Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hundars ögon och blixt?
- Trådstartare Jocce
- Start datum
PerFogelberg
Aktiv medlem
Det är det klassiska röda ögon-fenomenet. Hundar får dock inte röda ögon utan något liknande. Det beror på att det ljus som kamerans inbyggda blixt ger reflekteras inuti ögat. Det finns ett par metoder att få bort det.
1. Gör så att pupillen drar ihop sig. T ex med mycket ljus i rummet eller att man lyser på objektet innan man tar bilden. Det sistnämnda kan kameran göra själv.
2. Öka avståndet mellan blixt och objektiv. Då syns inte reflektionen på bilden då den hamnar utanför bildvinkeln.
3. Efterbehandling i datorn. Finns säkert någon gammal tråd i ämnet.
1. Gör så att pupillen drar ihop sig. T ex med mycket ljus i rummet eller att man lyser på objektet innan man tar bilden. Det sistnämnda kan kameran göra själv.
2. Öka avståndet mellan blixt och objektiv. Då syns inte reflektionen på bilden då den hamnar utanför bildvinkeln.
Jocce
Aktiv medlem
PerFogelberg skrev:
Det är det klassiska röda ögon-fenomenet. Hundar får dock inte röda ögon utan något liknande. Det beror på att det ljus som kamerans inbyggda blixt ger reflekteras inuti ögat. Det finns ett par metoder att få bort det.
Blir så även när jag kör med röda ögon blixtfunktionen
Både med min IXUS V och 300D:n.
Hur menar du öka avståndet?
Alltså typ sätt blixten högre upp eller? (svårt med inbyggdblixt, men extern blixt).
/Jocce
Gunnar D
Aktiv medlem
Just hundars ögon (och fler rovdjurs) ger problem vid blixtfoto.
I ögat finns ett ljusreflekterande skikt och det hjälper inte att pupillen dras ihop med hjälp av en förblixt eller liknande, utan det är bara ökat avstånd mellan optikcentrum och ljuskällan som gäller, eller difusera blixtljuset massor, men då får du ingen effekt kvar av den inbyggda blixten tyvärr.
I ögat finns ett ljusreflekterande skikt och det hjälper inte att pupillen dras ihop med hjälp av en förblixt eller liknande, utan det är bara ökat avstånd mellan optikcentrum och ljuskällan som gäller, eller difusera blixtljuset massor, men då får du ingen effekt kvar av den inbyggda blixten tyvärr.
PerFogelberg
Aktiv medlem
Är det skillnad på hundögon och människoögon? I sådana fall faller det jag skrev tidigare.
Efwa
Aktiv medlem
PerFogelberg skrev:
Är det skillnad på hundögon och människoögon? I sådana fall faller det jag skrev tidigare.
Nä, ingen skillnad, men färgen skiljer. Våra ögon reflekteras från blodkärlen bak i ögat, därav rött. Medan djurögon (inte alla, men bättre mörkerseende) får grå reflektion. Deras ögon är byggda för att återanvända ljus dom får i ögat.
"Röda-ögon-funktionen" hjälper bara att MINSKA röda ögon, inte att ta bort. Alltså, precis som förklarat är avståndet mellan blixt och optik ända lösningen om man nu tvunget måste använda blixt eller inte vill använda datorn.
Så visst gäller dina anvisningar.
fhe
Aktiv medlem
Jag byggde en bouncer till den inbyggda blixten för 300D enligt de här instruktionerna:Jocce skrev:
Hur menar du öka avståndet?
Alltså typ sätt blixten högre upp eller? (svårt med inbyggdblixt, men extern blixt).
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1031&message=7149211
Det är hyffsat billigt att klistra ihop en dylik så om det är för hus(djurs)bruk så kan det kanske vara en väg att gå.
fhe
Aktiv medlem
Har bara testat sporadiskt i min lägenhet än så länge och det verkar funka hyffsat (det är ungefär 2.50 i takhöjd och vita tak).
Naturligtvis blir det sämre än med en riktig blixt men för mig funkade det bättre än inget (och kostnaden var mindre än 20 spänn så jag tyckte det kunde vara värt att testa).
Naturligtvis blir det sämre än med en riktig blixt men för mig funkade det bättre än inget (och kostnaden var mindre än 20 spänn så jag tyckte det kunde vara värt att testa).