Advertisement
ANNONS
Annons

Hur är det med eFKe egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Jag är lite sugen på ett graderat fiberpapper och har kollat på Emaks. Men hos photax är utbudet rätt skralt? Är det bara photax som inte lagerhåller så mycket eller är det eFKE som inte producerar?

Som ett sidospår: vad tycker ni om Varycon i jämförelse med Emaks?

Enligt Photax beror det både på liten efterfrågan för olika typer av papper, plus att Fotokemika tillverkar dem periodvis.

Varycon är ett helt ok papper, men svårt att tona utan blekbad. Emaks ger bättre djupsvärta enligt tester, men inget jag tänkt på när jag använt det.

Det finns vissa som gillar Varycon. Jag är van vid Multigrade och tycker att det är lite svårare att få fram rätt toner.

Papper är väldigt personligt vad man gillar. Om inte annat så testa ett 10 pack.

Forte är förbannat trevliga papper som du borde kolla upp.

Tack!

Jag kör just nu Forte Polywarmtone, Forte Fortezo (Normal), Adox Varioclassic G och har lite Agfa MCC 118 kvar. Har också ett par paket Fomatone MG och MG Classic att ha kul med.

Jag gillar Fortes papper, men tycker ibland att reaktionen i selen är för extrem. De blir ju helt chokladfärgade. Jag har läst att Emaks är annorlunda i den bemärkelsen.

Till er fiber-lovers: ta och köp en låda Adox VarioClassic G från fotoimpex.de. Det är ett jättefint neutralt papper. I Dektol 1+1 blir det aningens blåsvart. Svinsnyggt. I 1 +2 är det neutralt.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.