran åtminstone tror det, och så går det att klick - klick - busy, tills det är dags att vänta igen.
Jag har slutat använda den inbyggda som master i sådana här sammanhang. Det fungerar ändå inte så många gånger som jag behöver. Det fungerar kanske för de som är bättre än jag på det här, och som därför snabbare får de skott de vill ha. Det fungerar definitivt för enstaka bilder, och även på döda ting, för då kan man ju hämta kaffe eller göra det man måste göra när man hämtat för mycket kaffe medans blixten svalnar.

I praktiken behöver alltså åtminstone den sorts porträttfotografer som jag tillhör, alltså de som försöker kompensera brist på kvalitet med ökad kvantitet, och därmed åtminstone få någon bild som jag tycker blev bra, något annat än den inbyggda mastern i en 7D i alla fall. Jag sätter en 580 EX II på kameran, så fungerar det likadant, fast i praktiken i all evinnerlighet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar