Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ändrar man upplösning på en bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

klawida

Aktiv medlem
Jag behöver hjälp! Jag har tagit en massa bra bilder med min kamera men jag vet inte hur man får dom i mindre upplösning för att de ska gå att ladda upp dem på fotosidan. Det måste väl finnas något grundläggande program som redan finns i windows som man kan skriva in vilken upplösning man vill ha på bilderna. Snälla hjälp mej det skulle vara ytterst tacksamt om någon kunde hjälpa mej med det här.
 
Nej du måste nog ha ett program som tillåter att bilder skalas ned.

Vad jag vet så har inte typ win xp ngt sådant.

Torde finnas enkla program att lasta ned gratis här på nätet.
Många har säkert bra tips här...?


mvh niclas


Ps, kanske det följde med ett prog med din kamera?
 
Microsoft photo editor går tror jag. Annars är irfanview ett program som det ofta brukar tipsas om även om jag inte själv använt det särskilt mycket. Ett rätt avancerat gratisprogram är annars gimp
Sen finns det naturligtvis en rad kommersiella program som photoshop, photoshop elements, paintshop pro etc.
 
det går att göra i vanliga paint, fast istället för att skriva in den upplösning du vill ha, måste du räkna ut hur många procent av bilden du vill förminska. sedan är det bara att öppna bilden i paint, -> bild -> ändra storlek/snedställ och skriva in procentsatsen
 
Rocksteady skrev:
det går att göra i vanliga paint, fast istället för att skriva in den upplösning du vill ha, måste du räkna ut hur många procent av bilden du vill förminska. sedan är det bara att öppna bilden i paint, -> bild -> ändra storlek/snedställ och skriva in procentsatsen
Men du får noll kontroll över algoritmer. Du har heller ingen kontroll över komprimeringen när du sparar bilder.
 
Hej Martin!

Om du har windows xp (kanske finns till andra versioner på Microsofts hemsida oxå) så har Microsoft en uppdatering på sin hemsida. Det är ett litet program som heter Image resizer och gör att du i utforskaren in din dator kan högerklicka på bilden du vill ändra storlek på och där välja ett par olika alternativ...

Klicka på länken och ta hem...

Mvh
Maria

http://download.microsoft.com/download/whistler/Install/2/WXP/EN-
US/ImageResizerPowertoySetup.exe
 
Mio L. skrev:
Hej Martin!

Om du har windows xp (kanske finns till andra versioner på Microsofts hemsida oxå) så har Microsoft en uppdatering på sin hemsida. Det är ett litet program som heter Image resizer och gör att du i utforskaren in din dator kan högerklicka på bilden du vill ändra storlek på och där välja ett par olika alternativ...

Klicka på länken och ta hem...

Mvh
Maria

http://download.microsoft.com/download/whistler/Install/2/WXP/EN-
US/ImageResizerPowertoySetup.exe

Tack för tipset, kanonbra =)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.