Annons

Hundar i rörelse!

Produkter
(logga in för att koppla)

jeckson

Medlem
Jag behöver hjälp med val av kamera! Fotograferar porträtt och mina hundar mest. Har provat en hel hög kameror, men ingen är bra på att fånga hundarna i rörelse... Behöver bra zoom också, då de ofta är längre bort. Vill ha en vanlig digitalkamera, eller en bridge, då jag är amatör fortfarande och inte känner mig redo för systemkameran än,. :)
Vill inte lägga mer än 4000:-.
nån som har erfarenhet av dessa motiv? Tips mottages TACKSAMT!

jeckson skrev:
Jag behöver hjälp med val av kamera! Fotograferar porträtt och mina hundar mest. Har provat en hel hög kameror, men ingen är bra på att fånga hundarna i rörelse... Behöver bra zoom också, då de ofta är längre bort. Vill ha en vanlig digitalkamera, eller en bridge, då jag är amatör fortfarande och inte känner mig redo för systemkameran än,. :)
Vill inte lägga mer än 4000:-.
nån som har erfarenhet av dessa motiv? Tips mottages TACKSAMT!

Glöm en vanlig pocketkamera. Köp en begagnad 20D eller 30D. Du behöver kunna plåta med följande fokus (AI SERVO) och många bilder per sekund med snabba slutartider (minst 1/1000) om du ska få skarpa "actionbilder".
Det är svårt att få till bra hundbilder, även med proffsutrustning. Jag har själv plåtat massor av hundar, både i studio och utomhus "in action".
Du kan se lite exempel på min hemsida www.photojoe.se under "Djur".

Du behöver minimal fördröjning vid avtryck
och hyggligt snabb autofokus och ett bra tele 70-200. Jag bedömer att du måste ha en systemkamera för att få den snabbhet som krävs för att fota hundar i rörelse.

Det går att hitta beg. prylar till hyfsat pris.
Kanske en Nikon D70 för 4000 + ett Sigma 70-200
för sisådär 6000.

Billigare är nog svårt att komma undan?

Mvh
Roger

så en canon powershot G5 är inte så bra då? De här bilderna är tagna med vanlig kamera (olympus µ760) och närbilder går inte såå bra, måste vara iaf 30 cm ifrån.

Bilagor

• 022.jpg
    022.jpg
    56.5 KB · Visningar: 418
Om du vill frysa snabba rörelser så funkar inte pocketkameror speciellt bra, tyvärr.
Du kan testa att sätta på en 430EX eller 580EX II blixt på G5:an. Då kan du frysa snabba rörelser inomhus med den med hjälp av blixten.

jeckson skrev:
Vill ha en vanlig digitalkamera, eller en bridge, då jag är amatör fortfarande och inte känner mig redo för systemkameran än,. :)

Jag tycker det är en missuppfattning att en systemkamera skulle vara svårare att hantera än en kompakt. Alla de billigare digitala systemkamerorna har hel-automatiska lägen och många av dem har också speciella lägen för porträtt, sport osv som gör dem enkla att hantera. Dessutom är oftast dessa lägen mera lättåtkomliga via ett tydligt vred. I en kompakt måste man oftare hålla på och jaga runt i menyer. En annan stor fördel är en riktigt sökare som gör det enklare att se vad man verkligen fotar vilket hjälper mycket vid såväl porträtt som att fota springande djur.

En nackdel med DSLR är priset, speciellt om du vill ha mycket zoom. Om du lägger på en tusenlapp eller två till din budge kan du nog få en bra bilig systemkamera. Om du kan tänka dig begagnat bör det inte vara några problem alls att hitta det du vill ha.

Lycka till!

Mvh
Anders

En 6-megapixelsystemkamera oavsett fabrikat och ett 70-210mm telezoom räcker lângt.
Ljusstyrkor kring 2,8 är önskvärt men dyrt, 4,0 räcker, det är bara ett steg sämre, men mycket billigare och ofta kan du snäppa upp ISO ett steg.
Försök hitta ett fast 50mm objektiv oxâ, f:1,7 är oftast hyfsat billiga och är utmärkta för hundporträtt eller bilder i sämre ljus.
När ekonomin âterhämtat sig kan du komplettera, du har förmodligen hunnit märka vad du saknar.

Jo det verkar som om man måste gå in på systemkamera. Har kollat in Nikon D40. Men en sista fråga:
Canon S5 IS? Vad tror ni om den? helt fel för mina ambitioner eller..? (Försöker desperat slippa lägga ut de där extra 2000.. haha.. ;-))

Min absolut uppriktiga mening är att om det hänger pa 2000:- sâ tycker jag du skall vänta tills du har samlat ihop dom oxâ.
Risken är att du köper nâgot billigare som du sedan inte kan sälja när du insett att det blev för klent.

Håller med Gunnar.

Canons S5 IS är en mycket bra kamera men om du verkligen är fotointresserad så kommer du att ha mer glädje av en systemkamera.

Mvh
Anders

Hej det behöver inte bli så dyrt med en beg systemkamera!
själv har jag en d70 med ett sigma 70-300dl macro
och med det har jag tagit hundbilden i min profil
kameran kostade ca4000beg objektivet 700beg
komentera järna och säg vad du tycker!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar