Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur är denna bild belyst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är nog bara en blixt lite från vänster. Skulle kunna tänka mig att det är fast ljus eventuellt. Inte särskilt mycket blixtljus tror jag, utan bara lite mer än vanlig upplättning.

Jag tror att det är möjligt att uppnå ett mycket likt resultat med den blixt du har. Men du måste kunna lyfta av blixten från kameran och trigga den på avstånd. Enklaste lösningen kostar väl från några hundralappar gissar jag, om inte D80:n kan styra blixten trådlöst. Kräver lite mer kunskap vid fotograferingen i gengäld.

Sedan underlättar det väl som du kan styra ljuset lite bättre än med en vanlig systemblixt. En enkel softbox kostar väl 4-500 och då behöver du klura ut hur du få ihop det med blixten. Det finns mindre softboxar gjorda för att sitta på systemblixtar, har ingen aning om vad de kostar och om de är särskilt bra.

Mvh
Maverick

den är belyst med magi !! "THE CoLOR OF MAGIC - Terry Pratchett"
bra tack då fick jag svammla ursäkta men jag är helt utslagen i dessa jävla björk pollen dagar !!

jag skulle börja med en synk kabel och en bouncer till din blixt ha bra med kräm på blixten men ett par steg bakom kameran till vänster.

Skulle kunna vara en blixt med paraply eller softbox vänster om kameran.

När jag granskar bilden noggrant tycker jag att den ser ut att vara tagen helt i naturligt ljus och sedan upplättat i photoshop (dodge eller annat verktyg) runt ansiktet och överkroppen.

Men man vet ju aldrig

//M

Det är skugga bakom modellens ben och han har en något varmare ljusbild än omgivningen så den är helt klart belyst.

/Maverick

Det är skugga bakom modellens ben och han har en något varmare ljusbild än omgivningen så den är helt klart belyst.

/Maverick

Den är helt klart belyst, men om det är med en blixt, ett gatuljus eller bara solen (reflekterad i himlen) har jag inte ögon nog för att urskilja...

Jag ser fortfarande en möjlighet att fotot är taget i "naturligt" ljus.

Om man tittar i bakrundens vänstra halva så finns det två lyktstolpar. Avståndet mellan dessa är av sådan natur att det även skulle kunna finnas en placerad i närheten av modellen (utanför bild på vänster sida). Detta skulle kunna ge det varma ljuset samt skuggan.

Bara mina tolkningar alltså :)

Jag blev så nyfiken efter att ha sett bilden och försökt "reverse-engineera" den att jag mailade fotografen och frågade, här är hans svar:

Funny you should ask, we lit that with the headlights from his van. We ran out of light and I was below a 30th of a second so we drove the van up and turned on the headlights. I'm pretty sure I shot it at f2.8 @ a 30th on an 80mm lens with a Hasselblad. 100 asa Kodak EPP. The van was a Honda Element.

Cheers!

Cameron

Så har du en bil kan du definitivt göra något liknande ;)

LoL
Då hade vi alla lite rätt.

Återstår bara en lång prylb*gsdiskussion om huruvida Honda Element är bästa bilen för spontanbelysning eller om man får bättre ljuskvalitet av andra bilmärken.

Kanske finns en marknad för softboxar och andra ljusformare som man monterar dirkekt på bilen också...

haha..

kul att du mailade fotografen ifråga

//M

jaha. Då har man en variabel till att tä hänsyn till vid nästa bilbyte. Ljuset!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto