Annons

Hur öppna MRW-filer i min nya A2...?

Produkter
(logga in för att koppla)

rekestad

Ny medlem
Jag har köpt en Dimage A2 och tagit en massa bilder i högsta upplösning. Fina (säkert!) 11 Mb-bilder i MRW-format? Men min Photoshop vägrar att befatta sig med dessa!! Hur gör man. Har bara jobbat med JPG-filer från digitalkameror förrut. Hjälp!
 
du borde kunna öppna dessa .MRW-filer med "DiMage Viewer" eller liknande program som följde med kameran när du köpte den.

mvh mikael
 
Det är det format som bevarar mest av det som kameran registrerar vid fotoögonblicket. Det ger dej full kontroll även i efterhand. Du kan ändra vitbalans och mycket mera i efterhand.

Du har också en 12-bitars fil istället för 8-bitars som .jpg innebär. Det ger dej en större färgrymd att jobba med. Kort o gott, allt e bättre utom en sak... o det är att varje bild måste efterbearbetas o sparas om till .jpg för att kunna visas på nätet eller printas hos lab. Det är en del moment som tillkommer för varje bild.

Jag e en lat jäkel o kör oftast på bästa .jpg trots alla fördelar med raw. Gör dej själv tjänsten att prova några bilder med de olika inställningar kameran erbjuder o skapa dej en egen uppfattning om vad som är bäst för dina behov!

Lycka till!

PS! Photoshop CS har en rawmodul som öppnar mrw filer direkt o det finns insticksmoduler till äldre PS också. Men dimageviewer funkar bra o den har du ju redan.
 
"Öppna MRV-filer" är det därför Minolta skickat med denna hopplöst dåliga programvara som kan INGENTING.

Jag har öppnat den en gång och det räckte. Nu använder jag Canons Zoombrowser EX5.0 som den nyaste versionen heter. Den fungerar perfekt också med min A2 och har helt andra möjligheter och funktioner än Minoltas Viewer. Man måste ha en gammal Canon ZB installerad i datorn för att kunna uppgradera den till EX5.0

Du som har en gammal ZB gå in på följande länk och ladda ner EX5.0 uppgradera och njut av skillnaden:

http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=DownloadIndexAct&fcategoryid=303

Det är samma ZB-program till alla Canon kameror och det fungerar perfekt på min MInolta och förmodligen på andra också. Testa!
 
Det här kan man bl.a. göra i Canon ZoomBrowser 5.0 även med min A2

1 Titta på bilderna medan dom är kvar i kameran i 3 olika storlekar.
2 Titta på bildernas EXIFdata och Histogram i kameran
3 Bestämma vilket/vilka/alla kort som skall in i ZB
4 Bilderna hämtas med oändligt högre hastighet än i Minolta Viewer och lagras automatiskt i mappar ÅÅÅ-MM-DD som sedan i ZB enkelt kan tilläggsdöpas.
5 När bilderna är inne i ZB kan man välja att titta på dom i Zoom-mode,Scroll-mode eller Preview-mode
6 När man klickar på en bild blir den stor inom ZB. När man klickar en gång till fyller den hela skärmen. Klicka två gånger och den är tillbaks.
7 Man kan jämföra bilder i bredd
8 Man kan göra enklare editeringar i ZB
9 Man kan skapa direktingång till t.ex. PSE2 eller PS7 och direkt få upp bilden där för behandling och sedan gå tillbaks till ZB
10 Man kan direkt från ZB skicka bilder i email och dom förminskas av ZB till önskad storlek och kvalitet.
11 Det finns ytterligare en massa funktioner jag ännu ej använt t.ex. print
12 RAW-bilder kan bara hämtas från Canonkamera. Har försökt hämta från A2:an
13 Man kan bygga Bliddatabas med egna sökindex

Det är ljusårs skillnad på Canons ZoomBrowser och Minolta Viewer
Det är dags för Minolta att skärpa sig rejält.
 
DiMAGE Master

Håller med om att "DiMAGE Viewer" inte direkt kan ses som något annat är nå't som kan öppna MRW bilder.

Däremot säger Minolta support att under början på nästa år kommer "DiMAGE Master" som skall vara den "riktiga" programvaran. Pris för "DiMAGE Master" och exakt vad den innehåller verkar inte vara riktigt klart.

Personligen tycker jag att "DiMAGE Master" borde vara gratis. Hittar man på ett eget filformat så skall man inte profitera på de stackare som vill använda det.

Lite info finns i alla fall på http://www.dpreview.com/news/0409/04091503kmdimagemaster.asp
 
Senast ändrad:
Se o konvertera rawbilder har man väl alltid kunnat göra. Att det sedan finns program som kan oändligt mycket mer är en annan sak. Om Minolta ska utveckla ett eget photoshop så lär inte kamerorna bli billigare precis...

Bättre att de samarbetar med nån som gör en bra plugin till Photoshop Elements (och PS) o skickar med det i paketet.
 
