ANNONS
Annons

Hur 17 funkar detta med slavblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erikhaglund

Aktiv medlem
Nybörjarfråga (jag är ju nybörjare): kan jag använda min 430EX II som slavblixt till min 550D utan andra tillbehör? Och i så fall, hur gör jag?? Jag tycker manualen till blixten är något kortfattad (eller så är jag något trög i förståndet...).

Tyvärr inte. "Inbyggd" blixtstyrning kom med 7D och finns sedan dess också på 60D och 600D. Dom kan styra en eller flera 430 som slavar.

Du kan sätta en 580EX i blixtskon, då ska du kunna driva slavar (kolla kamerans manual för säkerhets skull - men det "indirekta" stödet finns i Canonkameror åtminstone från 2008). Det funkar tex på en 5DMkII.

Den här är sevärd appropå blixtstyrning: http://cdn.sellpoint.net/canon/EOS_60D_13_Integrated_Speedlite.html

Hej, ett annat alternativ är att behålla 430:n i blixtskon, eventuellt med en ETTL-kabel på några meter för att få den åt sidan, och komplettera med en billig manuell optisk slavblixt. Så har jag själv gjort och blev nöjd med resultatet. (Canons ST-E2 känns onödigt dyr - bättre att lägga de pengarna på mer ljus istället).

Tack för svaren! Håller med om att ST-E2an känns lite dyr. Har startat en tråd i porträttforumet om hur jag ska lösa detta, då det är ett litet portträtt-"jobb" som föranlett mina funderingar.

Vill man ha en blixt på kameran, som "styrenhet" (master), fungerar det med 550 EX, 580 EX och 580 EX II. Hur gammal kameran är spelar ingen roll. De nyare (från 1D Mark III) har möjlighet att ställa in detta via kamerans menysystem, om man använder 580 EX II, men det går på äldre kameror också. Man får ställa in på blixten, bara.

Sen finns det ungefär femtioelva, eller möjligen sextiotolv, andra sätt att styra externa blixtar på, utan att använda Canons system, eller ibland tillsammans med det.

lånar tråden lite.