Annons

Hur öppnar jag camera raw plug-in i PS???

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikita

Aktiv medlem
Jag har precis laddat ner den nya camera raw plug-in:en till PS CS och när jag öppnar en raw-format bild så får jag bara upp en liten dialog box där jag enbart kan justera exponeringen och vitbalansen. När jag läser i PS hjälpen så är dialog boxen mycket större + att man kan justera mycket mer, typ som i Nikon Capture.
Vad gör jag för fel??????????
Kanske har jag missuppfattat plug-in:en och laddat ner fel program eller så kostar det pengar??? Hjälp!!

/eva
 
Hej

RAW plugin kostar inga pengar. Det finns basic och advanced mode som du kan klicka på i RAW programmet så du får mer funktioner. Jag brukar bara ev ändra vitbalansen sedan trycka ok i RAW programmet så kommer bilden in i ps. Har bilden i 16bitar i RAW programmet. Sedan fixar jag bilden med nivåer ctrl + L sedan ev kurvor ctrl + M och unsharp mask i PS.

DVS jag bara konverterar bilden i RAW konverteraren, alla ändringar gör jag sedan i PS. Man kan ju göra på olika sätt.

MVH

Omar
 
Omar skrev:
Hej

RAW plugin kostar inga pengar. Det finns basic och advanced mode som du kan klicka på i RAW programmet så du får mer funktioner. Jag brukar bara ev ändra vitbalansen sedan trycka ok i RAW programmet så kommer bilden in i ps. Har bilden i 16bitar i RAW programmet. Sedan fixar jag bilden med nivåer ctrl + L sedan ev kurvor ctrl + M och unsharp mask i PS.

DVS jag bara konverterar bilden i RAW konverteraren, alla ändringar gör jag sedan i PS. Man kan ju göra på olika sätt.

MVH

Omar

Antar att du har installerat Nikon View också. Isåfall måste du ta bort en fil från pluginsmappen. Har för mig att den låg i: C:\Program Files\Adobe\Photoshop CS\Plug-Ins\Adobe Photoshop Only\File Formats på min burk, minns inte riktigt bara. Kolla datumen på filerna där.
 
Nu funkar det? Men...har ngt annat slutat fungera?

Hade exakt samma problem i engelsk Photoshop CS som Eva beskriver ovan.

Följde Daniels bruksanvisning och döpte om filen "Nikon NEF Plugin LE.8BI" (Program / Adobe / Photoshop CS / Plug-Ins / Adobe Photoshop Only / File Formats / Nikon NEF Plugin LE.8BI) till "Nikon NEF Plugin LE.8BI.old" och RAW-konverteraren funkar därefter så fint så.

I samma folder finns även Nikon-filen "Nikon YCC TIFF.8BI" men den pillade jag inte på.

Nu efteråt undrar jag naturligvis:
Vad har jag gjort? Den nu omdöpta filen har väl haft någon funktion? En funktion som nu rimligtsvis måste slutat fungera i och med namnbytet?
 
Troligtvis så kan du inte öppna dina bilder i Nikon Capture längre. Jag har inte testat själv eftersom jag avinstallerade programmet när jag såg att photoshop funkade.
men det borde inte innebära några problem i PS i alla fall, inte vad jag har märkt, men om någon vet så får ni gärna höra av er.
 
Måste man pilla någon annanstans för att få upp så man kan ändra flera sker än vitbalansen innan det öppnas i photoshop? jag lyckas inte inte riktigt och det bli fel när jag tar bort filen som beskrivs, då kan jag inte öppna nef- filer alls i photoshop cs.
 
Har du laddat ner den senaste plug-in mojängen från adobes webbsida?? Om du har någon av de senaste digitalkamerorna måste du ha en ny plug-in. Den gamla ligger i applications/photoshop cs/plugins/fileformats

Om du redan har bytt ut den och slängt den plug-in som hört till Nikon View så vet jag inte riktigt vad som är fel.
Så här ska i alla fall fönstret se ut när det fungerar att öppna en raw/nef-fil i photoshop:
 

Bilagor

  • skarmdump.jpg
    skarmdump.jpg
    24 KB · Visningar: 364
Jag har installerat den senaste från adobe 2.1. Dock följde inte nikon view med min kamera utan nått som hette Nikon picture project.
 
Konstigt att det inte funkar!!
Vad jag vet så ska inte picture project störa CS, det är mer ett bildvisningsprogram.
Kolla i den andra mappen med plug-ins, som ligger i photoshop only mappen, så att där inte ligger någon konstig fil, prova att ta bort en i taget och testa, det kanske kan funka.
Tyvärr vet jag inte annars hur du ska lösa det, kanske starta en ny tråd och se om någon annan kan hjälpa.
Lycka till!!

/eva
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.