Jag tycker det vore bra om Minolta Master blir som Canon ZB. Dom bör väl ha sneglat på den.

Det viktigaste är ju att man snabbt och enkelt kan titta på alla bilder redan i kameran, få upp dom i fullskärm i datorn, jämföra bilder och titta i EXIF och därefter ta bort dom som är ointressanta efter jämförelser och sedan SNABBT få in kvarvarande i fotoalbumet. Det här klarar ZB jättebra och jag hoppas MM kommer att kunna liknande och självfallet gratis.
ZB är vad jag vet gratis till alla Canonmodeller.

Importsnabbheten finns ju inte i PSE2, men när väl bilderna är inne i albumet så är det ju Photoshop man vill använda för editering och ingen annan programvara kan ju konkurrera med den och det vore tokigt av både Canon och Minolta att försöka. Det är bättre dom koncenterar sig på förstadierna till albumet och blir bra där.

Har dessutom i flera dagar försökt ladda ner gratistestversionen av PSE3 på www.adobe.com men inte lyckats. Är det någon annan som lyckats komma så långt att man kan starta nedladdningen av dom cirka 120 MB:en? Det verkar i det närmaste hopplöst. Men det ska bli intressant att se vad Adobe gjort åt Import-ändan i PSE3. Blir den bra kanske man som fotoamatör bara behöver PSE3 i fortsättningen, för PS7, som jag också har tycker jag är onödigt krånglig med alla bildformat och färgrymder som man måste kunna göra och konvertera till för att publicera bilder.
 
Jag ser hellre att Minolta lägger sina resurser på att utveckla bra kameror än att föröka konkurera med Jasc, Adobe m.fl Måste i ärlighetens namn säga att jag har lite svårt att först strategin bakom en satsning som DiMAGE Master men en sådan finns säkert.. (Det ska komma betydligt mer info på Konica Minolta Photo World runt årsskiftet så det klarnar nog..)

Självfallet kan man kräva att få med mjukvara som gör filerna tillgängliga både för att se på och spara till format som kan bearbetas vidare. Men det tycker jag DiMAGE Viewer uppfyller, den version som följer med A2 är dessutom en klar förbättring jämfört med tidigare versioner.

Jag använder ACDSee 7.0 (vilken har stöd för MRW filer) för sortering etc. så det var ärligt talat rätt länge sedan jag använde DiMAGE Viewer.
 
Dynax7 D MRW

MRW filerna från Dynax 7D kan jag inte öppna i ACDSee 7,0, hur går det för er andra finns samma problem hos er?
 
DiMAGE Master finns att ladda ner prova!
Tyckte inte den imponerade, jo bättre än DiMAGE Viewer.

iMatch rockar....
 
Kan tipsa om Picassa2 som hanterar RAW bilder samt konverterar dom till JPG.
Även en del justeringar kan glras i detta programmet.

Googla på Picassa2

Glömde nästan, det är gratis dessutom. :D
 
rekestad skrev:
Jag har köpt en Dimage A2 och tagit en massa bilder i högsta upplösning. Fina (säkert!) 11 Mb-bilder i MRW-format? Men min Photoshop vägrar att befatta sig med dessa!! Hur gör man. Har bara jobbat med JPG-filer från digitalkameror förrut. Hjälp!
Du skall naturligtvis använda det bästa som finns, Rawshootern, som än så länge är gratis.
Fungerade perfekt på min gamla A2 innan jag sålde den. Helt överlägsen PS och Minoltas hemmahack.
Gå in på SÖK längst upp på fotosidan och skriv Rawshooter så kan du läsa om den i många länkar eller titta på min sida där hittar du länk att ladda hem.
Lycka till!
 
rekestad skrev:
Jag har köpt en Dimage A2 och tagit en massa bilder i högsta upplösning. Fina (säkert!) 11 Mb-bilder i MRW-format? Men min Photoshop vägrar att befatta sig med dessa!! Hur gör man. Har bara jobbat med JPG-filer från digitalkameror
förrut. Hjälp!

Du har antagligen en gammal version av PS eller så en gammal version av RAW-pluginen.
Jag har öppnat bilder från min A2a i PS.

Annars är ju iMatch bra, arkiverar dessutom bilderna på ett förträffligt sätt.
 
Laddade ner Camera Raw plug-in till PS cs, men jag kan fortfarande inte öppna mina MRW filer...

kan välja "Camera Raw" under filtyp i öppnat.. så jag gissar att det är installerat, det finns även med under hjälp> om plug-ins?
 
kahler skrev:
Laddade ner Camera Raw plug-in till PS cs, men jag kan fortfarande inte öppna mina MRW filer...

kan välja "Camera Raw" under filtyp i öppnat.. så jag gissar att det är installerat, det finns även med under hjälp> om plug-ins?

Prova PixMantec RAWShooter (gratis)...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.