Annons

Hur åstadkommer man...

Produkter
(logga in för att koppla)

Scamd

Medlem
Hur åstadkommer man sådant här "flimmer" i bakgrunden som det är på den här bilden? Efterbehandling eller i kameran? Eller sker det automatiskt vid vissa tillfällen?

Bilagor

• 12345.JPG
    12345.JPG
    24.4 KB · Visningar: 893
Skulle gissa stor bländare, typ f/1.4.
Men man kan ju också lägga till en annans foto som ett lager på sin egna, och sedan maska bort.

Först måste man ha ett hyfsat bildredigeringsprogram. T.ex. Photoshop. Jag antar att du är bekant med det.
Man tar som sagt ett foto som någon annan har tagit på till exempel ljus med stor bländare (tex denna) och lägger den som ett nytt lager ovanpå sitt eget foto, och väljer blandningsläget mjukt ljus eller liknande.

Om du inte är bekant med Photoshop eller liknande program så förstod du nog inte så mycket av min förklaring.

det är väl den s k bokeh:n du ser, det vill säga bakgrundsoskärpan som ljusstarka objektiv ger. ringarnas utseende styrs av hur många lameller bländaren har och hur de ser ut. Inget du fixar i efterbehandling, utan helt enkelt, ju dyrare och bättre objektiv, desto finare bakgrundsoskärpa. Kostar en hel del att få bra av den varan.

Jag skulle gissa på att ringarna i det här fallet är antingen vattendroppar, snöflingor eller möjligen damm nära kameran eller möjligen på frontlinsen. Testa att sätta ett UV-filter på objektivet, stänka några små (riktigt små) droppar vatten på filtret och fotografera sedan något i motljus så borde du få en liknande effekt. Se till att det du fokuserar på befinner sig en bit ifrån kameran så blir dropparna oskarpare.

Lycka till!
/Lars

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1396996.htm?set=mp

En björk på 10 meters avstånd. Ringarna är avbildningar av din bländare. I mitt fall är det helt enkelt solsken som speglar sig på björkens bladverk. Rikta kameran mot åt något håll där det finns ljusreflektioner. Fokusera på så kort avstånd du kan, Så borde du börja se liknande effekter. Blända ner och och se skillnaden direkt i sökaren.

Testa olika bländare och resultatet kommer se olika ut. Formen på effekterna har samma form som dina bländarlameller. Dvs. Många blad som bildar en cirkel, rund bokeh. Få blad som bildar en fyrkant eller hexagon tex. ger samma form på bokehn.Använder du ett helöppet 1.4 eller så, så kommer du troligen se betydligt färre av dessa artefakter, eftersom det kommer in så mycket ljus att de smetas ut.

Det är inte begränsat till ljusstyrka på objektivet. Mitt foto där är taget på f5.6. Bara det att du har ett betydligt större skärpedjup, vilket betyder att källan för ljuset måste vara längre bort.

Trådskaparens exempel handlar nog inte om kort skärpedjup eftersom det är ett skarpt moln i bakgrunden. Det underlättar nog om vi får se hela bilden, eftersom det kan vara någon form av förgrundsoskärpa eller en dubbelexponering.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1396996.htm?set=mp

En björk på 10 meters avstånd. Ringarna är avbildningar av din bländare. I mitt fall är det helt enkelt solsken som speglar sig på björkens bladverk. Rikta kameran mot åt något håll där det finns ljusreflektioner. Fokusera på så kort avstånd du kan, Så borde du börja se liknande effekter. Blända ner och och se skillnaden direkt i sökaren.

Testa olika bländare och resultatet kommer se olika ut. Formen på effekterna har samma form som dina bländarlameller. Dvs. Många blad som bildar en cirkel, rund bokeh. Få blad som bildar en fyrkant eller hexagon tex. ger samma form på bokehn.Använder du ett helöppet 1.4 eller så, så kommer du troligen se betydligt färre av dessa artefakter, eftersom det kommer in så mycket ljus att de smetas ut.

Det är inte begränsat till ljusstyrka på objektivet. Mitt foto där är taget på f5.6. Bara det att du har ett betydligt större skärpedjup, vilket betyder att källan för ljuset måste vara längre bort.

Yepp, och om man håller bländaren helt öppen på f/1.4 och sätter dit en frontbländre så blir bokehn samma form som apperuren i frontbländarenen som i detta fallet var hjärtformad.

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3081847449/sizes/l/in/set-72157610662331009/

Trådskaparens exempel handlar nog inte om kort skärpedjup eftersom det är ett skarpt moln i bakgrunden. Det underlättar nog om vi får se hela bilden, eftersom det kan vara någon form av förgrundsoskärpa eller en dubbelexponering.

Precis, jag tror dock att det är mindre komplicerat än så... Kondens eller smuts på flyplanets fönster är mitt tips (vilket ju är ett fall av förgrundsoskärpa).

/Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar