Annons

hur är pentax mx?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mowbray

Medlem
jag är på jakt efter en helt manuell kamera av äldre modell. jag har spanat in pentax mx, men har inte fått chansen att testa den eller se den i verkliga livet, så att säga. så jag undrar nu; är det någon här på fotosidan månne som kan ge modellen några vitsord? vilka nackdelar respektive fördelar har modellen? något man kanske speciellt ska se upp med/tänka på, innan ett eventuellt köp?

mvh,
Gustaf
 
Jag äger den inte själv men jag har bara hört positivt om den. Det finns till exempel duktiga fotografer här på Fotosidan som använder den och som tycker om den. En av fördelarna är att det finns gott om billiga objektiv till gamla Pentax. Det jag kan sakna på gamla manuella kameror är TTL men det är inte hela världen om man föredrar att fotografera i befintligt ljus.
 
Min kompis har en sådan MX, den är hållbar som en stridsvagn...har du Pentax objektiv sedan förut så köp en sådan!!
 
Hejsan!

Här har du en väldigt bra sida för allt som rör pentax äldre kameror !

http://www.bdimitrov.de/kmp/

Själv så har jag en MX och som det är sagt tidigare den är otroligt stryktålig och krånglar aldrig , samt alla begagnade objektiv som finns, det finns även möjlighet att köpa till en väldigt bra motor.Den rekomenderas varmt !
 
Äger själv två st

Hållbara och helt underbar kamera, försök hitta en och känn på den först, känns den bra i händerna så är det bara att slå till

För de som har stora händer kan den kännas för liten.

Mattskivorna går att byta själv (samma som till LX) vilket är ett + , det finns även en adapterring om man vill använda optik med skruvgänga.

Behöver du en kopia av bruxanvisningen eller broschyren så kan jag alltid scanna in dom åt dig, maila mig i så fall.

Lycka till
 
Kolla packningarna

Har ägt en sen slutet på sjuttiotalet. Köpte den begagnat och den såg välanvänd ut redan då. Sedan har både jag och syrran varit i olika hörn på jorden med den och den ser nu ut som om den har blivit överkörd av en stridsvagn. Men den bara fungerar! Otroligt styktålig och smidig liten kamara.

Däremot har inte skumgummipackningarna hållit, skall du köpa en MX (eller vilken gammal kamera som helst för den delen!) så kolla upp skicket på dem. Känns de kladdiga eller inte fjädrar tillbaka osv så kan man låta byta dem vilket kostar en slant (runt 500) eller göra det själv om man är händig.

Det här med LX mattskivor kan vara lite lurigt. Har läst någonstans att LX mattskivor i en MX medför felexponering åt något håll, minns inte vilket dock, sök på webben.

(tvärtom, dvs MX skivor i LX, lär funka bra däremot av någon anledning)
 
man tackar! detta är till mycket hjälp! en sak bara; hur är sökaren? jag vill gärna ha en stor, klar sökare... något som min nuvarande kamera (pentax mz-30) inte har...
 
Har inget mer att tilläga om MX:en, utom att det är en helskön kamera! Om du ska skaffa dig en MX kolla även om du kan få tag på en Winder (motor) till den. Det blir ett mycket skönare grepp...
 
skumgummipackningar, vad är det?

tyvärr är jag inte så kunnig på kamerors innanmäten, så jag undrar var dessa skumgummipackningar sitter? jättetack för tipsen annars, det var precis sådana här saker jag ville veta!
 
De sittar lite varstans (vet inte exakt för denna kamera) men mest runt spegeln och bakstycket (typ där det kan komma in ljus). Skumgummipackningar kan du köpa på www.microtools.de eller göra själv av skumgummi från Panduro Hobby.
MVH Erik Å
 
Jag har tidigare haft två MX. På den ena gick slutaren lite långsamt på korta tider (1/500 och 1/1000). Det sitter ju en horisontell tygridåslutare i den och dessa kan börja sacka lite med åren. Jag saknar dessutom multiexponering och spegeluppfällningen.
Bortsett från ovanstående är det dock en mycket trevlig kamera. Robust, liten och lätt, bra ljusmätare mm. Möjligen är sökaren lite mörk. Har man Pentaxobjektiv är den ett givet val. Annars skulle jag hellre satsa på Nikon FM2.
 
Pentax MX är jättebra! Liten, robust, manuell, billiga begagnade objektiv i mängd -- bara fördelar. Spegeluppfällning har jag aldrig saknat (man saknar inte det man aldrig haft :) och har inte haft problem med några skumgummipackningar.
Rekommenderar den varmt!
 
och jag antar att man lätt får tag i batterier?

det kan ju kanske vara ett problem annars med mkt gamla kameror... vilken typ ska det vara till mx:en, och får man lätt tag på dem?
 
Har tyvärr inte koll på vad sorten heter (små, runda & ganska platta...) men det är definitivt inga problem att få tag på dem. Köpte 4 st på Biltema här om dagen (till MX:en och Me:n) och de var inte ens oskäligt dyra.
 
Hitta batterier är som sagt inga problem, och det går dessutom alldeles utmärkt att göra multiexponeringar... Lite krångligare än dagens kameror, men det går alldeles utmärkt.

Du tar din första bild, trycker den lilla knappen undertill som låter dig dra tillbaka filmen, håller den intryckt och drar fram filmen. Voila!

Den här bilden är tagen med min MX och dubbelexponering:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=98276
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.