Annons

För svag blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Svar mest till Bengt Re

Visst kan du använda HS som upplättningsblixt.

Men om problemet är att om din blixt inte rår på solen utan HS så gör den det inte heller
med HS. I själva verket rår den på sämre.

Rår den på med HS rår den ännu bättre utan HS.


HS är för att ta bilder där man behöver snabb slutartid för att frysa rörliga motiv.

Sen kan man (om man har rejält med överkraft) använda HS för att få större bländare
utan att tillgripa gråfilter, men det är som sagt var en annan sak.


Men blixten blir ju effektivare med en större bländare oberoende av slutartiden. Kan man då kväsa solen genom att sänka exponeringstiden blir ju vinsten mellan 1/250 och 1/8000 5 bländarsteg. Då skulle ju jag i min situation vara nere på f5,6-8 nånstans istöllet för f20 kanske blixten med HSS blir effektivare då trotts lägre uteffekt...
 
För att vara ute i solen och leka kan det krävas ännu större kanoner som t ex den stora Rangern - om vi nu pratar Elinchrom. Och den med sina 1100 Ws kommer säkert också tillkorta, men 1100 Ws är MYCKET ljus.

Nästa steg är ju generatorer på 2400 eller 4800 Ws som kräver extern strömkälla och så vidare och så vidare.

Mycket handlar ju också om avstånd mellan blixt och modell, vilka reflektorer eller ljusformare du vill köra med och så vidare.

Plånboken sa att jag ska skippa dessa bilder. Billigare att leta upp en annan miljö eller placera modellen annorlunda istället. Vänta tills solen går i moln eller nått..
Fattar jag rätt att man kan styre en andra blixt med HSS om man har en 580EXII PÅ kameran?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.