Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur ändra RAW filer?

Produkter
(logga in för att koppla)

lillo

Ny medlem
Jag har just köpt en nikon d50, jag har fotat i RAW format, filerna går bra att läsa i datorn både av bildvisningsprogrammet i iphoto men photoshop cs 1 vill inte öppna det!

Är kameran, datorn, eller programmet felinställt?

photoshop som brukar ta allt!

hjälp mig om ni anar vad jag gör fel

tack på förhand -emil

Skulle gissa på att du behöver uppgradera RAW-pluginen till photoshop till en version som stödjer din kamera.

Har inte URL:en tillgänglig men den finns att ladda ner ifrån Adobe.

--
DaJ

tack för tipsen skall testa dem, jag testade senare att öppna raw filerna i bildvisningsprogrammet och sedan spara dem som andra läsliga filer.
Men det är en lite jobbig vg runt om man har många filer..

för att uppdatera raw-pluginen; skall jag hämta filen från hemsidan eller gå in på photoshop och låta den uppdatera sig själv?

tack för hjälpen -emil

cowboy skrev:
För senaste RAW-pluginnen måste man väl ha CS2?

Kan ha fel.

Du har så rätt:
Denna nya version av Camera Raw plug-inen ersätter originalversionen av Camera Raw plug-inen, som installerades med Photoshop CS2, Photoshop Elements 3.0 och Photoshop Elements 4.0. Plug-inen Camera Raw 3.4 är inte kompatibel med Photoshop-versioner som är äldre än Photoshop CS2, eller Photoshop Elements-versioner som är äldre än Photoshop Elements 3.0.
enligt manualen till Camera Raw plug-inen...

/Håkan

Ja, om man läser på sidan (ovanför "file information") som Leif länkar till;

"The Camera Raw 3.4 plug-in is not compatible with versions of Photoshop earlier than Photoshop CS2 or versions of Photoshop Elements earlier than Photoshop Elements 3.0."

Kanske funkar ändå, vem vet.

CS accepterar inte heller NEF från D200 - denna workaround funkar

Jag använder normalt Capture One som råformatkonverterare men de få gånger jag vill använda Photoshop CSs Camera Raw för en D200-NEF gör jag en DNG-fil och sen öppnar jag DNG-filen i Camera Raw.

Emil, du kan nog göra likadant med dina D50-NEFar.

DNG-filen gör du i Adobe DNG Converter 2.4 som kan laddas ner gratis från Adobe. Du kan skapa massor av DNG-filer snabbt, minimalt pillande, man pekar på källbiblioteket och destinationsbiblioteket, sätter igång programmet och det får tugga ett tag.

En DNG från en D200-NEF skapas på cirka 3-5 sekunder om man har en hyfsat snabb dator.

/Jim hann före/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar