Annons

Hur ändrar jag bakgrunden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Deedz

Medlem
Mina photoshop-kunskaper är tyvärr väldigt dåliga ännu, och nu har jag en bild där jag skulle vilja få bakgrunden (snön) mindre "bländande". Allrahelst också så att vass-stråna syns mer än de gör nu.

Blir väldigt glad om någon kan hjälpa mig! Tyvärr vet jag inte hur man bifogar bilden här i forumet, men den finns i mitt galleri. Hoppas någon kan titta på den.

e inte säker men prova att markera bakgrunden men lasso o sen tryck ctrl+l så får du fram auto levels, där kan man fixa med ljuset m.m

Prova att duplicera lagret och välj multiply i menyn ovanför lagret ta sen och tryck på den lilla fyrkanten med ett hål i längst ner (add a layermask) välj svart färg i färgpalletten och sen en mjuk pensel måla över den del av motivet som du vill behålla.

Vill du lära dig mer om photoshop så finns det bra gratis filmer på www.radiantvista.com titta under workbech.
börja med att ladda ner den äldsta så kommer du att fatta allt.

bilden=rottweiler

...jag glömde ju beskriva vilken bild jag åsyftar. Det är bilden på rottweilern i mitt galleri. Tack Eric och Stefan för era svar, jag ska prova med det.

Såhär nånting? Jag har dragit ner blå kanal för att värma upp bilden och sänkt vitpunkten till 245, alltihop med "nivåer" i photoshop. Detta i ett separat lager som bara påverkar snön och bakgrunden.

Hunden har fått en S-formad kontrastkurva i ett eget lager. Det är smidigt att separera olika delar av bilden i lager och jobba på det sättet.

Bilagor

• hund1.jpg
    hund1.jpg
    54.2 KB · Visningar: 285
Om du vill behålla bilden som den är, förutom det du nämnde, så är nog detta det närmaste det går att komma om man inte ska börja "måla" i bilden.
Det vita i bilden är så överexponerat att all bildinformation gått förlorad.
Så det du se här är vad som finns i bilden.

Jag lyfte bort hunden ur bilden med filtret "Extrahera" för att inte påverka hunden.
Sen justerade jag nivåerna och efterbelyste vasstråna.
Till sist tonade jag ner snön och gav den en aning blåare ton.

Bilagor

• rottis.jpg
    rottis.jpg
    42.1 KB · Visningar: 151
Som folk redan sagt, informationen i snön har gått förlorad iom överexponering. Om du vill ha samma bild med täckning på snön får du exponera därefter, så du får täckning i snön, dock kommer hunden troligen bli underexponerad men det är lättare att fixa till. Sedan när du använt en såpass stor bländare som du gjort "försvinner" informationen i snön likväl då det bara blir "något vitt" så att säga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar