** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hundsport - snabba bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

majafredriksson

Avslutat medlemskap
Canon EOS 450D eller 40D?
Vill helst köpa huset och köpa till ett annat allroundobjektiv:
Sigma 18-50/2.8
Tamron 17-50/2.8
Sigma 17-70/2.8
Sigma 28/70/2.8
Vad tror ni?

Vill även köpa till ett tele. ..
Hundsport året runt, på lite avstånd.
Snabba rörelser som jag gärna vill zooma in, fånga rörelsen!
Dock ingen budget för canon 70-200/2.8

Andra förslag jag fått är:
Canon 85/1.8 (räcker det avståndsmässigt)

Hundar och flygande fåglar hör till det som är svårast att få fokus på. Har du också avstånd till det du skall fota så behöver du förmodligen en zoom runt 70-200.
Jag skulle titta närmare på en begagnad 1DmkIIN och en begagnad Sigma 70-200 EX.
Bildhastigheten och den följande servon är klart bättre på 1D kameran än på andra alternativ. Har själv båda och tycker att Sigman hänger med bra även när hunden är nära och det går riktigt fort.

Hundsport

Andra förslag jag fått är:
Canon 85/1.8 (räcker det avståndsmässigt)

---
Jag har 85/1,8 men tycker inte det räcker på avstånd - det jag använder mest när jag fotograferar hundar i rörelse, vilket är det jag mest gör, är Canon EF 70-200mm f4L USM alternativt Canon EF 300mm f/4.0L USM. Jag har även testat Canon EF 135mm f/2.0L USM och det fungerar hyfsat beroende på hundens rörelse (om den springer mot mig, i sidled etc). Du kan kolla mina fotosidor där finns många hundfoton och de flesta rörelsefoton är tagna med 70-200.
Mvh
Inger

Man skall också komma ihåg att även när 20 foton är skarpa på en hund som springer ser den ofta idiotisk ut på 18 av bilderna. Hunden är verkligen inte till sin fördel när den landar efter ett språng och ögonen är slutna och läpparna hänger ner till knäna.

Att fota hundsport är kul men ack så svårt, speciellt på vintern!

En 40D är nog ett bättre val än en 450D då du får en något bättre AF... bildkvaliteten är nog ganska lika. En begagnad 1D2 eller 1D2n är nog optimalt men kostar 10-15 tusingar.

Du behöver nog 70-200 för att slippa beskära allt för mycket, 24-70 är ett bra komplement. Sommartid fungerar 70-200/4L alldeles utmärkt, och du behöver inte IS då det är korta slutartider som gäller för att frysa hundens rörelser. Vintertid inomhus är ofta 2,8 inte tillräckligt utan 85/1.8 eller 135/2 det som fungerar bäst (minst dåligt). Tyvärr får man ändå pressa kameran till ISO 3200... Det borde vara förbjudet att tävla i ridhus med natrium lampor :(

Trackande AF är ofta helt omöjligt speciellt vid Agility, massor av hinder som omöjliggör följning. Jag brukar förfokusera och invänta hunden. Fördelen med f:2,8 är att du kan isolera objektet och få omgivningen suddig, men se upp så inte bara svansen är i fokus :)
Mina egna försök: http://www.webdog.se/Agility/

Lycka Till
/Lasse

Jag har ett Sigma 17-70 och den är ganska kass på att fota springande hundar, autofokusen hinner knappt med och skärpedjupet blir så stort att det är svårt att isolera hunden på bilden och få det snyggt. Mitt 50/1.8 är mycket bättre på det. Jag skulle avråda dig från sigmat iaf, satsa på ett objektiv med ett redigt autofokus och kort skärpedjup är bara ett plus.

Kommer inte riktigt ihåg, men tror att 40D är nästan dubbel så snabb än 450D. 40D är i alla fall mycket snabb.

Jag fotar inte hundar men flygande småfåglar. Serietagning ger ibland mest många bilder att rensa, de bästa bilderna kommer oftast när jag trycker av i rätt tid. En stor fördel med 40D är kanske att alla AF punkter är korsformiga, vill man komponera så är det värdefullt när tiden är knapp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar